- 25 - afrit 30 meter van een vrij gevaarlijk kruispunt tegemoet komt aan de veiligheidsnormen van de P.v.d.A. Hij vraagt zich af of de V.V.D. het waardevolle verloren wil laten gaan en zichzelf voor dwaas uitgemaakt wil laten worden. In de raads- notulen staat namelijk een zinsnede van de heer van Dis: "De dwaas beseft eerst, dat iets van waarde is wanneer het waardevolle defini tief verloren is gegaan". Hij is nu toch wel benieuwd aangezien het hier een voorstel van het voltallige college betreft. Hij spreekt in dit verband nog maar niet over de precaire situatie van de gemeentelijke financiën. Deze situatie is namelijk nog niet veranderd met de V.V.D. in het college, dacht hij. Over wel of geen afrit is nu eigenlijk nog niets beslist. De voorzitter zegt bij interruptie, dat de heer Koevoets er steeds van uit gaat dat een en ander van het college uitgaat. Dit is niet zo. Hij wenst duidelijk te stellen, dat het hier een opdracht van de raad uit naar het college toe betreft om met een voorstel te komen. Het betreft hier een voorstel, dat de raad gewenst heeft. Over dit voorstel nu kan de raad praten. Wethouder Fakkers zegt nog, dat het niets anders is dan dat de raad besloten heeft, dat het college met een voorstel zou moeten komen over een bouwregistratieverordeningwelke er nu ook gekomen is. Bij dit agendapunt ligt het precies hetzelfde. De heer Koevoets beaamt dit. Hij merkt nog op, dat hij een aantal feiten heeft genoemd, te weten - kort samengevat - f 30.000,-- hogere kosten, 12,5% helling en of het allemaal wel zo waardevol is wat de gemeente verloren laat gaan. Naar zijn mening leidt niemand van de politici gezichtsverlies door er op dit moment een andere mening op na te houden. De heer Kannekens zou graag van de heer Koevoets willen vernemen dat hi het kerkvolk gaat vertellen dat er geen afrit meer mag komen, anders dan met de fiets, voor rouw- en trouwdienstenHij zou aan hem tevens willen vragen of dat er voor deze diensten dezelfde situatie moet ontstaan zoals zich twee weken geleden heeft voorgedaan op de Molen straat. Toen kon zelfs de lijkwagen niet gedraaid worden. Hij wou dat de heer Koevoets dat zijn kiezers eens ging vertellen voor f 30.000,--. De heer Koevoets antwoordt, dat hij in het vervolg van zijn betoog hier toch op terug zou zijn gekomen. Wanneer de afrit uitsluitend voor rouw- en trouwdiensten bestemd zou zijn, dan hoeft deze ten eerste niet 3,5 meter breed te zijn en ten tweede geen 12,5% te zijn. De bestaande afrit zou hiervoor ook gebruikt kunnen worden. Overigens is Fijnaart niet zo groot, dat men er kilometers voor om moet rijden om de kerk te bereiken. Hij vervolgt door te zeggen, dat het volgens zijn fractie getuigt van verantwoordelijkheidsgevoel, realiteitszin en inzicht wanneer bij dit soort dure oplossingen en gevaarlijke situaties men er een andere mening op na gaat houden. De burgers zullen er straks naar rato iedereen dankbaar voor zijn. De vraag is wat voor een afrit er nu eigenlijk zou moeten komen. De enige mogelijkheid voor auto's wordt een afrit met een stijgingspercen tage van 12,5, want op een andere plaats is er gewoon geen ruimte. Hij vindt de helling eigenlijk nogal steil. Een vrachtwagen met porcelein gaat er maar éên kaer vanaf en daarna waarschijnlijk nooit meer. Heeft men bij een garage een helling van 4%, dan dient er al een ver warming in te worden gebouwd. In deze afrit zal daarom ook een ver warming moeten worden ingebouwd, en hij vraagt zich af wat dat dan wel niet gaat kosten. De voorzitter begrijpt dit laatste niet goed. De heer Koevoets antwoordt, dat er tegenwoordig een voorschrift is dat in een helling met de stijgingspercentage van meer dan 4% een verwar ming ingebouwd dient te worden.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 57