- 19 -
punt heeft ingenomen. Door de raad is een mogelijke verkeersafwikke
ling geblokkeerd door namelijk ten aanzien van het plan Centrum
te zeggen, dat tussen Sanders en de pastorie geen oprit moet komen.
M^t de oprit had men een verkeersafwikkelking kunnen krijgen, die tot
gevolg had ^ehad, dat de Valenciennesstraat en de Voorstraat wat minder
belast zouden gaan worden. Hij merkt op, dat Fijnaart een dijkdorp is,
waarbij ten aanzien van het verkeer dat komt over de Molenstraat en de
Kadedijk eigenlijk maar twee toegangswegen zijn tot de kern, namelijk
de Voorstraat en de Valenciennesstraat, bij slager Jongmans.
Ten aanzien van de veiligheidsmaatregelen heeft het college besloten
om in ieder geval niet te denken aan chicanes, gezien het feit, dat
het een doorgaande route betreft. Van de andere kant is het college
van mening, dat ongelukken niet worden gemaakt doordat er een weg
ligt, maar doordat de rechtervoet niet beheerst wordt.
Dit laatste geldt ook voor het gedeelte tussen de Spar en Autopalace,
te weten de Langeweg. Iedereen weet, dat daar de maximum toegestane
snelheid 50 km/h bedraagt.
De veiligheid en de snelheidsbeperking ligt met name bij de wegge
bruikers en bij niemand anders, namelijk door het beheersen van de
rechtervoet
Wordt gesproken over het feit om bij het kruispunt met de Prinses
Irenestraat een verkeersobstakel aan te brengen, dan denkt hij dat dat
stukje nu juist het enige gedeelte is waar men wat opgelucht adem kan
halen en kan rijden. Dit is namelijk het meest vrije stuk dat er op
dit moment is.
De heer Kannekens merkt op, dat misschien één of twee parkeerhavens
bij de school kunnen worden weggehaald, zodat hier het uitzicht niet
belemmerd wordt.
De voorzitter antwoordt, dat dit één van die maatregelen kan zijn, die
op een gegeven moment voor de verkeersveiligheid zinvol kan zijn.
Wethouder Fakkers vat het standpunt van het college samen door te zeg
gen, dat het voorstelt om de bomen te laten staan, maar om geen chica
nes en dergelijke aan te brengen.
De heer Koevoets zegt, dat op dit moment inderdaad het gedeelte bij
het kruispunt met de Prinses Irenestraat een verademing is. Er moet
namelijk bij de Valenciennesstraat elke keer uitgeweken worden tussen
geparkeerde auto's.
Wanneer de reconstructie nu zal plaatsvinden, dan worden de parkeer
plaatsen tussen de bomen gesitueerd. Wanneer zijn fractie het goed
begrijpt, dan blijft de bestaande trottoirband ongeveer op dezelfde
plaats liggen. In feite is er dan na de reconstructie ruim baan
in de Valenciennesstraat vanaf het politiebureau tot aan de Molenstraat
Met de auto's die nu op de weg staan geparkeerd, heeft men dan namelijk
niets meer te maken. Een rijbaan wordt verkregen van begin tot eind
van de Valenciennesstraat met een breedte van 5 meter.
Naar de mening van zijn fractie is het dan eigenlijk niet zo gek om
juist ter hoogte van het kruispunt met de Prinses Irenestraat voor het
verkeer komende vanaf het politiebureau het trottoir een halve meter
te verbreden richting de as van de weg. Zijn fractie denkt in dit
verband ook aan begroeiing, daar dit ook een zeker optisch effect
levert. Begroeiing zal ook zeerasker snelheidsbeperkend werken, wanneer
dit aan beide zijden van de weg ongeveer tien meter voor het kruispunt
wordt aangebracht. Zijn fractie kiest bewust niet voor begroeiing ter
hoogte van het kruispunt, daar hierdoor het uitzicht wordt belemmerd.
Gezegd kan wel worden door het college, dat men de voet niet te diep
op het gaspe-daal moet houden, maar hij zegt dat sommige wegen zich
gewoon lenen voor het met een te hoge snelheid rijden. De Parallelweg
geeft volgens zijn fractie een typisch soort snelweg idee, hetgeen
tot gevolg heeft dat er vaak te hard wordt gereden. De Valenciennes
straat zal nooit een snelwegidee geven, maar hij vindt dat toch ge
tracht moet worden, vooral met de school in de naaste omgeving, dat
_L