- 14 - stelt een zestal voorwaarden waaraan zou moeten worden voldaan. Voor mij is dit niet voldoende om de f 60.000,subsidie te verlenen. Alvorens ik mijn standpunt bepaal, zal er meer duidelijkheid moeten zijn over een groot aantal punten. Hoe kan het bestaan dat er in twee jaar tijd zo'n gigantisch tekort is ontstaan van f 120.000,--? Waarom liggen de jaarstukken over die twee jaar niet bij de stukken? Wel zijn er nietszeggende velletjes papier van de zes goede jaren bij de stukken gevoegd, en dan nog wel helemaal uit het verband gehaald, terwijl er over die jaren steeds rapporten waren zonder opmerkingen van het Verificatiebureau. Is de jaarrekening van 1981 al goedgekeurd door het Verificatiebureau? In oktober 1982 was goedkeuring nog onthouden. Hoe zit het met de winstmarge? Zolang dat niet is beantwoord, zal ik mijn stem aan dit voorstel niet geven" De voorzitter zal hetgeen naar voren is gebracht nog eens nalopen en daarbij duidelijk markeren waar het college staat. Hij merkt op dat hij eigenlijk zojuist ook al heeft gedaan. Het college heeft behoorlijk zijn nek uitgestoken en een en ander duidelijk aangegeven. 19 Mei jongstleden is dit door de raad ook aan het college gevraagd. Aan het eind van die vergadering heeft hij gezegd, dat van de bliksemafleiders die allemaal aanwezig waren, uiteindelijk het college de bliksem mocht vangen. Het college heeft inderdaad de plicht om duidelijk met een voorstel te komen. Het heeft het voorstel echter niet gemaakt, om ver volgens dan maar weer te zeggen dat van alle fracties maar weer wat opgepikt zal worden. De raad mag dit wel besluiten, maar hij stelt dat er dan wel dingen zullen zijn, waarin het college in elk geval niet verwikkeld wil raken. Hij merkt op dat het feit dat het beheerdersechtpaar weggaat, de moge lijkheid geeft om ook dit heel duidelijk te betrekken bij de eventuele nodige reorganisatie. Deze salarispost is in ieder geval een geweldige druk op het geheel en dit is dan ook één van de belangrijke punten in de hele materie. Wordt hieraan meteen een invulling gegeven, dan wordt er al meteen voor een bepaald persoon gekozen, waarvan men niet weet of een en ander in het totaal past. De vraag die gesteld moet worden is of men iemand moet nemen die de boel schoon kan maken, of iemand die ramen kan zetten, of iemand die meer een horeca-persoon is, enzovoorts. Een heleboel zaken kunnen in dit verband aan de orde w worden gesteld, en deze zullen eerst beantwoord moeten worden. Het is uiteraard zo dat er mensen moeten zijn, die het werk kunnen doen. Met punt a van het ontwerpbesluit beoogt het college het volgende. Er zullen dienstverbanden moeten zijn, die binnen redelijke periode, zonder enig probleem, verbroken moeten kunnen worden. Hoe dit precies dan mag heten is een tweede. Het college noemt dit: "Geen werkelijk vast dienstverband", waarmee het duidelijk bedoelt, dat niet de mogelijk heid aanwezig mag zijn, dat er alweer stekken gestoken worden die van fundamenteel belang zijn bij de gehele organisatie. Dit heeft niets te maken met het geen vertrouwen hebben in het bestuur. Als hij hoort wat er allemaal over de tafel is gekomen hier in de raad in zijn tota liteit, dan hoeft dit niet naar het college toe gespeeld te worden. Het college moet er nu vanuit gaan dat er een bepaalde sfeer heerst ten opzichte van de Witte Roos. Of de bestuurders dit nu kunnen helpen, of dat de raadsleden dit kunnen helpen, of gebruikers, of wie dan ook, dat doet helemaal niet ter zake. Het feit is dat er een sfeer is in zijn totaliteit om de Witte Roos heen die met meer afstandelijkheid moet worden bekeken. Het college kan dan niet anders zoals het nu voorstelt. Met betrekking tot punt f van het ontwerp-besluithetgeen inhoudt dat de burgemeester als gedelegeerde de vergaderingen van het dagelijks bestuur zal bijwonen in elk geval tot 1 januari 1984, merkt hij het volgende op.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 135