- 18 - kunnen houden, terwijl met name in de buurt van het kruispunt met de Prinses Irenestraat voor het verkeer komende aan de rechterzijde de rechtertrottoirband ongeveer een meter naar de wegas kan worden gebracht. Op dat punt kan het verkeer elkaar dan niet passeren. Hier mee wordt dan in feite precies bereikt wat thans bestaat, namelijk dat het verkeer over een halve rijbaan zal moeten. Alleen is het wel zo dat er de mogelijkheid is voor het verkeer om weg te kunnen als er tegenliggers zijn, daar er maar een klein aantal plaatsen zijn waar h~t gebeurt. Graag verneemt zijn fractie de volgende vergadering de financiële consequenties van wijzigingsvoorstellen. Met name betreft het hier al de wijziging in de zin van het behouden van bomen. Dit zal namelijk ook financiële consequenties hebben op het krediet, dat de raad nu gaat verlenen. Het hoeft misschien niet veel te zijn, maar hij denkt dat de raad nu alvast kan weten hoeveel het is. Hij stelt tenslotte voor om de volgende raadsvergadering bij de inge komen stukken een nieuwe begroting te doen, zodat de raad kan zien wat hij in feite aan wijzigingen heeft aangebracht met het behoud van de bomen. De voorzitter vindt met betrekking tot dit laatste dat er toch meer een beetje in grote lijnen moet worden gedacht. Hij vindt het toch wel een wat vergaande zaak. Er komt vanzelfsprekend een wijzigingsplan, dat waarschijnlijk iets voordeliger zal zijn. Hij denkt niet dat het grote gevolgen heeft. Hij zegt, dat het momenteel zo is in de Valenciennesstraatdat het verkeer niet goed afgevoerd kan worden. De raad heeft gekozen voor het feit, dat er een zekere verkeersstroom plaats moet vinden. Op een gegeven moment dient dit laatste dan ook wel aanvaard te worden. Hij ziet overigens het bezwaar wel, maar of het opgelost moet worden met verlegging van de wegas of het aanbrengen van chicanes is een tweede. Wethouder Fakkers zegt, dat op het moment dat het raadsvoorstel was opgesteld de commissievergadering nog plaats zou vinden. In de commissie Openbare werken is aangedrongen op een spoedige bijeenkomst met de bewoners van de Valenciennesstraat. De bewoners zijn toen uitgenodigd om op donderdag 24 maart in de raadzaal aanwezig te zijn. Uit het gesprek met de bewoners is gebleken, dat er geen overwegende bezwaren bestonden ten aanzien van de parkeerplaatsenaanbreng, mits de bomen maar zouden ïjven staan en mits er veiligheid in de Valenciennesstraat zou worden ingebracht op welke wijze dan ook. Ten aanzien van het niet rooien van de bomen is op dezelfde avond niets toegezegd. Tegen de bewoners is helemaal niet gezegd, dat de bomen zullen blijven staan, maar dat de raad beslist. Uiteindelijk is datgene wat op de avond met de bewoners besproken is, behandeld in het college. Het college heeft toen besloten om de bomen te laten staan. De voorzitter is, voorafgaande aan de discussie, dan ook terecht begonnen om dit te stellen. Hij merkt op, dat de bijeenkomst met de bewoners niet gezien moet worden als een inspraakavond. Er is namelijk altijd gezegd, ook in de uitnodiging naar de bewoners toe, dat het plan conform het bestem mingsplan West '78 is. Dit laatste is ook gesteld in de commissie Openbare Werken. Gezegd is dat het plan, dat het college naar de raad zou toezenden volledig in overeenstemming is met het bestemmingsplan West 78. Het college was op zich best bereid, na vragen hierover gesteld in de commissie Openbare Werken, omd bewoners van de Valen ciennesstraat te informeren en te gaan voorlichten over de plannen. Dit is dan ook geschied, maar een en ander dient naar zijn mening niet te worden gezien als een inspraakavond. Ten aanzien van het aanbrengen van chicanes, kortom het aspect verkeers veiligheid, merkt hij op, dat het college hierover een bepaald stand-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 50