- 10 - Hij merkt cp dat hij geen behoefte heeft om een toename van het verkeer te krijgen, hoe gering dan ook. De toename zal echter vrij behoorlijk zijn, wanneer er geen verkeer meer zou kunnen via de Eerste Kruisweg. Het verkeer zal dan namelijk via de volgende wegen moeten: Kadedijk-Mclenstraat-Wilhelmina- straat-Voorstraat-Julianastraatkortom deer de gehele kom Fijnaart heen. Dit alles heeft er veer de meerderheid van het college toe geleid om uit zakelijke overwegingen te komen met het advies cm op dit moment f 200.000,-- te veteren om het uitgangspunt, dat hij heeft aangegeven, voor de toekomst te krijgen De heer van Dueren den Hollander merkt op dat waar de wil is, is een weg. Hij concludeert dat er niet overal de wil is. Hij merkt cp dat hij zich in deze niet kan vinden in de weerden van wethouder Fakkers. Hij moet zich ten aanzien van deze zaak toch een zekere kortzichtigheid toedichten. De raad en het college zijn namelijk nu niet bezig met 14 dagen vlak veer zich, maar met een heleboel jaren die neg komen. Zeerzeker dient nu in de toekomst te worden gegeken Hij kan zich veel beter vinden in hetgeen wethouder van Dis heeft opgemerkt. Hij vindt dat er niet kortzichtig gehandeld mag werden en dat er echt meet worden bestuurd. Dit laatste betekent vooruitkijken en dat houdt weer in dat naar zijn mening de raad nu minstens met het meerderheidsvocrstel meet mee gaan Er wordt dan nanelijkgd<cmsn tct eai weg, die een bepaalde breedte qua grondslag heeft. Naderhand kan het wegdek dan aangepast werden, aan de hand van de behoefte van het dorp. Hij denkt wanneer dit niet wordt gedaan, dat er dan een zaak wordt verspeeld die nooit meer terugkomt. Aan dit feit wordt naar zijn mening nu veel te gemakkelijk voorbijgegaan. Voor zover hij na kan gaan is de structuur van de ondergrond bij de Eerste Kruisweg beter dan waar cck elders in de polder. Er is jaren achtereen in gewerkt, geleefd en gebeerd. Men vond de ondergrond van de Eerste Kruisweg altijd maar een zandhoop, en zand is nu juist datgene wat aangeveerd wordt om een goede weg te verkrijgen. Hij denkt dat het niet van de ene dag cp de andere dag kan om het verkeer min of meer te dwingen van een bepaalde weg gebruik te maken. Toch denkt hij dat hier wel enige sturing in aangebracht kan werden. De gemeente zal dit dan ook moeten doen. Ontlasting van de dijken zou mogelijk kunnen zijn, door het wat zwaardere verkeer via andere wegen te leiden. Hij vindt dat er bij de Eerste Kruisweg toch minstens een weg moet komen die minimaal door autoverkeer volwaardig kan werden gebruikt. In deze zin is hij het helemaal eens met wethouder van Dis. Is dit niet zc, dan zal men een hele zware belasting van het verkeer krijgen in de toekomst in alle andere straten en dijken die onder andere door wethouder van Dis zijn opgenoemd. Hij merkt op dat er toch eigenlijk wel een partij bij de onderhandelingen sterker is geweest. Naar zijn mening is er door de gemeente onderhandeld met mensen, die toch eigenlijk wat vreemd onderhandeld hebben. Wanneer er steeds een berd geplaatst wordt bij de Eerste Kruisweg: "Gesleten wegen cpdcoi" en er wordt dan gezegd: "Het wegdek kan gewoon gehandhaafd blijven", dan vindt hij dit toch eigenlijk wel kinderachtig. Hij snapt dit niet zo, daar men toch eigenlijk wel inconsequent bezig is. Van de andere kant begrijpt hij dit best, daar nu deer de betreffende partij gespreken wordt vanuit een ander chapiter. Hij vindt dat de gemeente zich veel sterker moet gaan opstellen en een en ander veel strakker naar buiten moet gaan dragen. Zijn mening is om de Ruilverkavelings- ccmmissie toch wat meer tot orde te roepen ten aanzien van de structuur en de manier van onderhandelen van de zijde van deze commissie.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 356