- 22 - lij}% reden, dat wanneer hij iets gezegd heeft in de commissie dit goed genotuleerd moet worden. Hij acht de afrit van 1:12,5 levensgevaarlijk. Hij ziet nog wel ge beuren dat een keer de hoek van de woning wordt afgereden, die naast de afrit staat. De voorzitter zegt wanneer de heer van der Werf dit vindt, dat hij niet voor moet stemmen. De heer van der Werf zegt de financiën bekijkend, dat in april een bedrag becijferd was van ruim f 172.000,--, terwijl men thans zit aan f 216.000,--. Bij dit laatste komt nog wel wat geld bij en hij vraagt zich op een gegeven moment af waar de gemeente mee bezig is. Hij is wel van mening, dat er een afrit moet zijn, maar hij dacht dat de gemeente in eerder stadium toch wel een klein beetje de mist is ingegaan. Hij bekent dan wel, dat hij hieraan zelf ook wel heeft meegedaan. Wanneer nu echter de woningen helemaal klaar zijn en er wordt een trottoir gelegd naast de woningen en er moet een afrit worden gemaakt, die berijdbaar is naar beneden toe, dan zal er toch een ge vaarlijke situatie ontstaan. De afrit zal men dan namelijk eerder moeten laten beginnen op de openbare weg, hetgeen een gevaarlijke situatie oplevert voor het verkeer komend vanaf de Kadedijk richting de Molenstraat. Het verkeer loopt dan namelijk, wanneer het donker is en er geen daadwerkelijk goede verlichting is, de kans om in plaats van rechtdoor, recht naar beneden te rijden. Hij zegt, dat dit de opzet zeker niet zal zijn en deelt mede dat hij zich nog zal beraden over het feit of hij al dan niet vóór het college voorstel stemt. De heer de Vos zegt wanneer de cijfers naast elkaar worden gelegd, hetgeen de heer van der Werf ook heeft gedaan, zijn fractie ziet dat de laatste jaren een schrikbarende stijging heeft plaatsgevonden. Wordt gekeken waar deze stijging vandaan komt, dan kan dit voor zeker meer meer dan de helft worden toegeschreven aan de afrit die gepland moet gaan worden. \j oor deze afrit moeten namelijk heel wat voorzie ningen worden getroffen. Zijn fractie zou eens graag willen zien waarom de afrit nu eigenlijk nodig is, daar ze op een gegeven moment toch wel gaan twijfelen is, nadat ze onder ogen kreeg wat alles precies zou gaan kosten. De kosten van de afrit worden voor het grootste gedeelte veroorzaakt door de kosten van de Nutsbedrijven, omdat er een grotere gronddekkincw op de gasleiding moet. De voorzitter zegt dat al uitvoerig is gediscussieerd over de afrit. Hij merkt op, dat de afrit een uitvloeisel is van het raadsbesluit, waarbij uitdrukkelijk om de garantie werd verzocht om een en ander betreffende de afrit exact aan te geven. De heer de Vos beaamt dit, maar hij zegt dat er ook toen een financieel plaatje was, weliswaar niet zo gedetailleerd als nu, groot f 30.000,--. De kosten van de afrit zoals nu wordt voorgesteld zullen al gauw twee en een half keer zoveel gaan bedragen als deze f 30.000,--. Zijn fractie zou graag willen zien dat wat er gaat gebeuren, aan blijft sluiten op de huidige Voorstraat. Zijn fractie wenst niet, dat een en ander op een andere manier en met andere materialen uitgevoerd gaat worden, waardoor de gemeente met dit plan vastzit aan de reconstructie van de Voorstraat. Naar de mening van zijn fractie staat dit plan hier los van, omdat ge woon de hoek Voorstraat - Molenstraat afgewerkt moet worden ten behoeve van de woningen, die thans in aanbouw zijn. Zijn fractie zou verder graag zien, dat de trap in de hoek bij slagerij van Sneep gaat verdwijnen en dat van de centen, die op de begroting staan voor deze trap, de trap aan het eind van de Wilhelminastraat tegenover de winkel van Boelhouwers wordt opgeknapt. Deze trap aan de Wilhelminastraat zal waarschijnlijk toch meer gebruikt gaan worden door de bewoners van de 18 woningen, omdat deze daar vlak

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 54