- 9 -
hierover geïnformeerd is. Later is dan toch weer een zekere bereidheid naar
voren gebracht cm er alsnog weer een ruilverkavelingsweg van te maken, onder
een behoorlijke bijbetaling van de gemeente. Dit zijn zaken die allemaal niet
even goed overkomen
Hij dacht dat de raad het hierover met elkaar eens is. Dit is ook geen punt
van discussie. Hedenavond moet een balans opgemaakt werden m.b.t. wat met deze
weg gedaan meet worden. Deer de contacten die de gemeente met de Ruilverkavelings
commissie gehad heeft, heerst er bij het college een zeker rancune-gevoel.
Als vandaag de balans cp gemaakt moet werden ever deze weg, dan meet de gemeente
zich alleen door zakelijke overwegingen laten leiden. De gemeente moet het
verleden met alle fouten die toen gemaakt zijn uit zakelijke overwegingen een
ogenblik vergeten. Gekeken moet werden naar wat de mogelijkheden zijn, welk
geld er uitgegeven moet werden en wat ervoor gekregen wordt.
Hij merkt cp dat dit de punten zijn, die eigenlijk alleen maar meer mogen
spelen. Hij is het helemaal eens met de heer van Dueren den Hollander, wanneer
deze zegt dat regeren vooruitzien is. De gemeente krijgt nu nog een laatste
mogelijkheid om f 350.000,-- subsidie te besteden aan de Eerste Kruisweg.
De gemeente dient dan te bekijken hoe de situatie is. Geconcludeerd kan dan
worden, dat de gemeente hoe dan ook het komende jaar de Eerste Kruisweg
overgedragen zal krijgen. De gemeente krijgt de weg dan overgedragen, welke
zich dan bevindt in een minimale toestand, dit in geval er niets gebeurt.
Wanneer de gemeente de Eerste Kruisweg in de huidige toestand krijgt over
gedragen, dan kan naar zijn mening iedereen wel zien dat de gemeente straks
voor vrij veel kosten zal komen te staan.
Er wordt in de radd nu gemakkelijk gezegd, om de weg maar af te sluiten en
er vervolgens een landbeuwweg van te maken.
Er wordt verder ook neg gezegd, dat men het verkeer niet kan dwingen om van
een bepaalde weg gebruik te maken.
Hij is er van overtuigd dat de gemeente het verkeer niet kan dwingen. De
Eerste Kruisweg zal daarom hoe dan ook steeds als sluiproute gebruikt blijven
worden. Teen het college ever de gehele Eerste Kruisweg problematiek een onder
houd had met een lid van Gedeputeerde Staten, is deer de betreffende persoon
duidelijk gesteld dat de eisen die aan een gemeente als beheerder van een
weg gesteld zullen worden anders zullen zijn dan de eisen die aan een polder
als beheerder van een weg gesteld zullen werden
Gezegd kan werden dbt dit niet kan, maar in de praktijk zal het toch wel zc
zijn
De gemeente zal daarom zeker in de toekomst meerdere kosten voor de weg moeten
maken. De gemeente zal zich als beheerder van de weg dan toch niet hetzelfde
cp kunnen stellen, als de oude beheerder, te weten het Waterschap De Striene.
Wordt nu besloten om over te gaan tot het minimum-plan, dan houdt dit in
dat de gemeente in de toekomst minder kosten zal hebben in het onderhoud van de
Eerste Kruisweg. Wanneer de weg met de f 200.000,-- verbreed wordt en daarbij
behoorlijke bermen aanwezig zijn, dan is het gevolg dat het onderhoud in
de toekomst minder zal zijn.
Er is gezegd dat de weg niet opgebroken moet werden, omdat de ondergrond hier
beter zou zijn. Er ligt hierover een rapport. Hij gaat nu niet ever technische
kanten uitvoerig spreken. Bekend is in elk geval wel dat de Eerste Kruisweg
cck in het verleden een vrij behoorlijk brede weg is geweest. De ondergrond
zou daarom wat dit betreft beter kunnen zijn, dan van de andere wegen in het
ruilverkavelingsgebied
Belangrijk is zeerzeker volgens hem dat deer het minimumplan het onderhoud
in de toekomst meer kan werden beperkt. De som van f 200.000,-- veer het
minimumplan wordt hierdoor dan cck weer teruggewonnen.
Er zal met het minimumplan cck een uitgangsbasis werden verkregen veer een
afronding van het plan Oost in de toekomst. In feite dan niet alleen veer
het plan Oost, maar veer het hele plan Fijnaart.