-26-
Uit het vorenstaande blijkt, dat er wezenlijke verschillen
bestaan tussen de begroting van 1983 en 1984. Het nadeliger
werden van de begroting 1984 is hierdoor wat beter geaccen
tueerd maar geeft tevens aan dat het opstellen van meerjaren
ramingen een haast onbegonnen zaak is, omdat vele omstandig
heden zelfs veer 1984 neg regelmatig wijzigen. Te denken
valt hier op het ogenblik vooral aan de overname van de wegen,
de wijziging financiering bejaardenoorden, de wijziging orga
nisatie B.B., het neg oplopen van het aandeel in de bijstands
kosten enz.
Hieraan gekoppeld is het probleem van het oplopen van de
bcekwaarcten van het industrieterrein. Indien het rentever
lies niet teruggedrongen wordt door de verkoop van grond,
meet vroeger cf later de algemene dienst bijdragen in de
alsdan ontstane tekorten. Het behoeft geen betoog, dat een
lasten verzwaring van f 400.000,-- deer de algemene dienst
niet cp te brengen is. Een bijdrage uit de saldireserve
ad f 200.000,-- is neg geen oplossing, maar helpt wellicht
in deze periode cm een meer structurele oplossing te vinden.
"De minimum-norm artikel 12 gemeente" is opgenomen in de
beleidsnota om aan te geven, wat deer de rijksoverheid als
redelijk wordt ervaren ingeval een aanvullende uitkering
aan de gemeente moet werden verstrekt om de meest nood
zakelijke uitgaven te deen.
Verder merken wij op dat het beleid van de Rijksoverheid er
steeds meer op gericht is om taken naar de gemeente af te
stoten in het kader van het decentralisatiebeleid. Hierbij
werden aan de gemeenten niet cf nauwelijks extra financiële
middelen verstrekt. Doordat de gemeenten toch voer die
kosten komen te staan zal niet ontkomen kunnen werden aan
verhoging van de plaatselijke belastingen
De gemeenten werden hierdoor cck voor keuzes geplaatst waarop
cck de burger zal inspelen omdat het deer de gemeente geveerde
beleid ten deze hem direct in de pertemennaie treft.
Met betrekking tot de heffing van de cnrcerend-gcedbelasting
wordt momenteel een nieuw aspect actueel, te weten de
mogelijkheid van kwijtschelding van de belastingaanslag.
Aangezien de invordering geschiedt deer de directie
Rijksbelastingen ligt daar de beslissingsbevoegdheid en
verantwoordelijkheid veer kwijtschelding. De directie han
teert hiervoor duidelijke algemene normen, maar plaatst die
wei binnen de persoonlijke omstandigheden van de belasting
schuldigen
Kortom, cf verzoeken veer kwijtschelding kans van slagen hebben
is deer ons wel enigszins te beoordelen, maar een uitspraak cf
deze zullen werden toegekend kan deer ons niet werden gegarandeerd.
Wij zijn zeker bereid ever het punt van kwijt
schelding aan de bewoners van Fijnaart en Heijningen nadere
algemene voorlichting te geven.
Hierbij mag ons inziens echter niet uit het ccg werden verleren
dat een en ander zal leiden tot een overigens moeilijk in te
schatten daling van de belastingopbrengst, die een extra
verhoging van de tarieven noodzakelijk kan maken.