- 26 -
Zijn fractie zou om deze reden willen pleiten voor een bepaalde
proefperiode, waarbij een termijn van 3 maanden voor haar als
redelijk overkomt.
Zijn fractie beseft dat iedere verdere verbetering mogelijk gepaard
gaat met meer kosten. Voor haar is dit dan niet op voorhand al een
reden om dit uit te sluiten. Uitgangspunt zou moeten blijven dat elk
kind, dat daar behoefte aan heeft, de vorm van onderwijs waarbij
het hier om gaat, kan blijven volgen.
Hij neemt dan dat dit voor iedereen het uitgangspunt zal zijn. Dit
is in ieder geval in woorden zo gezegd door de mensen in Den Haag.
Op pagina 2 van het voorstel bij punt E. "Globale financiële ge
volgen op dit moment" constateert hij dat er kennelijk met de
cijfers iets niet helemaal juist is.
De opmerking dat er hier niet geteld kan worden is voor rekening van
het college. Het is nu wel een klein beetje onduidelijk geworden.
Wat er precies tussen uit gevallen is weet hij niet.
Worden de financiële gevolgen van de situatie op dit moment verge
leken met de cijfers zoals deze op bladzijde 3 voorkomenfinanciële
consequenties van het nieuwe systeem)dan ziet hij dat het Rijk
met deze regeling in Fijnaart gebaat is. Men bespaart 62%.
Hij dacht te weten, dat men met de maatregel een bezuiniging in de
orde van grootte van 25% op de Rijksuitgaven op dit onderdeel beoog
de
Hij zou gezien dit alles willen zeggen, dat men in Fijnaart dan wel
erg goed zijn best doet. De gemeente is op dit punt haast nog
roomser dan de Paus.
Hij constateert overigens dat eigenlijk ook de gemeente op deze
manier wat voordeel gaat creëren. Dit is geen schande, maar hij
denkt alleen dat dit niet persé de doelstelling hoeft te zijn.
Op dit moment is de gemeente f 19.743,-- kwijt aan het vervoer,
terwijl het straks zal gaan om f 17.506,--. Er zit hier dus
ongeveer 11% voordeel in voor de gemeente. Hij gaat verder niet in
op het cijferwerk, maar hij geeft hiermee aan dat er best nog wat
mogelijkheden zijn om, wanneer iets van de zijde van de ouders
gevraagd wordt, hier iets aan te doen.
Zijn fractie gaat ervan uit dat de kosten van het vervoer van kin
deren uit het buitengebied naar centrale opstapplaatsen, totaal
niet gesubsidieerd zullen worden door het Rijk. Dit komt zijn
fractie, wanneer dit het geval is als zeer onredelijk voor. Hij
deelt mede dat men nu een landelijk geldende regeling treft, waar-
bij geen onderscheid wordt gemaakt tussen stedelijke bebouwing
en plattelandsgemeenten, zoals Fijnaart en Heijningen. Hij zou
zich kunnen indenken, gelet op het feit dat Fijnaart verhoudings
gewijs toch al bijzonder veel bij het Rijk inlevert op deze
manier, dat op dit punt toch nog eens naarstig gekeken wordt of er
niet alsnog mogelijkheden zijn om een en ander enigermate gesub
sidieerd te krijgen. Wanneer hij de cijfers bekijkt, dan mag naar
zijn mening geconstateerd worden, dat de plaatselijke taxibedrijven
ook een aanzienlijke inkomstenderving ondergaan. Ook dit is geen
gemeentelijk belang.
De heer Koevoets deelt mede dat zijn fractie blij is dat het college
in samenwerking met de gemeente Oud en Nieuw Gastel en de BBA tot
een oplossing is gekomen. Men kan kritiek op een en ander hebben,
maar het is in ieder geval een oplossing.
Het systeem, de aanbieding van de BBA, spreekt zijn fractie wel aan.
Wat de proefperiode betreft denkt zijn fractie aan een tijd van één
jaar. Drie maanden acht zijn fractie een te korte periode.
Hij vraagt of het juist is dat het BBA plan de kinderen wil merken
voor de verschillende scholen. Als dit inderdaad zo is, dan is dit
voor zijn fractie toch wel een beetje onaanvaardbaar. Dit komt
dan namelijk op sterrentoestanden neer.
De voorzitter komt hier zo wel op terug. Hij zegt dat dit overigens
bij schoolreisjes de gewoonte is.