- 3 -
Hij verzoekt om in het antwoord, buiten de zakelijke punten die nu in de brief
zijn weergegeven en cp zich correct zijn, een mogelijkheid aan te geven dat het
voor individuele burgers mogelijk is om - in geval van financiële moeilijkheden -
aan het college van burgemeester en wethouders om kwijtschelding van de belastingen
te verzoeken
De heer van Halderen merkt op dat dit zo niet kan. Men dient dan naar de Belasting
dienst te gaan.
De heer Koevoets merkt cp dat de ANIB een hele goede organisatie is voor mensen
met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Zijn fractie vindt het toch wel een
beetje gek dat de mensen van deze organisatie in deze brief zomaar uit hun duim
zouden zuigen, dat de gemeente mensen bij de aanslagen zou mogen overslaan.
Uit het antwoord blijkt namelijk min cf meer dat dit overslaan niet mag.
Volgens de Grondwet zou dit niet mogen, terwijl een en ander via een vercrdenings-
wijziging niet goedgekeurd zou werden deer de Krccn.
Hij vraagt duidelijkheid omtrent het feit cf de ANIB nu wel of niet een en ander
uit haar duim zuigt. Het zou veer hem de eerste keer zijn, mocht dit wel zc zijn.
De voorzitter neemt nota van de mening van de heer Kannekens ever dit punt van
ingekomen stukken.
De heer Kannekens merkt cp dat hij graag zou zien dat bij de beantwoording ook
zijn opmerkingen worden meegenomen.
De voorzitter antwoordt dat het college denkt dat het zc meet geschieden dat
antwoord gegeven meet worden op de vraag waarop het in de brief van de ANIB
toegespitst is.
Het wordt naar zijn mening niet zo absoluut gesteld dat heffingen werden verhoogd.
In de meeste gevallen zal het er wel cp uitdraaien dat gemeentelijke heffingen
werden verhoogd. Hij merkt cp dat het gaat om een constatering van de ANIB.
De ANIB verwacht en veronderstelt dat de heffingen werden verhoogd.
Op de vraag van de heer de Vos antwoordt hij dat deer uitkeringsgerechtigden geen
beroep is te doen op burgemeester en wethouders, zoals deer de heer de Vos wordt
aangegeven. Ken en ander dient namelijk gespeeld te werden via de Belastingdienst.
Het komt veer dat mensen belastingen kwijtgescholden kunnen krijgen, mits met
gegronde motieven wordt aangevoerd dat tegen betaling bezwaren bestaan.
Hij merkt cp dat dit echter veel en veel minder voorkomt, dan wel eens de laatste
tijd naar veren wordt gebracht. Het is in elk geval niet zc dat iemand die bij
stand ontvangt dan direct maar van alle heffingen is vrijgesteld. Met de heffingen
wordt namelijk al rekening gehouden in de totale uitkering. Er dienen daarom veer
kwijtschelding andere redenen te zijn.
Op de vraag van de heer Koevoets cf het nu zc is dat ANIB een en ander uit haar
duim zuigt antwoordt hij het volgende:
Hij denkt dat wat er momenteel van regeringszijde en deer het parlement ever
wordt gezegd, hetgeen de gemeente nu schrijft momenteel de geldende mening is.
Vanuit het parlement is de regering gevraagd cm neg eens duidelijk een en ander
naar veren te brengen, zodat ever de materie geen misverstand is.
Op de radio heeft hij iemand van het parlement gehoerd, die zei dat er een aantal
gemeenten zijn die extra toelagen willen geven aan mensen. Hij merkt cp dat dit
in feite cck niet kan, daar dit ook in strijd is met de wet. Over dit feit wordt
echter verschillend gepraat. Grote vraag hierbij is cf aan dit feit goedkeuring
wordt verleend. Ook bij verstrekking van extra toelagen is men namelijk bezig
met herverdeling van inkomens. De gemeenten zijn dan in feite met een inkomens
politiek bezig, hetgeen tot cp heden geen taak is van de gemeente.
Hij neemt aan dat de ANIB thans cp die paar procent onzekerheid die omtrent deze
gehele materie bestaat probeert in te spelen middels deze brief.
De heer Koevoets gaat in cp punt m, een brief van het Wccnwagenschap Westelijk
Noord-Brabant inzake de 7e tot en met de 10e wijziging begroting 1983.
In de raadspcrtefeuille ligt een brief aJs antwoord aan het Wocnwagenschapin
houdende een bezwaar. Zijn fractie is van mening dat de gemeente tot 1 januari
1985 verplichtingen heeft aan het Wccnwagenschap. In het antwoord wordt verwezen