-26- Uit het vorenstaande blijkt, dat er wezenlijke verschillen bestaan tussen de begroting van 1983 en 1984. Het nadeliger werden van de begroting 1984 is hierdoor wat beter geaccen tueerd maar geeft tevens aan dat het opstellen van meerjaren ramingen een haast onbegonnen zaak is, omdat vele omstandig heden zelfs veer 1984 neg regelmatig wijzigen. Te denken valt hier op het ogenblik vooral aan de overname van de wegen, de wijziging financiering bejaardenoorden, de wijziging orga nisatie B.B., het neg oplopen van het aandeel in de bijstands kosten enz. Hieraan gekoppeld is het probleem van het oplopen van de bcekwaarcten van het industrieterrein. Indien het rentever lies niet teruggedrongen wordt door de verkoop van grond, meet vroeger cf later de algemene dienst bijdragen in de alsdan ontstane tekorten. Het behoeft geen betoog, dat een lasten verzwaring van f 400.000,-- deer de algemene dienst niet cp te brengen is. Een bijdrage uit de saldireserve ad f 200.000,-- is neg geen oplossing, maar helpt wellicht in deze periode cm een meer structurele oplossing te vinden. "De minimum-norm artikel 12 gemeente" is opgenomen in de beleidsnota om aan te geven, wat deer de rijksoverheid als redelijk wordt ervaren ingeval een aanvullende uitkering aan de gemeente moet werden verstrekt om de meest nood zakelijke uitgaven te deen. Verder merken wij op dat het beleid van de Rijksoverheid er steeds meer op gericht is om taken naar de gemeente af te stoten in het kader van het decentralisatiebeleid. Hierbij werden aan de gemeenten niet cf nauwelijks extra financiële middelen verstrekt. Doordat de gemeenten toch voer die kosten komen te staan zal niet ontkomen kunnen werden aan verhoging van de plaatselijke belastingen De gemeenten werden hierdoor cck voor keuzes geplaatst waarop cck de burger zal inspelen omdat het deer de gemeente geveerde beleid ten deze hem direct in de pertemennaie treft. Met betrekking tot de heffing van de cnrcerend-gcedbelasting wordt momenteel een nieuw aspect actueel, te weten de mogelijkheid van kwijtschelding van de belastingaanslag. Aangezien de invordering geschiedt deer de directie Rijksbelastingen ligt daar de beslissingsbevoegdheid en verantwoordelijkheid veer kwijtschelding. De directie han teert hiervoor duidelijke algemene normen, maar plaatst die wei binnen de persoonlijke omstandigheden van de belasting schuldigen Kortom, cf verzoeken veer kwijtschelding kans van slagen hebben is deer ons wel enigszins te beoordelen, maar een uitspraak cf deze zullen werden toegekend kan deer ons niet werden gegarandeerd. Wij zijn zeker bereid ever het punt van kwijt schelding aan de bewoners van Fijnaart en Heijningen nadere algemene voorlichting te geven. Hierbij mag ons inziens echter niet uit het ccg werden verleren dat een en ander zal leiden tot een overigens moeilijk in te schatten daling van de belastingopbrengst, die een extra verhoging van de tarieven noodzakelijk kan maken.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 294