- 3 - Hij begrijpt uit het voorstel, dat de f 300.000,waarover wordt ge sproken, het totaal aan wachtgeld betreft van alle gemeente-artsen in het gebied van het Streekgewestdie op wachtgeld gezet zullen gaan worden. Zijn fractie is het eens met het college dat het ergens uit de begroting dient te komen. De keuze die men gedaan heeft voor de tweehoofdige leiding, heeft bij één van die twee gemeenten wachtgeld uitgespaard. In deze zin zit het ook in de begroting. Hij denkt, dat de gemeente er gewoon op moet blijven hameren, dat een en ander wordt opgenomen in de begroting. Wethouder Fakkers merkt op, dat de teneur van de drie sprekers is, dat men het eens is met hetgeen het college voorstelt om te gaan doen, na melijk om formeel bezwaar te maken bij het Streekgewest. De redenen die worden aangevoerd, onderstrepen de discussie die in de raad is gevoerd toen men toch wel met andere cijfers kwam. Uit het verslag van de portefeuillehoudersbijeenkomst op 2 mei jongstleden blijkt, dat men zie van de cijfers die men schriftelijk heeft vastgelegd in de brief van januari 1983 distantieert. Men stelt daarbij, dat deze cijfers betrek king hebben op 1982. Heel duidelijk heeft er gestaan in de brief van januari 1983, dat het toch toekomstige cijfers betroffen. Hij denkt inderdaad dat de vrees, dat een en ander duurder zal zijn dan steeds is voorgehouden, zal uitkomen. Hij merkt op, dat het college een en ander heeft gebaseerd op krante- berichten. Op 2 mei heeft hijzelf heel duidelijk gevraagd tijdens de portefeuillehoudersbijeenkomst wat de verwachting zou zijn voor 1984. Gevraagd is door hem of de huisvestingsproblematiek dan geheel geregeld zou zijn. Door de heer Stuart is toen geantwoord, dat aan de geweste lijke begroting voor 1984 de eerste hand wordt gelegd. Op de latere oplossing van de huisvesting van de dienst valt geen nieuws te zeggen. Hij vindt het vreemd wanneer een week later in de krant moet worden ge lezen, dat men voor de extra gelden die men krijgt, te weten ongeveer f 1.300.000,--, al een bestemming heeft gevonden. Toen de mededeling werd gedaan dat de Rijkssubsidie zou komen is heel duidelijk door een aantal vertegenwoordigers van gemeentebesturen ge pleit de wachtgeldregeling te betalen uit de subsidie. In het verleden is dit ook steeds onder andere vanuit de Districtsgezondheidsdienst naar voren gebracht. Hierop is eigenlijk door het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest nooit gereageerd. Hij deelt mede dat de opmerking van de heer van de Merbel terecht is. De grote gemeenten hebben eigenlijk ook een wachtgeldregeling kunnen voorkomen. De kosten zijn in feite ook ondergeschoven bij de Streek- gewestelijke gezondheidsdienst. De vraag kan dan gesteld worden waarom de kosten van de gemeentelijke geneesheren dan ook hierbij niet onder gebracht kunnen worden. Hij vindt dit een terechte redenering, die ook door anderen is gebezigd tijdens de bijeenkomst van 2 mei jongstleden. Het verbaast hem nog steeds waarom men er nu vanuit is gegaan om dit niet te doen. Door de heer van Halderen is opgemerkt dat men er voor moet blijven pleiten dat er een aangepaste begroting komt. Hij vindt dit een juiste opmerking. Een en ander kan ook worden teruggevonden in het voorstel. Het college vindt dat met de financiële meevallers, die er thans zijn, er heel duidelijk gevraagd mag worden om met een aangepaste begroting te komen. Er zou vanuit de gemeenteraden duidelijk inspraak moeten zijn naar het Streekgewest toe om te bekijken hoe de eenmalige subsidie besteed zou kunnen worden. Ten aanzien van de vraag van mevrouw Verhagen met betrekking tot de hulpverlening van de ambulancedienst merkt hij op dat hij hiermee voor zichtig moet zijn. Hij merkt hierbij op dat vanaf 1 juli aanstaande er eigenlijk maar één ambulance beschikbaar is voor het Streekgewest. De stand-by die anders in Bergen op Zoom verleend werd, komt te vervallen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1983 | | pagina 124