- 9 - hierover geïnformeerd is. Later is dan toch weer een zekere bereidheid naar voren gebracht cm er alsnog weer een ruilverkavelingsweg van te maken, onder een behoorlijke bijbetaling van de gemeente. Dit zijn zaken die allemaal niet even goed overkomen Hij dacht dat de raad het hierover met elkaar eens is. Dit is ook geen punt van discussie. Hedenavond moet een balans opgemaakt werden m.b.t. wat met deze weg gedaan meet worden. Deer de contacten die de gemeente met de Ruilverkavelings commissie gehad heeft, heerst er bij het college een zeker rancune-gevoel. Als vandaag de balans cp gemaakt moet werden ever deze weg, dan meet de gemeente zich alleen door zakelijke overwegingen laten leiden. De gemeente moet het verleden met alle fouten die toen gemaakt zijn uit zakelijke overwegingen een ogenblik vergeten. Gekeken moet werden naar wat de mogelijkheden zijn, welk geld er uitgegeven moet werden en wat ervoor gekregen wordt. Hij merkt cp dat dit de punten zijn, die eigenlijk alleen maar meer mogen spelen. Hij is het helemaal eens met de heer van Dueren den Hollander, wanneer deze zegt dat regeren vooruitzien is. De gemeente krijgt nu nog een laatste mogelijkheid om f 350.000,-- subsidie te besteden aan de Eerste Kruisweg. De gemeente dient dan te bekijken hoe de situatie is. Geconcludeerd kan dan worden, dat de gemeente hoe dan ook het komende jaar de Eerste Kruisweg overgedragen zal krijgen. De gemeente krijgt de weg dan overgedragen, welke zich dan bevindt in een minimale toestand, dit in geval er niets gebeurt. Wanneer de gemeente de Eerste Kruisweg in de huidige toestand krijgt over gedragen, dan kan naar zijn mening iedereen wel zien dat de gemeente straks voor vrij veel kosten zal komen te staan. Er wordt in de radd nu gemakkelijk gezegd, om de weg maar af te sluiten en er vervolgens een landbeuwweg van te maken. Er wordt verder ook neg gezegd, dat men het verkeer niet kan dwingen om van een bepaalde weg gebruik te maken. Hij is er van overtuigd dat de gemeente het verkeer niet kan dwingen. De Eerste Kruisweg zal daarom hoe dan ook steeds als sluiproute gebruikt blijven worden. Teen het college ever de gehele Eerste Kruisweg problematiek een onder houd had met een lid van Gedeputeerde Staten, is deer de betreffende persoon duidelijk gesteld dat de eisen die aan een gemeente als beheerder van een weg gesteld zullen worden anders zullen zijn dan de eisen die aan een polder als beheerder van een weg gesteld zullen werden Gezegd kan werden dbt dit niet kan, maar in de praktijk zal het toch wel zc zijn De gemeente zal daarom zeker in de toekomst meerdere kosten voor de weg moeten maken. De gemeente zal zich als beheerder van de weg dan toch niet hetzelfde cp kunnen stellen, als de oude beheerder, te weten het Waterschap De Striene. Wordt nu besloten om over te gaan tot het minimum-plan, dan houdt dit in dat de gemeente in de toekomst minder kosten zal hebben in het onderhoud van de Eerste Kruisweg. Wanneer de weg met de f 200.000,-- verbreed wordt en daarbij behoorlijke bermen aanwezig zijn, dan is het gevolg dat het onderhoud in de toekomst minder zal zijn. Er is gezegd dat de weg niet opgebroken moet werden, omdat de ondergrond hier beter zou zijn. Er ligt hierover een rapport. Hij gaat nu niet ever technische kanten uitvoerig spreken. Bekend is in elk geval wel dat de Eerste Kruisweg cck in het verleden een vrij behoorlijk brede weg is geweest. De ondergrond zou daarom wat dit betreft beter kunnen zijn, dan van de andere wegen in het ruilverkavelingsgebied Belangrijk is zeerzeker volgens hem dat deer het minimumplan het onderhoud in de toekomst meer kan werden beperkt. De som van f 200.000,-- veer het minimumplan wordt hierdoor dan cck weer teruggewonnen. Er zal met het minimumplan cck een uitgangsbasis werden verkregen veer een afronding van het plan Oost in de toekomst. In feite dan niet alleen veer het plan Oost, maar veer het hele plan Fijnaart.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 355