- 15 - De heer Nachtzaam merkt namens zijn fractie op dat ten aanzien van punt b "Werkervaringsprojecten bij bedrijven" strakke afspraken ge maakt moeten worden, zodat het bedrijfsleven geen goedkope arbeids krachten krijgt. In het overlegplatform zullen plaatsnemen werkgevers, het arbeids bureau en de gemeente. Zijn fractie ziet graag ook de vakbond in dit platform vertegenwoordigd, en - indien mogelijk - eventueel ook de jeugd. De heer van de Merbel merkt op dat zijn fractie ook datgene wat de heer Nachtzaam heeft gezegd, naar voren wenst te brengen. De mogelijkheid van een oneigenlijk gebruik van de werkervarings projecten moet men toch wel in de gaten houden. Werknemersorganisa ties dienen toch wel in het overleg te worden betrokken. Wethouder Fakkers antwoordt dat zodra er gesproken wordt over werken met het behoud van inkomsten, volgens artikel 36, de W.W.V.-commis sie er aan te pas komt. Deze W.W.V.-commissie is samengesteld uit 3 vakbonden Hij kan zich overigens best vinden in de opmerkingen van beide sprekers. Als zodanig zal hier ook wel op gelet worden. Ten aanzien van het maken van strakke afspraken met het bedrijfs leven merkt hij op dat uitsluitend deze zaken moeten worden geregeld via goede overeenkomsten. Het college heeft reeds voorbeelden in zijn bezit, aan de hand waarvan gewerkt zal worden. De voorzitter merkt op dat de gemeente natuurlijk ook blij mag zijn datde werkgevers er aan mee willen werken, hetgeen de andere zijde van het plaatje is. De heer Koevoets zegt met betrekking tot punt b "Werkervaringspro jecten bij bedrijven" dat in de Staatscourant van 26 mei jongstleden een stukje heeft gestaan inzake het landelijk schoolverlatersplan. Dit plan komt eigenlijk als een soortgelijk iets naar voren als de werkervaringsprojecten bij bedrijven. Ook bij het schoolverlaters plan wordt een overlegplatform gecreëerd tussen werkgevers, werk nemers en overheid. Staat in het voorstel gemeente, dan betekent dit overheid. De term werkgevers spreekt voor zich. De vakbonden behoren niet tot de overheid. Artikel 36 van de W.W.V. heeft een eigen taak, namelijk het toezicht houden op naleving van de uitkering. Gekeken wordt of het een en ander niet in strijd met de uitkering gaat gebeuren. Deze commissie kan niet voor dezelfde belangenbehartiging zorgdragen zoals de vakbeweging deze altijd zorgdraagt. Wordt er nu een overlegplatform gecreëerd, dan behoort daarin, naar de mening van zijn fractie, zeerzeker naast de werkgevers, het arbeidsbureau en de gemeente, de plaatselijke vakbeweging betrokken te worden. Dit laatste dient dan niet te geschieden via artikel 36. In de Staatscourant staat verder, dat het soort werk niet concur rentievervalsend mag zijn, dat het qua uitvoering uitbesteed moet worden door de plaatselijke bedrijven, dat het een versterking van d marktsector moet inhouden, dat het geen vervanging mag zijn van ander werk, dat het bij voorkeur door langdurig werklozen en vooral jongeren moet gebeuren en dat het deels extern gefinancierd moet worden De voorzitter merkt op dat dit soort zaken steeds gelden bij alle werkverruimende maatregelen. Bij elk project gelden deze eisen. Hij zegt dat 9 op de 10 mogelijkheden juist stranden door alle rand voorwaarden De heer Koevoets merkt op dat deze randvoorwaarden er juist gekomen zijn, om te voorkomen dat mensen die nu nog een baan hebben, die baan door vrijwilligerswerk kwijtraken. Dit nu is juist ook een aparte taak van de vakbeweging. De W.W.V.- commissie heeft een eigen taak. Zijn fractie staat erop dat ook de vakbeweging bij het overleg betrokken wordt. Gebeurt dit niet, dan wenst zijn fractie ook geen werkgevers in het overlegplatform.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 163