De reconstructie van het centrum is al gedurende geruime tijd aan de orde.
Het college begint reeds in mei brieven te schrijven naar Den Bosch. Het
gevolg is dat de raad begin augustus in feite voor een fait accompli gesteld
wordt met allerlei dreigementen over woningen die verloren dreigen te gaan.
Zijn fractie vindt het een uitermate slechte voorbereiding, wanneer een college
op een dergelijke manier met de raad omspringt. Het bevreemdt hem, wanneer
het college reeds in mei van dit jaar begint te onderhandelen met Den Bosch,
dat de raad niet reeds in de vergadering van mei of juni daaropvolgend is
ingelicht over hetgeen het college in deze aan het doen is. Een toelichting is
zeker op zijn plaats.
Op een dergelijk beleid dient men grote kritiek te hebben. De kritiek wordt
volgens zijn fractie nog groter wanneer blijkt dat de stukken die in de raads-
portefeuille lagen in feite onvolledig zijn geweest. De raad wordt vanavond
namelijk geconfronteerd met een afrit die een heel andere vorm heeft dan de afrit op
de tekening die hedenmorgen nog in de raadsportefeui1le lag. In de stukken
stonden aangaande de afrit geen niveauverschillen en wegbreedtes genoemd.
Iedere technische toelichting ontbrak.
Ook over deze oplossing zijn hearings gehouden. In geen enkele hearing is door
de aanwezigen de oplossing die het college nu kiest naar voren gedragen.
Slechts één man wilde steeds deze oplossing, te weten de heer Kist.
Hij vraagt zich af waar het college mee bezig is wanneer het hearings gaat
houden voor inspraak van de bevolking en uiteindelijk toch besluit lijnrecht
tegen de wensen en ideeën in van de bevolking.
Hij vindt het een kwalijke zaak om op deze wijze van inspraakprocedures ge
bruik te maken. Uit de hearing is duidelijk naar voren gekomen dat men een af
rit wilde die behoorlijk breder is. In de verslagen van de gehouden hearings kan
ook worden gelezen dat het parkeerterreintje aan de afrit (Achterweg) inmisbaar
is, omdat een aantal parkeerplaatsen op de Voorstraat ingeleverd dient te
worden in verband met de reconstructie.
Het college komt nu met een plan, waarbij het betreffende parkeerterreintje wel
dient te verdwijnen. Dit staat lijnrecht tegenover hetgeen door het college
is gezegd tijdens de inspraakavonden.
Ten aanzien van de verkeerssituatie merkt hij op dat jarenlang bij de provincie
is aangedrongen om te bewerkstelligen dat de woningen aan de noordzijde van
de Molenstraat nabij de Voorstraat afgebroken zouden worden, daar de weg veel te
smal was.
Met het plan, dat de raad nu wordt voorgelegd, is het zo dat de Molenstraat
in feite weer smaller wordt gemaakt. Op het smalste punt wordt de straat maxi
maal 6 meter breed.
Naar de mening van z'ijn fractie leidt een dergelijke breedte tot levensgevaar
lijke verkeerssituaties.
De raad heeft het college tijdens de vorige raadsvergadering verzocht om met
alternatieven te komen. Het college heeft dit gedaan. Volgens zijn fractie zijn
er nu toch nog wel verschillende mogelijkheden.
Wanneer het plan niet zou kunnen worden uitgevoerd kan aan een andere architect
opdracht worden gegeven, die misschien meer mogelijkheden ziet.
Ten tweede zou het mogelijk zijn om de woningen in Heijningen, waar uitermate
dure bouwgrond ligt die momenteel niet rendabel is, te bouwen.
Deze twee punten zijn volgens zijn fractie te prefereren boven het plan dat
de raad nu wordt voorgelegd.
Met dit plan wordt de breedte van de huidige afrit verminderd van ongeveer 3,40
meter tot 3 meter en wordt juist een toename van het verkeer bewerkstelligd op
het gedeelte van de Molenstraat dat nog maar 6 meter breed wordt.
Er worden met dit plan verkeersgevaar1ijke situaties in het leven geroepen die
juist door de gemeenteraad dienen te worden vermeden.
De mening van de VVD-fractie ten opzichte van dit plan is ongewijzigd gebleven.