- 2 -
Jammer van het geld, mijnheer de voorzitter, het rapport vertelt ons niets
nieuws. De inhoud van dit rapport was voor velen van ons al bekend en het
geeft weinig alternatieven voor een nieuw te voeren beleid van de Witte Roos.
Het rapport legt hat falen bloot op bestuurlijk-, organisatorisch-, bouwkundig
en financieel beleid. Dit was ons allemaal bekend.
Op het financieel beleid willen wij even nader ingaan. Administratief zijn er
weinig duidelijke gegevens beschikbaar. Een duidelijk overzicht van het totale
gebruik van het gebouw, tariefberekening en opbrengsten ontbreekt. Dit geeft cns te
denken. Het is voor eenieder onmogelijk een goede administratie te voeren als
door het bestuur de juiste gegevens niet beschikbaar worden gesteld. Nogmaals,
mijnheer de voorzitter, een rapport voor f 15.000,-- voor 15 pagina's oud zeer
vinden wij een pittig bedrag. Er is bij het samenstellen van het rapport overleg
geweest met een gedeelte van het Dagelijks Bestuur van de Witte Roos. Niet met
het Algemeen Bestuur is er overleg geweest, terwijl er minimaal overleg plaats
gevonden heeft met het personeel. Geen overleg is gepleegd met het oude bestuur
of de oude beheerder en ook niet met de nieuwe beheerder.
Zonder al deze inspraak is het onmogelijk om een goed neutraal rapport op te A
stellen. Er is in de jaren een duidelijk falend beleid gevoerd en om het falend
beleid binnenskamers te houden, daarbij speelde de dorpspolitiek heus een be
langrijke rol.
De bestuursvorm:
In het rapport wordt gesproken ever de huidige bestuursvorm van de Witte Roes.
Wij denken niet dat de bestuursvorm de oorzaak is van het falend beleid, maar
de samenstelling van het bestuur.
De kwaliteit van het gebcuw:
In het rapport wordt gesproken over de slechte kwaliteit van het gebouw. Dit punt
grijpt het huidige bestuur aan als één van de oorzaken van het falend beleid.
Dit is onzin, mijnheer de voorzitter. Als dit wel zo is, dan had men dit eerder
moeten melden
Wij denken dat de slechte kwaliteit van het gebouw meer ligt in het feit dat men
in het begin van de zeventiger jaren als gemeente voor een dubbeltje op de eerste
rang wilde zitten. Zo is het ook met het zwembad in Fijnaart.
Personeelsbeleid
Dit punt is ook een onduidelijke factor in het rapport. De vorige beheerder stapt
op, omdat hij niet overweg kan met het bestuur. Om die reden stapt ook de nieuwe
beheerder, reeds na enkele weken, op, zonder dat een arbeidscontract is getekend.
Mensen, die er werken, weigert men in de Ziektewet te doen, terwijl men er toch
recht op heeft.
Er is minimaal overleg geweest met de beheerder en het personeel. Waarom dit was
konden we wel raden
Het antwoord van het Dagelijks Bestuur op het rapport:
Het Dagelijks Bestuur wijdt het falen van het beleid aan de kwalitiet van het
gebouw en aan een erfenis uit het verleden. Onzin, want als dit inderdaad zo was
dan had men dat eerder moeten melden
Men verwacht van een commissie ex artikel 61 een politiek geladen commissie,
wiens werk alleen zal bestaan uit het geven van subsidie aan de Witte Roos. Onzin,
mijnheer de voorzitter, gezien de afspraken die er reeds zijn gemaakt in de ver
gadering van 19 mei jongstleden.
Het rapport spreekt over wantrouwen tegenover elkaar binnen het bestuur. Hiermee
laat het bestuur blijken wantrouwen te hebben tegenover de raad.
Er is maar een gedeelte van het Dagelijks Bestuur betrokken geweest bij het ant
woord en het Algemeen Bestuur en het personeel zijn er in het geheel niet bij
betrokken geweest. Dit geeft de werkwijze van het huidige bestuur weer. Het antwoord
is voor ons dan ook te eenzijdig.
Mijnheer de voorzitter, het rapport geeft ons hele duidelijke aanwijzingen.
In het rapport staat de alinea: "Daarom hebben wij gemeend U voor alles te moeten
aanbevélen om te komen tot een heel nieuw begin in bestuurlijke zin. Van daar