- 6 - dan om geëvacueerden die in een andere gemeente, de cpnemingsgemeente, terecht komen Kan de persoon de kosten betalen, dan dient deze die kosten zelf te betalen. Heeft de betreffende evacué geen inkomsten, dan zal deze bij de gemeente moeten zijn en dan zal de gemeente de kosten dienen te betalen. Het college heeft geen aanleiding gevonden, gezien vergelijking met andere gemeentelijke rampenplannen, om de zinsnede te wijzigen. De interpretatie welke gegeven wordt aan de zinsnede zal weinig problemen opleveren, zo meent het college. De heer Koevoets gaat ook in op het hoofdstuk financiën op pagina 37. Zijn fractie blijft grote bezwaren hebben tegen de zin zoals nu is opge nomen: "Aan het onderbrengen en verzorgen van evacué's zijn voor de opnemings gemeente kosten verbonden. Waar mogelijk dienen de geëvacueerden de kosten zelf te dragen". Dit betekent voor mensen met een eigen huis of mensen met een vermogen, hoger dan de Algemene Bijstandswet aangeeft, dat zij de kosten te allen tijde zullen moeten betalen. Dit kan dan best betekenen dat dat dan dubbele kosten zijn, daar hun verplichtingen geween doorgaan. Zijn fractie stelt voer de zin te wijzigen in: "Waar mogelijk dienen de ge- evacueerden de redelijke kosten van levensonderhoud zelf te dragen". In betaling van de kosten van eten en drinken door de persoon zelf, kan zijn fractie zich wel vinden. Niet in betaling van allerhande kosten, hetgeen bij de huidige opzet wel het geval zou zijn. De voorzitter merkt cp dat het in feite een wettelijke zaak is, dat men voor de kosten staat. Dit is niet iets dat de gemeente bedenkt. De heer Kcevoets vindt het een wettelijke zaak, dat degene die een ramp ver oorzaakt voer de kosten opdraait. Nooit cf te nimmer dienen de mensen er de dupe van te werden. Wanneer men op een huis een hypotheek heeft, dan gaan die verplichtingen van die hypotheek gewoon door. De voorzitter antwoordt dat de heer Koevoets en het college eigenlijk met twee verschillende dingen bezig zijn. De PLF-fractie spreekt eigenlijk ever zaken die elders gebeuren. Het gaat hier over het feit dat iemand van elders in de gemeente Fijnaart en Heijningen geëvacueerd zcu zijn. Wanneer iemand uit een ander gebied in deze gemeente geëvacueerd is, dan wordt de schade niet geregeld in de regeling van deze gemeente, maar deze wordt dan via landelijke regelingen geregeld De heer Koevoets merkt op dat het college zijn fractie een beetje verkeerd begrijpt. Zijn fractie doelt op het volgende. Wanneer in Oost-Brabant een ramp gebeurt, en er verschillende Oost-Brabanders in Fijnaart worden ondergebracht, dan heeft dit tot gevclg dat Fijnaart hier kosten aan krijgt. Deze kosten mag de gemeente dan op deze mensen verhalen volgens het verhaal onder het hoofdstuk financiën op bladzijde 37. Zijn fractie vindt dat alle kesten die Fijnaart dan moet maken als gevolg van de opvang van de evacué's zoals bijvoorbeeld de bouw van een loods ter voorziening in de huisvesting, de gemeente meet kunnen verhalen op de veroorzaker van de ramp of cp het rijk. Zijn fractie vindt dit dan niet meer dan normaal. Kosten voor eten en drinken, welke kesten de evacué's ih de eigen gemeente ncrmaal cok gehad zouden hebben, dienen door de betreffende mensen gewocn zelf te werden betaald. Het zou te ver voeren wanneer de cpnemingsgemeente dit zcu moeten betalen. Worden met de zin die nu cp bladzijde 37 onder het hoofdstuk financiën uit sluitend de kosten van eten en drinken bedeeld, dan is het wat zijn fractie betreft gced en gaat zijn fractie hiermee accocrdBetreft het echter alle kesten, dan gaat zijn fractie niet accccrd. Zij vindt dan dat er een aan passing van de zinsnede dient te kernen. Wordt dit afgekeurd in Den Bosch, dan vindt zijn fractie: "Het zij zc"

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 243