-6- De verwachtingen van zijn fractie betreffende dit punt staan toch nogal haaks op de verwachtingen die het college koestert ten aanzien van de in stelling van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Dit meent hij te mogen concluderen uit hetgeen vorige week donderdag is opgemerkt. Zijn fractie vraagt of de verwachtingen van het college nu nog hetzelfde zijn, of dat het college bereid is om deze regeling grondig te bestuderen en met een behoorlijk en degelijk verslag terug te komen naar de raad, met vermelding van de straten waar toepassing van een maximum snelheid van 30 km/h mogelijk is. Eventuele kosten, termijnen van uitvoering enzovoorts, zouden hierbij kunnen worden vermeld. De voorzitter antwoordt, dat de verkeerszaken in zijn totaliteit als eenheid bekeken zullen dienen te worden. Een en ander zal hierbij geschieden in het kader van de prioriteitenstelling. Hij kan hierom geen toezeggingen doen. Hij zegt, dat het onderwerp verkeerszaken op zich de belangstelling en de prioriteit heeft van de raad, maar dat dit nog niet inhoudt, dat alles kan. Hij merkt verder op, dat zijn mening ten aanzien van de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/h absoluut nog niet veranderd is, zeker niet wan neer hij in een verslag leest, dat men in een straat als de Valenciennes- straat een maximumsnelheid van 30 km/h wil. Hij zegt, dat invoering van een maximumsnelheid van 30 km/h op een doorgaande weg in de eerste plaats sowie so niet mag. Zo zijn er talloze zaken waarbij de instelling van deze maximum snelheid niet mag. Hij zegt, dat het er niet om gaat dat hij tegen is. Hij vindt dat er op vele plaatsen veel te hard en onverantwoord wordt gereden. Recent is dit nog bij snelheidscontroles in de gemeente gebleken. Het meest trieste is, dat het dan voor een belangrijk deel eigen inwoners uit de gemeente zijn, die ook nog vaak vlak in de buurt wonen. Hij is er voor, dat tegen te hard rijden wordt opgetreden. Best zou hij in deze willen meewerken aan verschillende maatregelen. Een en ander dient ech ter wel uitvoerbaar en functioneel te zijn. De heer Koevoets is het wat dit laatste betreft helemaal met de voorzitter eens. Op de vraag hoe het komt dat mensen 90 km/h rijden waar dit niet mag kan eenvoudig worden geantwoord, dat de gemeente, de provinciale waterstaat of rijkswaterstaat door het aanleggen van wegen de mensen hiertoe de gele genheid geeft. Vaak nodigen de wegen de mensen uit tot het rijden met een te hoge snelheid. Wethouder Fakkers is het met dit laatste niet eens. De heer Koevoets merkt op, dat een onderdeel van de 30 kilometer per uur-re geling is, dat de weg als zodanig voor die snelheid geschikt moet zijn. De weg dient er naar te aarden. Op de Molenstraat of op de Oude Heijningsedijk zal hierom nooit een maximumsnelheid van 30 km/h ingevoerd kunnen worden. Het betreft hier namelijk doorgaand verkeer en een lange rechte weg. Naar de mening van zijn fractie zijn er in gemeente toch wel een aantal straten, waarbij de maximumsnelheid van 30 km/h wel ingevoerd zou kunnen worden. De vraag van zijn fractie was, is en blijft of het college bereid is om dit laatste te gaan onderhoeken. Het gaat er bij ..ijn fractie dan niet om dat alles de volgende raadsverga dering rond dient te zijn. Ze denkt eerder hierbij aan het tijdsbestek in de loop van het jaar. De voorzitter denkt best, dat het college aan de Commissie Ruimtelijke Orde ning de zaak eens ter advisering kan voorleggen. Een en ander kan best met de3e commissie worden bekeken. Op voorhand verwacht hij er niet zoveel van. De heer Kannekens sluit ^ich betreffende dit laatste helemaal aan bij de voorzitter. Ook hij is in deze pessimistisch. Hij heeft er helemaal geen vrede mee, dat er borden met een maximumsnelheid van 60 km/h worden gezet op de Oude Heijningsedijk terwijl mensen die hierom hebben gevraagd veel te hard rijden op diezelfde dijk. Hijzelf heeft dit al regelmatig ervaren.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 38