- 6 -
dan om geëvacueerden die in een andere gemeente, de cpnemingsgemeente, terecht
komen
Kan de persoon de kosten betalen, dan dient deze die kosten zelf te betalen.
Heeft de betreffende evacué geen inkomsten, dan zal deze bij de gemeente
moeten zijn en dan zal de gemeente de kosten dienen te betalen.
Het college heeft geen aanleiding gevonden, gezien vergelijking met andere
gemeentelijke rampenplannen, om de zinsnede te wijzigen.
De interpretatie welke gegeven wordt aan de zinsnede zal weinig problemen
opleveren, zo meent het college.
De heer Koevoets gaat ook in op het hoofdstuk financiën op pagina 37.
Zijn fractie blijft grote bezwaren hebben tegen de zin zoals nu is opge
nomen: "Aan het onderbrengen en verzorgen van evacué's zijn voor de opnemings
gemeente kosten verbonden. Waar mogelijk dienen de geëvacueerden de kosten
zelf te dragen". Dit betekent voor mensen met een eigen huis of mensen met
een vermogen, hoger dan de Algemene Bijstandswet aangeeft, dat zij de kosten
te allen tijde zullen moeten betalen. Dit kan dan best betekenen dat dat dan
dubbele kosten zijn, daar hun verplichtingen geween doorgaan.
Zijn fractie stelt voer de zin te wijzigen in: "Waar mogelijk dienen de ge-
evacueerden de redelijke kosten van levensonderhoud zelf te dragen".
In betaling van de kosten van eten en drinken door de persoon zelf, kan zijn
fractie zich wel vinden. Niet in betaling van allerhande kosten, hetgeen bij
de huidige opzet wel het geval zou zijn.
De voorzitter merkt cp dat het in feite een wettelijke zaak is, dat men voor
de kosten staat. Dit is niet iets dat de gemeente bedenkt.
De heer Kcevoets vindt het een wettelijke zaak, dat degene die een ramp ver
oorzaakt voer de kosten opdraait. Nooit cf te nimmer dienen de mensen er de
dupe van te werden. Wanneer men op een huis een hypotheek heeft, dan gaan
die verplichtingen van die hypotheek gewoon door.
De voorzitter antwoordt dat de heer Koevoets en het college eigenlijk met twee
verschillende dingen bezig zijn. De PLF-fractie spreekt eigenlijk ever zaken
die elders gebeuren. Het gaat hier over het feit dat iemand van elders in de
gemeente Fijnaart en Heijningen geëvacueerd zcu zijn. Wanneer iemand uit een
ander gebied in deze gemeente geëvacueerd is, dan wordt de schade niet geregeld
in de regeling van deze gemeente, maar deze wordt dan via landelijke regelingen
geregeld
De heer Koevoets merkt op dat het college zijn fractie een beetje verkeerd
begrijpt.
Zijn fractie doelt op het volgende. Wanneer in Oost-Brabant een ramp gebeurt,
en er verschillende Oost-Brabanders in Fijnaart worden ondergebracht, dan
heeft dit tot gevclg dat Fijnaart hier kosten aan krijgt. Deze kosten mag de
gemeente dan op deze mensen verhalen volgens het verhaal onder het hoofdstuk
financiën op bladzijde 37. Zijn fractie vindt dat alle kesten die Fijnaart
dan moet maken als gevolg van de opvang van de evacué's zoals bijvoorbeeld
de bouw van een loods ter voorziening in de huisvesting, de gemeente meet
kunnen verhalen op de veroorzaker van de ramp of cp het rijk. Zijn fractie
vindt dit dan niet meer dan normaal. Kosten voor eten en drinken, welke
kesten de evacué's ih de eigen gemeente ncrmaal cok gehad zouden hebben,
dienen door de betreffende mensen gewocn zelf te werden betaald. Het zou te
ver voeren wanneer de cpnemingsgemeente dit zcu moeten betalen.
Worden met de zin die nu cp bladzijde 37 onder het hoofdstuk financiën uit
sluitend de kosten van eten en drinken bedeeld, dan is het wat zijn fractie
betreft gced en gaat zijn fractie hiermee accocrdBetreft het echter alle
kesten, dan gaat zijn fractie niet accccrd. Zij vindt dan dat er een aan
passing van de zinsnede dient te kernen. Wordt dit afgekeurd in Den Bosch,
dan vindt zijn fractie: "Het zij zc"