- 76 - Het punt omtrent de taken staat in feite weergegeven in het voorstelHij kan niet meer toezeggen dan in het voorstel staat omschreven. Vervolgens geeft hij aan wat met name het meerderheidsstandpunt heeft bepaald. Men is op een gegeven mement met elkaar al jaren op de weg om tot een zekere besluit vorming te komen. De procedure is dan op een gegeven moment zover dat de besluit vorming kan worden afgerond. Gezegd kan dan wel worden dat er neg tijd genoeg is, maar wanneer men bezig is met het fuseren van een aantal instellingen en met het tot stand brengen van een nieuwe zaak, dan betekent dat dat niet gezegd kan worden om het geheel nog maar eens een keer een half jaar uit te stellen. De gehele zaak is namelij al een tijd in gang en ook na een half jaar zullen er neg moeilijkheden zijn en waar schijnlijk nog meer, dan nu het geval is. Er zijn gewoon nog een aantal zaken - zoals is gebleken - die nog niet volledig opge lost zijn. Deze zullen wanneer men weer een half jaar de tijd krijgt ook niet opgelost werden, daar er zaken zijn die gewoon niet opgelost kunnen worden. Deze zaken blijven liggen en zijn gewoon niet op te lossen. Hij zegt, dat de gemeente gegarandeerd is dat er volledige voorzieningen blijven. Vco de meerderheid van het college is dit ook het criterium. Hij zegt overigens, dat "ja, mits" in feite gezegd wordt om een en ander te benadruk ken, maar dat het eigenlijk gewoon "ja" inhoudt. "Nee, tenzij" is in feite "nee" en kan later eventueel een "ja" worden, maar het is in ieder geval zó, dat met het besluit "nee, tenzij" op het moment de zaak sterk ontregeld wordt. Hij zegt, dat de besluitvorming in een ontzettend moeilijke situatie wordt gebracht voer alle andere gemeenten wanneer er nu "nee" wordt gezegd. Dit laatste gaat de meerderheid van het college te ver. De meerderheid vindt dit een blokkeren dat zij niet verantwoord vindt. Wordt "nee" gezegd en besloten dan blijven naar de meerderheid van het college, de problemen er gewoon. Wethouder Fakkers denkt, dat er goede duidelijkheid zou moeten zijn over de vraag cf de gemeente wanneer de raad "nee" zegt volgend jaar een minder dienstenpakket krijgt dan thans het geval is. Hij stelt, dat dat niet het geval is. Wanneer Fijnaart nu "nee" zou zeggen, dan wordt de dienst niet opgeheven. De D.G.D. Roosendaal heeft de begroting voor 1983 aangenomen, welke momenteel bij Gedeputeerde Staten ter goedkeuring ligt. Zijn mening is er op gebaseerd, dat op het aantal vraagpunten waarover het college het in zijn totaliteit eens is best, gelet op de lange duur waarover men nu al spreekt, oplossingen gevonden zouden kunnen worden. Bewezen is naar zijn mening dat waneer men bij het Streekgewest "ja, mits" zegt, men in feite doorgaat. Hij verwijst hierbij naar de reactie die in rapport 1 is neergeleg ten aanzien van de opmerkingen van de raad in zijn vergadering van september 1980. Het Streekgewest heeft gewoon niet gereageerd op deze opmerkingen in die zin dat het de essentie van deze opmerkingen gewoon heeft "weggemasseerd" in een verslag dat veer niemand meer leesbaar is. Ten aanzien van het artikel 35a merkt hij cp, dat hier een grote onduidelijkheid in zit, die erop neerkomt dat niet duidelijk is cf de gemeente straks eenzelfde pakket krijgt als de gemeente thans ontvangt. Dit laatste heeft hem gesterkt in de opvatting om nu "nee" voor te stellen. Hij wenst duidelijk van het Streekgewest te vernemen dat de gemeente hetzelfde pakket zal krijgen als heden het geval is. Het kostenverhaal in het groene boek "het Besluitenpakket ever de Gewestelijke Gezond heidsdienst" spreekt ever aanvullende takenDeze aanvullende taken dienen in verband te worden gebracht met artikel 35a lid 5. Het betreft hier duidelijk een taak waarvcc de gemeente duidelijk extra moet gaan betalen. Het betreft hier een taak die de gemee, te nu krijgt, namelijk bijzondere schcollcgcpediemedische begeleiding van BUO-arts en de logopedie op medische indicatie, maar die straks wegvalt. Dit alles houdt in dat straks voor een bedrag van f 10,59 een dienstenpakket wordt aangeboden dat bestaat uit de schoolartsendienst, de dydactische logopedie en algemen> gezondheidszorg inclusief baarmcederhalskankeronderzoekexclusief huisvesting, artikel 35 lid 5, de BUO-arts en uitvoering ARBO-wet. Hij zegt, dat er over de huisvesting nog geen duidelijkheid is en dat deze huisvesting nog wel een gat in de

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1982 | | pagina 268