- 12 - De heerBos vraagt zich af waar deze aanvullende subsidie voor nodig is. Eerst mag namelijk het geld worden voorgeschoten aan deze stichting. Doordat ze een maand of drie wachten met het terugbetalen van het geld ontvangt de stichting wel zoveel rente zodat de extra subsidie van de gemeente naar zijn mening niet meer nodig is. Hij vraagt zich af of het verantwoord is om het geld van de Kruisvereniging af te pakken. De voorzitter antwoordt, dat dit laatste gewoon een technische zaak in de begroting is. Deze zou anders ook opgeschoond worden, omdat de subsidie niet meer in de begroting behoeft voor te komen. Hij vindt dat de heer Bos, met hetgeen hij het eerst naar voren heeft gebracht, zichzelf bestrijdt ten aanzien van het vorige agendapunt, omdat het heel gemakkelijk is ruimte te vinden in de begrotingen van het maatschappelijk werk. De heer_ Bos zegt, dat eerst het personeel van de stichting moet worden betaald. Dit geld wordt pas terugbetaald na een maand of drie. Hierdoor is zoveel aan rente verdiend dat de aanvullende subsidie eigenlijk niet nodig is. Deheer van Halderen zegt, dat er in het voorstel onder twee punten een verklaring wordt gegeven over het ontstaan van het tekort. Ten aanzien van het eerste argument deelt hij mede dat er geen één Ministerie van Justitie is, dat de 1% premie ziekte wet subsidieert. Het argument over de opbrengsten van ziekengelduitkeringen spreekt erg weinig aan. Het voornaamste argument waaraan nogal zwaar wordt tetild is het nadelig saldo op de vervoerskosten. Hij zou van het college willen weten hoe de regeling is ten aanzien van de subsidiëring van de reiskosten. In het Bezoldigingsbesluit wordt telkenmale de ver goeding reiskosten aangepast. Tevens wil hij weten wat er van de zijde van CRM voor maatregelen getroffen zijn om het personeel van het Algemeen Maatschappelijk Werk zijn werkplaats te laten bereiken"; -- In het najaar van 1981 is er door het Ministerie van Justitie bindend voorge schreven dat dienstreizen per openbaar vervoer dienen te geschieden. Hij kan zich moeilijk indenken dat CRM hiervan afwijkt. Reizen per openbaar vervoer kan misschien wel lastig zijn, maar naar zijn mening zeerzeker uitvoerbaar. Men is hier bovendien in gesterkt door het feit dat de Nederlandse Spoorwegen een scala van mogelijkheden heeft van treinreductiekaarten voor periodes van een maand of een jaar. Zijn fractie ziet helemaal niet in dat genoemde argumenten nu argumenten zijn om een extra subsidie aan de Federatieve Stichting te geven. De voorzitter vraagt de heer van Halderen of hij met zijn opmerking over de spoor wegen doelt cp de regio waarin de stichting werkzaam is. hegr van Halderen antwoordt,dat hij met zijn opmerking ever de spoorwegen tege lijk ook gedoeld heeft op ander openbaar vervoer. De voorzitter zegt hierop, dat ander openbaar vervoer in de regio, waarin de stichting werkzaam is, bijzonder slecht is. Hij antwoordt verder dat hij de vragen van de heer van Halderen, mede gezien de technische aard ervan, niet zo direct kan beantwoorden. Wethouder van der Werf zegt wanneer de Federatieve Stichting het werkrayon dient te bestrijken met het openbaar vervoer het nog veel meer geld zal gaan kosten, daar dan veelal langdurig zal moeten worden gewacht totdat naar het werk kan worden gegaan. De voorzitter zegt, dat het college over de kwestie vervoer uitvoerig van gedachten heeft gewisseld met de Federatieve Stichting. Het gebruik maken van het openbaar vervoer binnen het werkgebied behoort vrijwel tot de onmogelijkheden. Anderzijds kan worden gesteld of het het niet beter zou zijn wanneer het woon- en werkgebied van het personeel beter en meer op elkaar zouden werden afgestemd. Het college heeft ten aanzien vain dit laatste wel zijn bezwaren laten horen, hoewel het zich er terdege van bewust is dat deze zaak ook niet altijd even eenvoudig ligt. In september aanstaande zal over deze hele materie uitvoerig van gedachten gewisseld worden met de Federatieve Stichting. Van tevoren zal ten aanzien van deze zaak overleg zijn met de gemeenten die^evenals Fijnaart en Heijningen, te maken hebben met de Federatieve Stichting.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1982 | | pagina 71