- 20 - 17Voorstel tct vaststelling van nieuwe huisvestingsregels Fijnaart en Heijningen. Vclgnr83-XI-119. De heer de Vos merkt op dat over dit onderwerp reeds veel is gezegd. Bij de vergadering van de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden heeft hij een klein voorbehoud gemaakt, omdat hij de stukken toen neg niet zo lang in zijn bezit had In het voorstel staat beschreven dat het college geen verordening heeft gemaakt voer de nieuwe huisvestingsregels. Hij vraagt het ccllege waarom het geen verordening heeft opgesteld. Een verordening geeft volgens zijn fractie meer rechtszekerheid naar de burger toe. Voelt de burger zich tekort gedaan, dan kan deze bij een verordening tot en me-é de Raad van State in beroep gaanBij regels zoals nu wordt voorgesteld om vast te stellen, is dit niet het geval. Sedert de vergadering van de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden is een aantal veranderingen in de huisvestingsregels aangebracht. Het betreft dan met name de weigering. In de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden is door zijn fractie gezegd, dat er volgens haar hiervoor minpunten zouden moeten komen. Er wordt nu met een ander voorstel gekomen. Met deze manier van werken kan zijn fractie eigenlijk niet instemmen. Het overlegorgaan bepaalt nu in feite een strafmaat. De voorzitter zegt dat bij invoering van minpunten in feite hetzelfde geschiedt. Dan ook wordt door dezelfde commissie het aantal minpunten bepaald. De heer de Vos zegt dat dit juist het punt is. Wordt er met een uitsluitings termijn gewerkt, dan dient deze naar de mening van zijn fractie in de regels te worden opgenomen Wordt dit hierin niet opgenomen, dan kan de indruk ontstaan dat er willekeurig gewerkt gaat wordenVoor deene persoon zou bij weigering van een woning een termijn van 2 maanden kunnen werden gesteld, waarvoor hij niet meer voor een woning in aanmerking komt, terwijl voor een andere persoon een periode van 3 maanden zou kunnen worden gesteld. Ten aanzien van de termijn dienen regels te komen die schriftelijk worden vastgelegd. Omdat kepers binnen bepaalde grenzen toch moeten kunnen bepalen waar ze gaan> wonen, stelt zijn fractie voor om een ingeschrevene de mogelijkheid te ver schaffen om tenminste eenmaal zonder sancties een woning te weigeren. Vervolgens gaat hij in op het toezicht van de raad op de uitvoering van de regels. Zijn fractie vindt dat de raad de gelegenheid dient te hebben om de uitvoering van de regels te kunnen toetsen dan de door de raad nu vast te stellen regels. De eerste signalen dat de nu vast te stellen regels niet goed zijn of niet goed worden toegepast, zullen komen van de kant van de burger. Er zullen bezwaren worden gemaakt door mensen die ingeschreven zijn of ingeschreven willen worden en die niet accoord gaan met het toegekende puntental. Zijn fractie vindt, dat in die gevallen dat er bezwaren zijn, de raad ingeschakeld dient te worden teneinde over deze bezwaren te oordelen. Daar het over privézaken gaat, kan het uiteraard niet in een openbare raadsvergadering. Zijn fractie stelt daarem voor om de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden in te schakelen voor deze taak. De bezwaren komen dan terecht daar waar het dient te geschieden, namelijk bij alle raadsfracties. De voorzitter merkt op dat het de vraag is of daar alle bezwaren terecht moeten komen De heer de Vos merkt op dat zijn fractie in elk geval vindt dat de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden hierin een taak zou kunnen hebben. Hier dient eerst naar gekeken te worden, voordat er een nieuwe commissie wordt benoemd.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 257