- 3 -
Hij begrijpt uit het voorstel, dat de f 300.000,waarover wordt ge
sproken, het totaal aan wachtgeld betreft van alle gemeente-artsen in
het gebied van het Streekgewestdie op wachtgeld gezet zullen gaan
worden. Zijn fractie is het eens met het college dat het ergens uit de
begroting dient te komen.
De keuze die men gedaan heeft voor de tweehoofdige leiding, heeft bij
één van die twee gemeenten wachtgeld uitgespaard. In deze zin zit het
ook in de begroting. Hij denkt, dat de gemeente er gewoon op moet
blijven hameren, dat een en ander wordt opgenomen in de begroting.
Wethouder Fakkers merkt op, dat de teneur van de drie sprekers is, dat
men het eens is met hetgeen het college voorstelt om te gaan doen, na
melijk om formeel bezwaar te maken bij het Streekgewest. De redenen die
worden aangevoerd, onderstrepen de discussie die in de raad is gevoerd
toen men toch wel met andere cijfers kwam. Uit het verslag van de
portefeuillehoudersbijeenkomst op 2 mei jongstleden blijkt, dat men zie
van de cijfers die men schriftelijk heeft vastgelegd in de brief van
januari 1983 distantieert. Men stelt daarbij, dat deze cijfers betrek
king hebben op 1982. Heel duidelijk heeft er gestaan in de brief van
januari 1983, dat het toch toekomstige cijfers betroffen. Hij denkt
inderdaad dat de vrees, dat een en ander duurder zal zijn dan steeds
is voorgehouden, zal uitkomen.
Hij merkt op, dat het college een en ander heeft gebaseerd op krante-
berichten. Op 2 mei heeft hijzelf heel duidelijk gevraagd tijdens de
portefeuillehoudersbijeenkomst wat de verwachting zou zijn voor 1984.
Gevraagd is door hem of de huisvestingsproblematiek dan geheel geregeld
zou zijn. Door de heer Stuart is toen geantwoord, dat aan de geweste
lijke begroting voor 1984 de eerste hand wordt gelegd. Op de latere
oplossing van de huisvesting van de dienst valt geen nieuws te zeggen.
Hij vindt het vreemd wanneer een week later in de krant moet worden ge
lezen, dat men voor de extra gelden die men krijgt, te weten ongeveer
f 1.300.000,--, al een bestemming heeft gevonden.
Toen de mededeling werd gedaan dat de Rijkssubsidie zou komen is heel
duidelijk door een aantal vertegenwoordigers van gemeentebesturen ge
pleit de wachtgeldregeling te betalen uit de subsidie. In het verleden
is dit ook steeds onder andere vanuit de Districtsgezondheidsdienst
naar voren gebracht. Hierop is eigenlijk door het Dagelijks Bestuur
van het Streekgewest nooit gereageerd.
Hij deelt mede dat de opmerking van de heer van de Merbel terecht is.
De grote gemeenten hebben eigenlijk ook een wachtgeldregeling kunnen
voorkomen. De kosten zijn in feite ook ondergeschoven bij de Streek-
gewestelijke gezondheidsdienst. De vraag kan dan gesteld worden waarom
de kosten van de gemeentelijke geneesheren dan ook hierbij niet onder
gebracht kunnen worden.
Hij vindt dit een terechte redenering, die ook door anderen is gebezigd
tijdens de bijeenkomst van 2 mei jongstleden. Het verbaast hem nog
steeds waarom men er nu vanuit is gegaan om dit niet te doen.
Door de heer van Halderen is opgemerkt dat men er voor moet blijven
pleiten dat er een aangepaste begroting komt. Hij vindt dit een juiste
opmerking. Een en ander kan ook worden teruggevonden in het voorstel.
Het college vindt dat met de financiële meevallers, die er thans zijn,
er heel duidelijk gevraagd mag worden om met een aangepaste begroting
te komen.
Er zou vanuit de gemeenteraden duidelijk inspraak moeten zijn naar het
Streekgewest toe om te bekijken hoe de eenmalige subsidie besteed zou
kunnen worden.
Ten aanzien van de vraag van mevrouw Verhagen met betrekking tot de
hulpverlening van de ambulancedienst merkt hij op dat hij hiermee voor
zichtig moet zijn.
Hij merkt hierbij op dat vanaf 1 juli aanstaande er eigenlijk maar één
ambulance beschikbaar is voor het Streekgewest. De stand-by die anders
in Bergen op Zoom verleend werd, komt te vervallen.