- 2 - Jammer van het geld, mijnheer de voorzitter, het rapport vertelt ons niets nieuws. De inhoud van dit rapport was voor velen van ons al bekend en het geeft weinig alternatieven voor een nieuw te voeren beleid van de Witte Roos. Het rapport legt hat falen bloot op bestuurlijk-, organisatorisch-, bouwkundig en financieel beleid. Dit was ons allemaal bekend. Op het financieel beleid willen wij even nader ingaan. Administratief zijn er weinig duidelijke gegevens beschikbaar. Een duidelijk overzicht van het totale gebruik van het gebouw, tariefberekening en opbrengsten ontbreekt. Dit geeft cns te denken. Het is voor eenieder onmogelijk een goede administratie te voeren als door het bestuur de juiste gegevens niet beschikbaar worden gesteld. Nogmaals, mijnheer de voorzitter, een rapport voor f 15.000,-- voor 15 pagina's oud zeer vinden wij een pittig bedrag. Er is bij het samenstellen van het rapport overleg geweest met een gedeelte van het Dagelijks Bestuur van de Witte Roos. Niet met het Algemeen Bestuur is er overleg geweest, terwijl er minimaal overleg plaats gevonden heeft met het personeel. Geen overleg is gepleegd met het oude bestuur of de oude beheerder en ook niet met de nieuwe beheerder. Zonder al deze inspraak is het onmogelijk om een goed neutraal rapport op te A stellen. Er is in de jaren een duidelijk falend beleid gevoerd en om het falend beleid binnenskamers te houden, daarbij speelde de dorpspolitiek heus een be langrijke rol. De bestuursvorm: In het rapport wordt gesproken ever de huidige bestuursvorm van de Witte Roes. Wij denken niet dat de bestuursvorm de oorzaak is van het falend beleid, maar de samenstelling van het bestuur. De kwaliteit van het gebcuw: In het rapport wordt gesproken over de slechte kwaliteit van het gebouw. Dit punt grijpt het huidige bestuur aan als één van de oorzaken van het falend beleid. Dit is onzin, mijnheer de voorzitter. Als dit wel zo is, dan had men dit eerder moeten melden Wij denken dat de slechte kwaliteit van het gebouw meer ligt in het feit dat men in het begin van de zeventiger jaren als gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Zo is het ook met het zwembad in Fijnaart. Personeelsbeleid Dit punt is ook een onduidelijke factor in het rapport. De vorige beheerder stapt op, omdat hij niet overweg kan met het bestuur. Om die reden stapt ook de nieuwe beheerder, reeds na enkele weken, op, zonder dat een arbeidscontract is getekend. Mensen, die er werken, weigert men in de Ziektewet te doen, terwijl men er toch recht op heeft. Er is minimaal overleg geweest met de beheerder en het personeel. Waarom dit was konden we wel raden Het antwoord van het Dagelijks Bestuur op het rapport: Het Dagelijks Bestuur wijdt het falen van het beleid aan de kwalitiet van het gebouw en aan een erfenis uit het verleden. Onzin, want als dit inderdaad zo was dan had men dat eerder moeten melden Men verwacht van een commissie ex artikel 61 een politiek geladen commissie, wiens werk alleen zal bestaan uit het geven van subsidie aan de Witte Roos. Onzin, mijnheer de voorzitter, gezien de afspraken die er reeds zijn gemaakt in de ver gadering van 19 mei jongstleden. Het rapport spreekt over wantrouwen tegenover elkaar binnen het bestuur. Hiermee laat het bestuur blijken wantrouwen te hebben tegenover de raad. Er is maar een gedeelte van het Dagelijks Bestuur betrokken geweest bij het ant woord en het Algemeen Bestuur en het personeel zijn er in het geheel niet bij betrokken geweest. Dit geeft de werkwijze van het huidige bestuur weer. Het antwoord is voor ons dan ook te eenzijdig. Mijnheer de voorzitter, het rapport geeft ons hele duidelijke aanwijzingen. In het rapport staat de alinea: "Daarom hebben wij gemeend U voor alles te moeten aanbevélen om te komen tot een heel nieuw begin in bestuurlijke zin. Van daar

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 218