- 15 -
De heer Nachtzaam merkt namens zijn fractie op dat ten aanzien van
punt b "Werkervaringsprojecten bij bedrijven" strakke afspraken ge
maakt moeten worden, zodat het bedrijfsleven geen goedkope arbeids
krachten krijgt.
In het overlegplatform zullen plaatsnemen werkgevers, het arbeids
bureau en de gemeente. Zijn fractie ziet graag ook de vakbond in
dit platform vertegenwoordigd, en - indien mogelijk - eventueel
ook de jeugd.
De heer van de Merbel merkt op dat zijn fractie ook datgene wat de
heer Nachtzaam heeft gezegd, naar voren wenst te brengen.
De mogelijkheid van een oneigenlijk gebruik van de werkervarings
projecten moet men toch wel in de gaten houden. Werknemersorganisa
ties dienen toch wel in het overleg te worden betrokken.
Wethouder Fakkers antwoordt dat zodra er gesproken wordt over werken
met het behoud van inkomsten, volgens artikel 36, de W.W.V.-commis
sie er aan te pas komt. Deze W.W.V.-commissie is samengesteld uit 3
vakbonden
Hij kan zich overigens best vinden in de opmerkingen van beide
sprekers. Als zodanig zal hier ook wel op gelet worden.
Ten aanzien van het maken van strakke afspraken met het bedrijfs
leven merkt hij op dat uitsluitend deze zaken moeten worden geregeld
via goede overeenkomsten. Het college heeft reeds voorbeelden in
zijn bezit, aan de hand waarvan gewerkt zal worden.
De voorzitter merkt op dat de gemeente natuurlijk ook blij mag zijn
datde werkgevers er aan mee willen werken, hetgeen de andere zijde
van het plaatje is.
De heer Koevoets zegt met betrekking tot punt b "Werkervaringspro
jecten bij bedrijven" dat in de Staatscourant van 26 mei jongstleden
een stukje heeft gestaan inzake het landelijk schoolverlatersplan.
Dit plan komt eigenlijk als een soortgelijk iets naar voren als de
werkervaringsprojecten bij bedrijven. Ook bij het schoolverlaters
plan wordt een overlegplatform gecreëerd tussen werkgevers, werk
nemers en overheid.
Staat in het voorstel gemeente, dan betekent dit overheid. De term
werkgevers spreekt voor zich. De vakbonden behoren niet tot de
overheid. Artikel 36 van de W.W.V. heeft een eigen taak, namelijk
het toezicht houden op naleving van de uitkering. Gekeken wordt
of het een en ander niet in strijd met de uitkering gaat gebeuren.
Deze commissie kan niet voor dezelfde belangenbehartiging zorgdragen
zoals de vakbeweging deze altijd zorgdraagt.
Wordt er nu een overlegplatform gecreëerd, dan behoort daarin, naar
de mening van zijn fractie, zeerzeker naast de werkgevers, het
arbeidsbureau en de gemeente, de plaatselijke vakbeweging betrokken
te worden. Dit laatste dient dan niet te geschieden via artikel 36.
In de Staatscourant staat verder, dat het soort werk niet concur
rentievervalsend mag zijn, dat het qua uitvoering uitbesteed moet
worden door de plaatselijke bedrijven, dat het een versterking van d
marktsector moet inhouden, dat het geen vervanging mag zijn van
ander werk, dat het bij voorkeur door langdurig werklozen en vooral
jongeren moet gebeuren en dat het deels extern gefinancierd moet
worden
De voorzitter merkt op dat dit soort zaken steeds gelden bij alle
werkverruimende maatregelen. Bij elk project gelden deze eisen. Hij
zegt dat 9 op de 10 mogelijkheden juist stranden door alle rand
voorwaarden
De heer Koevoets merkt op dat deze randvoorwaarden er juist gekomen
zijn, om te voorkomen dat mensen die nu nog een baan hebben, die
baan door vrijwilligerswerk kwijtraken.
Dit nu is juist ook een aparte taak van de vakbeweging. De W.W.V.-
commissie heeft een eigen taak. Zijn fractie staat erop dat ook
de vakbeweging bij het overleg betrokken wordt. Gebeurt dit niet,
dan wenst zijn fractie ook geen werkgevers in het overlegplatform.