De reconstructie van het centrum is al gedurende geruime tijd aan de orde. Het college begint reeds in mei brieven te schrijven naar Den Bosch. Het gevolg is dat de raad begin augustus in feite voor een fait accompli gesteld wordt met allerlei dreigementen over woningen die verloren dreigen te gaan. Zijn fractie vindt het een uitermate slechte voorbereiding, wanneer een college op een dergelijke manier met de raad omspringt. Het bevreemdt hem, wanneer het college reeds in mei van dit jaar begint te onderhandelen met Den Bosch, dat de raad niet reeds in de vergadering van mei of juni daaropvolgend is ingelicht over hetgeen het college in deze aan het doen is. Een toelichting is zeker op zijn plaats. Op een dergelijk beleid dient men grote kritiek te hebben. De kritiek wordt volgens zijn fractie nog groter wanneer blijkt dat de stukken die in de raads- portefeuille lagen in feite onvolledig zijn geweest. De raad wordt vanavond namelijk geconfronteerd met een afrit die een heel andere vorm heeft dan de afrit op de tekening die hedenmorgen nog in de raadsportefeui1le lag. In de stukken stonden aangaande de afrit geen niveauverschillen en wegbreedtes genoemd. Iedere technische toelichting ontbrak. Ook over deze oplossing zijn hearings gehouden. In geen enkele hearing is door de aanwezigen de oplossing die het college nu kiest naar voren gedragen. Slechts één man wilde steeds deze oplossing, te weten de heer Kist. Hij vraagt zich af waar het college mee bezig is wanneer het hearings gaat houden voor inspraak van de bevolking en uiteindelijk toch besluit lijnrecht tegen de wensen en ideeën in van de bevolking. Hij vindt het een kwalijke zaak om op deze wijze van inspraakprocedures ge bruik te maken. Uit de hearing is duidelijk naar voren gekomen dat men een af rit wilde die behoorlijk breder is. In de verslagen van de gehouden hearings kan ook worden gelezen dat het parkeerterreintje aan de afrit (Achterweg) inmisbaar is, omdat een aantal parkeerplaatsen op de Voorstraat ingeleverd dient te worden in verband met de reconstructie. Het college komt nu met een plan, waarbij het betreffende parkeerterreintje wel dient te verdwijnen. Dit staat lijnrecht tegenover hetgeen door het college is gezegd tijdens de inspraakavonden. Ten aanzien van de verkeerssituatie merkt hij op dat jarenlang bij de provincie is aangedrongen om te bewerkstelligen dat de woningen aan de noordzijde van de Molenstraat nabij de Voorstraat afgebroken zouden worden, daar de weg veel te smal was. Met het plan, dat de raad nu wordt voorgelegd, is het zo dat de Molenstraat in feite weer smaller wordt gemaakt. Op het smalste punt wordt de straat maxi maal 6 meter breed. Naar de mening van z'ijn fractie leidt een dergelijke breedte tot levensgevaar lijke verkeerssituaties. De raad heeft het college tijdens de vorige raadsvergadering verzocht om met alternatieven te komen. Het college heeft dit gedaan. Volgens zijn fractie zijn er nu toch nog wel verschillende mogelijkheden. Wanneer het plan niet zou kunnen worden uitgevoerd kan aan een andere architect opdracht worden gegeven, die misschien meer mogelijkheden ziet. Ten tweede zou het mogelijk zijn om de woningen in Heijningen, waar uitermate dure bouwgrond ligt die momenteel niet rendabel is, te bouwen. Deze twee punten zijn volgens zijn fractie te prefereren boven het plan dat de raad nu wordt voorgelegd. Met dit plan wordt de breedte van de huidige afrit verminderd van ongeveer 3,40 meter tot 3 meter en wordt juist een toename van het verkeer bewerkstelligd op het gedeelte van de Molenstraat dat nog maar 6 meter breed wordt. Er worden met dit plan verkeersgevaar1ijke situaties in het leven geroepen die juist door de gemeenteraad dienen te worden vermeden. De mening van de VVD-fractie ten opzichte van dit plan is ongewijzigd gebleven.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1982 | | pagina 97