- 26 - Om zo kort voor een kruispunt van een steile afrit te komen lijkt hem leuk voor een verkeersonveilighedenexperimentenplan Hij stelt zich vervolgens de vraag hoeveel mensen er nu eigenlijk via de afrit naar beneden moeten. Het verkeer van Standdaarbuiten zal gebruik gaan maken van de afrit. Zijn fractie komt maar tot één conclusie en dat is dat een afrit voor auto's vrijwel onmogelijk, onveilig en erg duur is. Een afrit voor fietsers en voetgangers en daarnaast ook voor een trouwstoet of begrafenisstoet is volgens zijn fractie heel goed mogelijk, door de bestaande afrit op te knappen. De gasleiding kan hiermee blijven liggen. Een nieuwe gasleiding is dan niet nodig, waardoor een bedrag van ongeveer f 60.000,- bespaard wordt. Al met al lijkt het zijn fractie het beste, wanneer men het eens kan worden over handhaving van de bestaande afrit. Vanuit dat standpunt dient volgens zijn fractie een nieuwe prognose te worden gemaakt met tekeningen. Van de fractie mag de hoek Voorstraat - Molenstraat dan .bsst mooi opgeknapt worden met paden en leuke bestrating, echter niet zoals op de ^erkring. De reconstructie op de Kerkring als zodanig vindt zijn fractie prachtig, maar ze vindt dat men toch in zekere zin reëel M moet zijn en dat uit oogpunt van bezuiniging het best wat minder kan.^ De heer van de Merbel zegt, dat het krediet dat thans gevraagd wordt, tevens een stuk aanleg C.A.I. betreft. Als zodanig denkt hij dat dit op de C.A.I. hoort te drukken en niet op het fonds grote werken. Begrotingstechnisch denkt hij dat dit gecorrigeerd zou moeten worden. Hij zegt, dat de C.A.I. een instelling is die zichzelf in beginsel moet bedruipen. De kosten daarvoor gemaakt, moeten op de C.A.I. komen. Op de opmerking van de voorzitter over wat commissies nu eigenlijk waard zijn, de discussie aanhorende, deelt hij het volgende mede. Naar zijn mening zijn commissies belangrijk, maar hij gelooft, dat er voor gewaakt moet worden dat commissies kleine raadjes worden. Dan wordt het gewicht van de commissies naar zijn mening nogal overtrokken. Commissies zijn een nuttig middel voor het college om te peilen wat er leeft De voorzitter antwoordt dat het college dit juist nu bij dit onderwerp niet heeft kunnen peilen. De heer van de Merbel antwoordt hierop, dat dit wel eens een keer het geval kan zijn. Te allen tijde dient toch het gemeen overleg te worden gehandhaafd. Altijd moet men open staan om op een gegeven mome een andere mening te mogen uiten. Te vaak wordt volgens hem gedacht, dat men allemaal van huisgaat met de gedachte: "Ik ben daar vóór en ik ben daar tegen". Als het zo is dan kan voortaan beter gewoon een briefje worden ge stuurd naar het college. Hij vindt toch dat men elkaar - en dit is een kwestie van argumentatie - over de streep moet zien te krijgen. Hij merkt op, dat hij dit in zijn algemeenheid bedoelt en niet speci fiek voor dit onderwerp. Hij deelt mede, dat zijn fractie inderdaad een veilige afrit wenst. Op de vraag of de afrit, zoals deze wordt voorgesteld, voldoet aan dit criterium antwoordt hij dat dit niet zo is. De afrit is namelijk steil, hetgeen dan misschien bij een trouwpartij niet zo erg zal zijn, daar men er dan toch meestal graag snel naar toe wil. Het gegeven wat nu eigenlijk het grote nut van de afrit is, is toch hetgeen de heer Kannekens bij interruptie heeft weergegeven. Het lijkt zijn fractie dat ter dege rekening moet worden gehouden met het feit dat voor rouw- en trouwdiensten de Rooms Katholieke Kerk goed toegankelijk moet zijn. Een en ander vormt voor een niet onbelangrijk deel het standpunt van zijn fractie. Van de andere kant is het zo, dat het college zich beroept op een uitspraak van de raad om op een gegeven moment met een voorstel te komen inzake de afrit. Het college komt nu met een voorstel, maar hij vindt dat het college

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 58