- 9 -
Met punt 7 gaat zijn fractie accoord.
Zijn fractie wenst aan het geheel toe te voegen, dat er minpunten
gegeven worden bij het verlaten van een koopwoning, anders dan door
een ramp of calamiteit, echtscheiding, medische- of sociale indicatie
De geschatte verkoopwaarde van het huis moet bij inschrijving gege
ven worden. Deze geschatte verkoopwaarde minus de hypotheek geeft
de opbrengst. Is deze opbrengst minder dan f 20.000,-- netto, dan 0
punten eraf, f 20.000,-- tot f 50.000,--, 10 punten eraf, f 50.000,--
tot f 100.000,--, 30 punten eraf, en meer dan f 100.000,60 punten
eraf. Hierbij moet bovendien de voorwaarde worden gesteld dat mensen
naar dure huurwoningen gestuurd worden. Zijn fractie hoopt verder
dat er een controle op het hele puntensysteem mogelijk is, of door
de raad, of door een commissie, omdat er anders gevoelens van wille
keur zouden kunnen ontstaan.
Wethouder Fakkers merkt op dat het hier thans een nota betreft. Er is
terecht niet gekomen met een verordening, omdat dit zeker niet gaat
bij een materie, waarbij het gaat om allerlei punten. Het college
komt nu met een nota, waarbij het hedenavond kan bezien of de raad
zich met een dergelijke opstelling en gedachtengang kan verenigen.
Op de vraag van de heer de Vos, antwoordt hij dat het college het
wiel niet heeft uitgevonden. De gemeente heeft gebruik gemaakt van
verordeningen uit andere gemeenten, zowel gemeenten in de omgeving
als gemeenten wat verder weg gelegen. Hij neemt aan dat de raad ermee
accoord kan gaan, dat er voor betrokkenen beroepsprocedures mogelijk
zijn. Hij vindt dit een vrij essentieel punt, omdat dit niet in alle
verordeningen, waarvan het college gebruik heeft gemaakt, is opgeno
men. Op de vraag waar men grenzen legt en waar men punten geeft,
zegt hij dat het hier een arbitraire zaak betreft.
Van een collega-wethouder hoorde hij laatst, dat hij bij het hanteren
van het puntensysteem ervoer dat de toewijzing van woningen zodanig
terecht kwam, dat mensen die een woning toegewezen kregen helemaal
niet om een dergelijke woning zaten te springen.
De commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van het college van
burgemeester en wethouders, de Woningbouwvereniging en de Christelijke
Woningstichting, hebben daarom heel duidelijk gekozen voor het feit
om de categorieën, die de gemeente thans kent, te handhaven.
Het betreft hier eigenlijk de kern van de zaak. Gekozen kan worden
voor een systeem waarbij aan degene, die het hoogst aantal punten
heeft, de woning wordt toegewezen.
Daarnaast kan een systeem worden gehanteerd, waarbij aan de hand
van categorieën, toewijzingen plaatsvinden. Binnen deze categorieën
wordt geprobeerd een volgorde te krijgen, gebaseerd op een objectief
systeem.
Dit laatste nu is door de commissie gekozen. Door de heer de Vos
is gezegd dat er eigenlijk door het college gekozen is voor te veel
categorieën en dat men terug zou moeten naar een viertal categorieën.
De heer de Vos merkt op dat hij niet zozeer heeft gezegd dat het te
veel categorieën zijn. Hij heeft met zijn betoog alleen willen aan
geven, dat de indeling, zoals deze nu geldt naar in feite de huidige
situatie van de gegadigden, niet juist is.
Gekeken dient te worden naar de nieuw te creëren situatie. Het zouden
er dan misschien wel meer kunnen worden, dan het aantal categorieën
dat het college in de nota nu opsomt.
Wethouder Fakkers deelt mede dat de gemeente thans werkt met bepaalde
categorieën, waarvan in de loop der jaren tot de ontdekking is ge
komen, dat het op zich best een goede verdeling is. De vraag is dan
of er dan een wijziging moet worden gebracht in de categorieën.
Door de heer van der Werf is voorgesteld om bij het hoofdstuk "In
schrijving" onder lb "15 jaar" te wijzigen in 10 jaar. Hij merkt
op dat hiervoor iets te zeggen is en zegt nogmaals dat het college
grenzen heeft getrokken. Ook in andere verordeningen kwam de termijn