-- - 1 - hondenbelasting geschiedt overigens onder de uitdrukkelijke voor waarde, dat uw college toezegt deze belasting in de loop van 1984. aan de hand van een door uw college op te stellen notitie ter discussie stelt in de commissie Financiën. Ten aanzien van alle gemeentelijke aanslagheffingen zijn wij voor stander van een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid wanneer de finan ciële omstandigheden van de belastingplichtige daartoe aanleiding geven Het lijkt ons verstandig en correct, dat ook ons gemeentebestuur in deze zelf een aktief voorlichtingsbeleid gaat voeren. Dit zou kunnen gebeuren in de vorm van een bijsluiter bij de aanslagbil jetten. In die bijsluiter zou dan in duidelijke bewoordingen aangegeven kunnen worden in welke gevallen men, desgevraagd, in aanmerking kan komen voor ontheffing van betaling. Wij vernemen gaarne de opvattingen van uw college ten aanzien van dit voorstel. De voorgenomen overdracht van het gemeentelijk woningbezit aan een regionaal werkzame woningcorporatie heeft straks meerdere konse- kwenties, ook voor de begroting van de algemene dienst. Het streven dient erop gericht te zijn, dat de financiële band tussen onze gemeente en die woningcorporatie zich in beginsel gaat beperken tot een formele. In materiële zin zal een zelfstan dige corporatie zichzelf moeten kunnen bedruipen, uiteraard wel met rijkssteun doch zonder specifieke gemeentelijke bijdragen in de exploitatiekosten. Momenteel bestaat nog de situatie, dat de gewone dienst zowel direkt als indirekt bijdraagt in de exploitatiekosten van het gemeentelijk woningbedrijf. Een direkte bijdrage wordt verstrekt ten laste van de begrotingspost nummer 516.00. Een aanzienlijk grotere indirekte bijdrage wordt geleverd als gevolg van kapitaalverstrekking aan het bedrijf tegen rentepercentages welke veelal lager zijn dan de door de algemene dienst zelf te betalen rentepercentages. De door onze fraktie nog steeds voorgestane optrekking van de rente voet van een aantal gemeentelijke voorschotten zal na de overdracht van het woningbezit niet eenvoudig meer mogelijk zijn en wellicht zelfs onmogelijk. Vandaar, dat wij ook deze zaak geregeld wensen te zien voordat een overdracht van het woningbezit haar beslag krijgt. Wij nodigen uw college uit om terzake van een en ander op korte termijn een voorstel tot begrotingswijziging aan de raad voor te leggen, zulks eventueel met advies van de commissie Financiën. Investeringsplan Met het investeringsplan 1984 kunnen wij ons grotendeels verenigen, overigens met inachtneming van hetgeen wij al eerder opgemerkt hebben omtrent de dekkingswij ze van enkele investeringen. Uiteraard zullen wij ons eindoordeel eerst kunnen geven op het mo ment waarop wij uw concrete kredietaanvragen voorgelegd gaan krijgen. Alsdan zullen wij. met name uw feitelijke plannen met betrekking tot de Voorstraat aan een kritische beschouwing onderwerpen. Aan een drastische wijziging van het straatbeeld en gebruikspatroon hebben wij geen dringende behoefte. Wij missen in uw investeringsplan 1984 een memoriepost ten aanzien van de uitbreiding van de C.A.I. in een deel van het buitengebied en wij wensen een zodanige post alsnog daarin te doen opnemen. Het realiseren van deze rendabele investering is inmiddels toch meer mogelijk gebleken dan aanvankelijk werd verondersteld. In dit verband mogen wij nog verwijzen naar de schriftelijke voor steller zoals die door onze fraktievoorzitter onlangs ten gemeentehuize A -zijn-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 283