-6-
De verwachtingen van zijn fractie betreffende dit punt staan toch nogal
haaks op de verwachtingen die het college koestert ten aanzien van de in
stelling van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Dit meent hij te
mogen concluderen uit hetgeen vorige week donderdag is opgemerkt.
Zijn fractie vraagt of de verwachtingen van het college nu nog hetzelfde
zijn, of dat het college bereid is om deze regeling grondig te bestuderen
en met een behoorlijk en degelijk verslag terug te komen naar de raad, met
vermelding van de straten waar toepassing van een maximum snelheid van
30 km/h mogelijk is.
Eventuele kosten, termijnen van uitvoering enzovoorts, zouden hierbij kunnen
worden vermeld.
De voorzitter antwoordt, dat de verkeerszaken in zijn totaliteit als eenheid
bekeken zullen dienen te worden. Een en ander zal hierbij geschieden in het
kader van de prioriteitenstelling. Hij kan hierom geen toezeggingen doen.
Hij zegt, dat het onderwerp verkeerszaken op zich de belangstelling en de
prioriteit heeft van de raad, maar dat dit nog niet inhoudt, dat alles kan.
Hij merkt verder op, dat zijn mening ten aanzien van de invoering van een
maximumsnelheid van 30 km/h absoluut nog niet veranderd is, zeker niet wan
neer hij in een verslag leest, dat men in een straat als de Valenciennes-
straat een maximumsnelheid van 30 km/h wil. Hij zegt, dat invoering van een
maximumsnelheid van 30 km/h op een doorgaande weg in de eerste plaats sowie
so niet mag. Zo zijn er talloze zaken waarbij de instelling van deze maximum
snelheid niet mag. Hij zegt, dat het er niet om gaat dat hij tegen is. Hij
vindt dat er op vele plaatsen veel te hard en onverantwoord wordt gereden.
Recent is dit nog bij snelheidscontroles in de gemeente gebleken.
Het meest trieste is, dat het dan voor een belangrijk deel eigen inwoners
uit de gemeente zijn, die ook nog vaak vlak in de buurt wonen.
Hij is er voor, dat tegen te hard rijden wordt opgetreden. Best zou hij in
deze willen meewerken aan verschillende maatregelen. Een en ander dient ech
ter wel uitvoerbaar en functioneel te zijn.
De heer Koevoets is het wat dit laatste betreft helemaal met de voorzitter
eens. Op de vraag hoe het komt dat mensen 90 km/h rijden waar dit niet mag
kan eenvoudig worden geantwoord, dat de gemeente, de provinciale waterstaat
of rijkswaterstaat door het aanleggen van wegen de mensen hiertoe de gele
genheid geeft. Vaak nodigen de wegen de mensen uit tot het rijden met een te
hoge snelheid.
Wethouder Fakkers is het met dit laatste niet eens.
De heer Koevoets merkt op, dat een onderdeel van de 30 kilometer per uur-re
geling is, dat de weg als zodanig voor die snelheid geschikt moet zijn. De
weg dient er naar te aarden. Op de Molenstraat of op de Oude Heijningsedijk
zal hierom nooit een maximumsnelheid van 30 km/h ingevoerd kunnen worden.
Het betreft hier namelijk doorgaand verkeer en een lange rechte weg. Naar
de mening van zijn fractie zijn er in gemeente toch wel een aantal straten,
waarbij de maximumsnelheid van 30 km/h wel ingevoerd zou kunnen worden.
De vraag van zijn fractie was, is en blijft of het college bereid is om dit
laatste te gaan onderhoeken.
Het gaat er bij ..ijn fractie dan niet om dat alles de volgende raadsverga
dering rond dient te zijn. Ze denkt eerder hierbij aan het tijdsbestek in
de loop van het jaar.
De voorzitter denkt best, dat het college aan de Commissie Ruimtelijke Orde
ning de zaak eens ter advisering kan voorleggen. Een en ander kan best met
de3e commissie worden bekeken. Op voorhand verwacht hij er niet zoveel van.
De heer Kannekens sluit ^ich betreffende dit laatste helemaal aan bij de
voorzitter. Ook hij is in deze pessimistisch. Hij heeft er helemaal geen
vrede mee, dat er borden met een maximumsnelheid van 60 km/h worden gezet
op de Oude Heijningsedijk terwijl mensen die hierom hebben gevraagd veel te
hard rijden op diezelfde dijk. Hijzelf heeft dit al regelmatig ervaren.