- 20 -
op het kruispunt met de Prinses Irenestraat de snelheid van de weg
gebruiker wordt teruggedrongen tot hooguit 40 km/h. De voorstellen
van zijn fractie zouden misschien kunnen worden overlegd met de
verkeersdeskundigeZijn fractie is er toch wel voor 75% van overtuigd
dat hetgeen ze thans naar voren brengt, de verkeersdeskundige
zal gaan onderschrijven.
De voorzitter antwoordt, dat al zou dit laatste zo zijn, het nog niet
wil zeggen, dat het college het zal doen.
De heer Koevoets deelt mede, dat zijn fractie een wijzigingsvoorstel
wenst in te dienen, daarbij in opgenomen hetgeen hij als wijziging
op het voorstel van het college naar voren heeft gebracht.
De heer de Vos deelt mede, dat zijn fractie zich kan vinden in hetgeen
de P.LF-fractie naar voren brengt met betrekking tot het aanbrengen
van voorzieningen aan het kruispunt met de Prinses Irenestraat. Thans
is de breedte van het rijgedeelte in de Valenciennesstraat 2,5 meter.
Deze breedte zal straks na de reconstructie 5 meter gaan bedragen,
hetgeen zal gaan betekenen dat de verkeersafwikkeling sneL-ler gaat.
De voorzitter zegt dat wegen hier juist voor zijn.
De heer de Vos antwoordt, dat dit juist is, maar dat dit dan niet hoeft
met een snelheid van 60 of 70 km/h.
De voorzitter maakt bezwaar tegen het feit, dat er door raadsfracties®
gewoon vanuit wordt gegaan dat iedereen steeds maar snelheidsover
tredingen begaat in de kom Fijnaart en dat daarnaast men ook nog niet
bereid is zijn of haar snelheid aan te passen.
Hij zegt, dat het meestal toch zo is dat in een plaats waar maximaal
50 km/h mag worden gereden, men meestal langzamer moet rijden, daar
het niet verantwoord is om 50 km/h te rijden. Wanneer maximaal 50 km/h
mag worden gereden, dan wil dit nog niet direct zeggen, dat maar 50
km/h moet worden gereden. Veelal zal deze snelheid lager moeten liggen.
De heer de Vos zegt hierop, dat wanneer hij deze redenering doortrekt,
dat het in feite nooit voorkomt dat de politie mensen bekeurt vanwege
het rijden met een te hoge snelheid. Er wordt wel degelijk te hard
gereden, waarbij hij wenst aan te tekenen dat niet iedereen het
doet. Dit heeft hij nooit beweerd.
Er zijn echter mensen die wel te hard rijden. Er kan dan wel gemakkelijk
gezegd worden, dat de mentaliteit van de weggebruiker moet worden
veranderd, maar dit is onmogelijk te realiseren. Gesteld moet worden
dat ook de weg aangepast kan worden, waardoor de weggebruiker ge
dwongen wordt zijn snelheid aan te passen. Dit is juist de bedoeling A
van zijn fractie.
De voorzitter antwoordt, dat hij vindt dat men bij dit punt toch wel
teveel een afwijkend gedragspatroon als normaal gaat zien en dat
men daar maatregelen tegen wenst te nemen. H'et probleem is wanneer
men dit gaat doen, waar men dan blijft.
Het college vindt, dat het hier niet in mee moet gaan, daar het er
gewoon geen oplossing van verwacht.
De heer Koevoets zegt, dat de maatregelen die zijn fractie voorstaat
in feite niets met de verkeersafwikkeling te maken hebben. Het is
uitsluitend het doorbreken van het patroon in de Valenciennesstraat,
waardoor de snelheid van de weggebruiker in feite beperkt wordt.
Hij wenst tenslotte het voorstel van zijn fractie in stemming te
brengen
De heer de Vos deelt mede, dat zijn fractie dit wijzigingsvoorstel
ondersteunt
De heer Nachtzaam ondersteunt het voorstel.
De voorzitter brengt het voorstel in stemming, een voorstel dat be
helst dat een aantal maatregelen in de Valenciennesstraat wordt ge
nomen in de vorm van de aanleg van chicanes, het verbreden van
trottoirband en het aanbrengen van begroeiing, maatregelen die dan nog
bekeken worden met de verkeersdeskundige.
De raad besluit met 4 stemmen vóór en 8 stemmen tegen het amendements-