De voorzitter heeft er op zich niet zoveel problemen mee om het te wijzigen zoals de heer Koevoets voorstelt. Hij vraagt cf dit een algemene wens is van de raad. De heer Bos zegt dat er staat dat er voor de opnemingsgemeente kosten zijn verbonden aan het onderbrengen en verzorgen van evacué's. Naar zijn mening zijn de kosten voor de gemeente heus niet zo groot. Voor de inwoners echter, die deze evacué's opvangen, zijn er veel meer kosten. Wanneer inwoners deze evacué's in huis krijgen, en deze evacué's voorzien niet zelf in hun levensonderhoud, dan hebben deze inwoners veel meer kosten, dan de gemeente. Hij geeft de heer Koevoets dan ook gelijk. Zoals het er nu staat, is het onduidelijk omschreven. De voorzitter merkt naar aanleiding van hetgeen de heer Bos naar voren brengt op, dat er daarom ook op bladzijde 37 staat dat er dan mogelijkheden zijn via de Algemene Bijstandswet. Het zal dan namelijk toch zo zijn dat er via de beurs van de mensen die geëvacueerd zijn, betaald zal moeten worden. Kunnen de evacués de kosten niet betalen, dan is het een kwestie dat een en ander via de Algemene Bijstandswèt gaat. Dit is dan eigenlijk weer een garantie voor de ontvangende gemeente en de inwoners dat een en ander dan uiteindelijk cck weer via de rijkskas gaat. Hij merkt cp dat dit eigenlijk allemaal theorie is, daar men toch uiteindelijk van te veren niet precies weet hoe een en ander zich voltrekt in de praktijk. Of men zich veiliger stelt met het opnemen in de zinsnede van het weerd "levens onderhoud" is voor hem nog de vraag. De heer Bes vindt het vrij eenvoudig. Wanneer in plaats van wat er nu onder het hoofdstuk financiën op pagina 37 wordt opgenomen: "Aan het onderbrengen en verzorgen van evacué's zijn voor de opnemingsgemeente en de inwoners kosten verbonden. Waar mogelijk dienen de geëvacueerden de kosten van levens onderhoud zelf te dragen", dan is men eruit. De heer van Dueren den Hollander denkt dat de raad dit inderdaad rustig zc kan deen. Gezegd kan wel worden dat wanneer men het niet kan betalen, men naar de gemeente kan gaan en dan de Algemene Bijstandswet in werking treedt hiervoor maar dan begint volgens hem hetgeen de heer Koevoets heeft opgemerkt een rel te spelen. Wanneer iemand die buiten zijn cf haar schuld dit allemaal moet meemaken en dan neg een financiële aderlating moet deen, dan vindt hij wanneer dit laatste met een zinsverandering kan worden voorkomendit dient te geschieden. Wethouder van Dis merkt op wanneer men beziet wat er in 1940-1945 heeft plaatsgevonden, het toch wel gevaarlijk kan zijn wanneer men de redactie deer laat gaan zoals nu door verschillende raadsleden wordt voorgesteld. Teen werden mensen van het eiland Walcheren in enkele gemeenten in West- Brabant ondergebracht. Een gemeente in Drente had er bijvoorbeeld helemaal niets mee van deen. Het is zo dat via de Algemene Bijstandswet gefinancierd meet worden omdat er daardoor op landelijk niveau teruggevallen kan werden. Het dient niet op een bepaalde gemeentekas te vallen. Wethouder Fakkers zegt dat er nog een ander aspect aan vastzit. Door de heer Koevoets is gespreken ever schade. Wanneer er een ramp zou ontstaan, dan is er vaak sprake van schuld, een onrecht matige daad. Hij neemt aan dat de burgers dan op dat moment best zc mondig zijn, en ook de gemeente daarin zal steunen, om te bewerkstelligen dat er een civiele procedure zal worden aangespannen cm de geleden schade vergoed te krijgen. Een dergelijk proces gaat gegarandeerd aan de gang. Mevrouw Verhagen merkt cp dat er ook best wel eens sprake kan zijn van een natuurramp Wethouder Fakkers antwoordt dat dit iets anders is. Daar kan men inderdaad mee zitten en daarvoor zal misschien dan cck een andere omschrijving moeten werden gezocht.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 244