- 35 Wegen Het C.D.A. geeft een goede definitie van hetgeen wij in vele gevallen beogen met herinrichting van straten n.l. het bevorderen van de verkeersveiligheid. Dit is geen franje of iets dergelijks, maar hoge prioriteit geven aan datgene wat blijkens de algemene beschouwingen alle partijen willen. Die veiligheid moet in de eerste plaats worden bevorderd door een goede in richting van een straat en in de laatste plaats door het plaatsen van grote hoeveelheden borden. De P.v.d.A. begrijpt niet dat wij juist de Valenciennesstraat noemen als het gaat om verkeersveiligheid. Wij menen dat hier in de juiste volgorde wordt gewerkt. Tot op heden is ons niet gebleken dat de vrees voor een racebaan bewaarheid is. Iptegendeel. Aanvullende maatregelen zijn echter altijd mogelijk en eenvoudig uit te voeren, b.v. door het maken van verkeersdrempels. Het plan voor de Voorstraat heeft duidelijk een ander doel. Naast gehele of gedeeltelijke herbestrating speelt de aankleding, het meer leefbaar maken van het centrum een grote rol. Overigens geldt ook hier, dat "lapwerk" alleen maar .-.al leiden tot hogere kosten in de toekomst. Het staat vast, dat bij het onderhoud van wegen goed en tijdig uitgevoerd onderhoud de goedkoopste manier van onderhoud is. De V.V.D. wenst een duidelijke definitie van de begrippen reconstructie, herstraten en herinrichten In zijn algemeenheid zal bij herbestraten de indeling van de weg niet worden gewijzigd. Hooguit zullen versleten materialen worden vervangen door nieuwe. Een reconstructie is ingrijpender. Daarbij moet om constructieve reden meer gebeuren, b.v. het aanbrengen van een nieuw zandbed en het vernieuwen van riolering. Bij herinrichting wordt in.de eerste plaats gedacht aan een andere indeling van de weg. Uiteraard gaat herinrichting steeds gepaard met herbe strating en soms met reconstructie. Vandaar dat, indien herbestrating van een bepaalde straat noodzakelijk is, steeds zorgvuldig moet worden bekeken of herinrichting mogelijk en gewenst is. De V.V.D. vraagt de garantie dat in 1986 de trottoirs van de Kadedijk en de Molenstraat worden hersteld. Deze garantie kunnen wij uiteraard niet geven. De raad zal dan het benodigde krediet beschikbaar moeten stellen. De P.v.d.A. vraagt of verschuiving van personeel van de plantsoenen naar onderhoud wegen niet ten koste gaat van de plantsoenen. Dit behoeft niet het geval te zijn. Er is overleg gaande met de W.S.W. om te zien of de inbreng van de W.S.W. bij het onderhoud van de plantsoenen kan worden vergroot. Daarnaast wordt getracht om kleine en qua onderhoud dure stukjes af te stoten. Ook het anders inrichten van plantsoenen kan kostenbesparend werken. Als voorbeeld noemen wij het inplanten met bosplantsoen van steile taluds, die voorheen met veel moeite moesten worden gemaaid. Daarnaast zal verdergaande mechanisatie een terugdringing van het aantal manuren mogelijk moeten maken. De P.v.d.A. vraagt wat de oorzaak is van de onduidelijkheid betreffende de achterstand in normaal onderhoud van wegen. De formulering in de beleidsnota kan tot misverstanden leiden. Bedoeld wordt, dat nog onvoldoende inzicht be staat in welk tempo het achterstallig onderhoud kan worden ingelopen omdat nog niet te overzien is, welke financiële middelen voor dit doel in de komende jaren zullen kunnen worden beschikbaar gesteld. Diverse fracties hebben opmerkingen of ideeën ten aanzien van bepaalde straten, die op de nominatie staan om teworden aangepakt. Deze opmerkingen zullen bij de voorbereiding en uitwerking van de plannen worden betrokken.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 303