- 18 -
kunnen houden, terwijl met name in de buurt van het kruispunt met de
Prinses Irenestraat voor het verkeer komende aan de rechterzijde de
rechtertrottoirband ongeveer een meter naar de wegas kan worden
gebracht. Op dat punt kan het verkeer elkaar dan niet passeren. Hier
mee wordt dan in feite precies bereikt wat thans bestaat, namelijk dat
het verkeer over een halve rijbaan zal moeten. Alleen is het wel zo
dat er de mogelijkheid is voor het verkeer om weg te kunnen als er
tegenliggers zijn, daar er maar een klein aantal plaatsen zijn waar h~t
gebeurt.
Graag verneemt zijn fractie de volgende vergadering de financiële
consequenties van wijzigingsvoorstellen. Met name betreft het hier
al de wijziging in de zin van het behouden van bomen. Dit zal namelijk
ook financiële consequenties hebben op het krediet, dat de raad nu
gaat verlenen. Het hoeft misschien niet veel te zijn, maar hij denkt
dat de raad nu alvast kan weten hoeveel het is.
Hij stelt tenslotte voor om de volgende raadsvergadering bij de inge
komen stukken een nieuwe begroting te doen, zodat de raad kan zien
wat hij in feite aan wijzigingen heeft aangebracht met het behoud
van de bomen.
De voorzitter vindt met betrekking tot dit laatste dat er toch meer
een beetje in grote lijnen moet worden gedacht. Hij vindt het toch
wel een wat vergaande zaak. Er komt vanzelfsprekend een wijzigingsplan,
dat waarschijnlijk iets voordeliger zal zijn. Hij denkt niet dat het
grote gevolgen heeft.
Hij zegt, dat het momenteel zo is in de Valenciennesstraatdat het
verkeer niet goed afgevoerd kan worden. De raad heeft gekozen voor
het feit, dat er een zekere verkeersstroom plaats moet vinden. Op een
gegeven moment dient dit laatste dan ook wel aanvaard te worden. Hij
ziet overigens het bezwaar wel, maar of het opgelost moet worden met
verlegging van de wegas of het aanbrengen van chicanes is een tweede.
Wethouder Fakkers zegt, dat op het moment dat het raadsvoorstel was
opgesteld de commissievergadering nog plaats zou vinden.
In de commissie Openbare
werken is aangedrongen op een spoedige bijeenkomst met de bewoners
van de Valenciennesstraat. De bewoners zijn toen uitgenodigd om op
donderdag 24 maart in de raadzaal aanwezig te zijn. Uit het gesprek
met de bewoners is gebleken, dat er geen overwegende bezwaren bestonden
ten aanzien van de parkeerplaatsenaanbreng, mits de bomen maar zouden
ïjven staan en mits er veiligheid in de Valenciennesstraat zou worden
ingebracht op welke wijze dan ook.
Ten aanzien van het niet rooien van de bomen is op dezelfde avond
niets toegezegd. Tegen de bewoners is helemaal niet gezegd, dat de
bomen zullen blijven staan, maar dat de raad beslist. Uiteindelijk is
datgene wat op de avond met de bewoners besproken is, behandeld in
het college. Het college heeft toen besloten om de bomen te laten
staan. De voorzitter is, voorafgaande aan de discussie, dan ook
terecht begonnen om dit te stellen.
Hij merkt op, dat de bijeenkomst met de bewoners niet gezien moet
worden als een inspraakavond. Er is namelijk altijd gezegd, ook in de
uitnodiging naar de bewoners toe, dat het plan conform het bestem
mingsplan West '78 is. Dit laatste is ook gesteld in de commissie
Openbare Werken. Gezegd is dat het plan, dat het college naar de raad
zou toezenden volledig in overeenstemming is met het bestemmingsplan
West 78. Het college was op zich best bereid, na vragen hierover
gesteld in de commissie Openbare Werken, omd bewoners van de Valen
ciennesstraat te informeren en te gaan voorlichten over de plannen.
Dit is dan ook geschied, maar een en ander dient naar zijn mening niet
te worden gezien als een inspraakavond.
Ten aanzien van het aanbrengen van chicanes, kortom het aspect verkeers
veiligheid, merkt hij op, dat het college hierover een bepaald stand-