- 17 -
De voorzitter merkt bij interruptie op, dat het college dit stencil
helemaal niet heeft gehad.
De heer Nachtzaam vervolgt:
"Het gevolg van het stencil was, dat 23 mensen op de hoorzitting aan
wezig waren en de wens om de bomen niet te rooien en er geen racebaan
van te maken naar voren kwam. Minder parkeerhavens tussen de bestaande
bomen en verkeersmaatregelen voor wegversmalling. Dat waren de wensen
van de bewoners.
Het voorstel zoals het nu voor ons ligt, gaat daar niet van uit. Het
voorstel is ongewijzigd en als een raadsmeerderheid vóór dit plan is,
dan heb je lak aan de mening van de bewoners. Onze fractie wil aan de
wensen tegemoetkomen, omdat het reële wensen zijn. Is het college
bereid dit voorstel en de tekeningen te wijzigen op de volgende
punten?
-De te rooien bomen te beperken tot de nabije omgeving van de Kroon
in verband met de noodzakelijk geachte aanleg van de laad- en los
plaats
-De aan te leggen parkeerhavens te situeren tussen de bestaande bomen;
-Ter hoogte van het kruispunt Prinses Irenestraat snelheidsbeperkende
maatregelen te nemen door middel van asverlegging, rijwegversmallinger
of chicaanbochten"
De voorzitter antwoordt, dat er geen hoorzitting is gehouden, maar dat
er 24 maart jongstleden een toelichting is gegeven op plannen, die er
al concreet lagen. Vandaar dat het ook mogelijk was, dat de raad het
raadsvoorstel al kon hebben. De plannen waren al meerdere malen be
sproken en er is uitsluitend een toelichting gegeven aan de bewoners
van de Valenciennesstraat
De heer van Halderen is van mening, dat het de portefeuillehouder
siert dat deze zo spoedig de bewoners van de Valenciennesstraat ge
legenheid heeft gegeven om kennis te nemen van de reconstructieplannen.
Twee hoofdzaken waren er, namelijk het behoud van de bomen en de
snelheid
Het verheugt hem dat, voorafgaand aan de discussie, de voorzitter naar
voren heeft gebracht, dat het college van mening is dat de bomen
kunnen blijven staan.
De heer Koevoets merkt op, dat een aantekening hieromtrent niet ter
inzage heeft gelegen.
De voorzitter antwoordt, dat dit ook niet kon. Aan iets dat verder
niets aan het plan afdoet, kan best tegemoet worden gekomen.
De heer de Vos merkt op, dat ook zijn fractie blij is, dat de bomen
kunnen blijven staan. Misschien dat op een enkele plaats er nog een
boom uitmoet, omdat deze ongelukkig staat, maar dat de bomen blijven
staan is in ieder geval iets, dat de bewoners van de Valenciennesstraat
nu toegezegd is.
Zijn fractie is erg bang, dat de snelheid van het verkeer in de Valen
ciennesstraat enorm zal toenemen, omdat er nu de situatie is dat er
een halve rijbaan, ofwel 2,5 meter beschikbaar is, terwijl dit
straks niet zo zal zijn.
Komt men nu vanaf het politiebureau en komt men een tegenligger tege
moet, die rijdt in de Valenciennesstraat, dan zal men thans veelal
terugmoeten
Deze situatie wordt nu opgelost en daarom is het naar de mening van
zijn fractie ook hard nodig, dat daar parkeerhavens komen.
De snelheid die men echter nu gaat creëren door het aannemen van het
voorstel zoals het nu voorligt zal enorm stijgen. Hij verwijst hiervooa
ook naar de Langeweg, waarbij na de reconstructie de snelheid van het
verkeer ook ontzettend is toegenomen. Zijn fractie pleit nu om maat
regelen te nemen, teneinde de snelheid te beperken. Hij ziet op dit
moment nog niet zoveel in de verlegging van de wegas, maar men zou wel
kunnen gaan denken aan halve chicanes. De wegas zou men hiermee recht