- 26 - Zijn fractie zou om deze reden willen pleiten voor een bepaalde proefperiode, waarbij een termijn van 3 maanden voor haar als redelijk overkomt. Zijn fractie beseft dat iedere verdere verbetering mogelijk gepaard gaat met meer kosten. Voor haar is dit dan niet op voorhand al een reden om dit uit te sluiten. Uitgangspunt zou moeten blijven dat elk kind, dat daar behoefte aan heeft, de vorm van onderwijs waarbij het hier om gaat, kan blijven volgen. Hij neemt dan dat dit voor iedereen het uitgangspunt zal zijn. Dit is in ieder geval in woorden zo gezegd door de mensen in Den Haag. Op pagina 2 van het voorstel bij punt E. "Globale financiële ge volgen op dit moment" constateert hij dat er kennelijk met de cijfers iets niet helemaal juist is. De opmerking dat er hier niet geteld kan worden is voor rekening van het college. Het is nu wel een klein beetje onduidelijk geworden. Wat er precies tussen uit gevallen is weet hij niet. Worden de financiële gevolgen van de situatie op dit moment verge leken met de cijfers zoals deze op bladzijde 3 voorkomenfinanciële consequenties van het nieuwe systeem)dan ziet hij dat het Rijk met deze regeling in Fijnaart gebaat is. Men bespaart 62%. Hij dacht te weten, dat men met de maatregel een bezuiniging in de orde van grootte van 25% op de Rijksuitgaven op dit onderdeel beoog de Hij zou gezien dit alles willen zeggen, dat men in Fijnaart dan wel erg goed zijn best doet. De gemeente is op dit punt haast nog roomser dan de Paus. Hij constateert overigens dat eigenlijk ook de gemeente op deze manier wat voordeel gaat creëren. Dit is geen schande, maar hij denkt alleen dat dit niet persé de doelstelling hoeft te zijn. Op dit moment is de gemeente f 19.743,-- kwijt aan het vervoer, terwijl het straks zal gaan om f 17.506,--. Er zit hier dus ongeveer 11% voordeel in voor de gemeente. Hij gaat verder niet in op het cijferwerk, maar hij geeft hiermee aan dat er best nog wat mogelijkheden zijn om, wanneer iets van de zijde van de ouders gevraagd wordt, hier iets aan te doen. Zijn fractie gaat ervan uit dat de kosten van het vervoer van kin deren uit het buitengebied naar centrale opstapplaatsen, totaal niet gesubsidieerd zullen worden door het Rijk. Dit komt zijn fractie, wanneer dit het geval is als zeer onredelijk voor. Hij deelt mede dat men nu een landelijk geldende regeling treft, waar- bij geen onderscheid wordt gemaakt tussen stedelijke bebouwing en plattelandsgemeenten, zoals Fijnaart en Heijningen. Hij zou zich kunnen indenken, gelet op het feit dat Fijnaart verhoudings gewijs toch al bijzonder veel bij het Rijk inlevert op deze manier, dat op dit punt toch nog eens naarstig gekeken wordt of er niet alsnog mogelijkheden zijn om een en ander enigermate gesub sidieerd te krijgen. Wanneer hij de cijfers bekijkt, dan mag naar zijn mening geconstateerd worden, dat de plaatselijke taxibedrijven ook een aanzienlijke inkomstenderving ondergaan. Ook dit is geen gemeentelijk belang. De heer Koevoets deelt mede dat zijn fractie blij is dat het college in samenwerking met de gemeente Oud en Nieuw Gastel en de BBA tot een oplossing is gekomen. Men kan kritiek op een en ander hebben, maar het is in ieder geval een oplossing. Het systeem, de aanbieding van de BBA, spreekt zijn fractie wel aan. Wat de proefperiode betreft denkt zijn fractie aan een tijd van één jaar. Drie maanden acht zijn fractie een te korte periode. Hij vraagt of het juist is dat het BBA plan de kinderen wil merken voor de verschillende scholen. Als dit inderdaad zo is, dan is dit voor zijn fractie toch wel een beetje onaanvaardbaar. Dit komt dan namelijk op sterrentoestanden neer. De voorzitter komt hier zo wel op terug. Hij zegt dat dit overigens bij schoolreisjes de gewoonte is.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 174