-39-
Centrale antenne inrichting.
Ten aanzien van de uitbreiding van de centrale antenne inrichting is de keuze
van ons college altijd rechtlijnig geweest en is tot op heden nog steeds dezelfde.
Het tarief zal kostendekkend moeten zijn. Daarbij is het tarief van f 15,-- een
maatstaf geweest, waarbinnen de kom van de gemeente aangesloten moest kunnen worden.
Door aansluiting van Dintelocrd kwamen de Oude Heijningsedijk en de kom van Heij-
ningen binnen de mogelijkheden. Een verdere uitbreiding op dit moment betekent
in feite een nieuw beleid, hetgeen door ons voor wat betreft de c.a.i. niet wordt
voorgestaan
Slotsamenvatting
Concluderend blijkt, dat het C.D.A., de V.V.D., de P.v.d.A. en de P.L.F.
momenteel tegen de aanleg van een evenmenten-terrein zijn, waarbij het C.D.A.
aantekent, dat eerst de resultaten van de rekeningen bekend moeten zijn om een
beslissing te kunnen nemen.
Ook ten aanzien van de bibliotheek neemt het C.D.A. dit standpunt in. Algemeen
Belang en Gemeentebelang zijn tegen de aanleg van de riolering van Oudemclen en
omstreken en de Oude Heijningsedijk met de daaraan gekoppelde verhoging van het
rioolafvoerrecht tot f 50,-- per aansluiting. Zij vragen zich voorts af of een
investering van f 60.000,-- voor de bibliotheek met de daaraan verbonden jaarlijkse
last van f 13.500,-- wel verantwoord is.
Voor de P.L.F. kan de herinrichting van de Voorstraat achterwege blijven.
Over de aankoop van onroerend goed kan zij geen oordeel geven
Tegenover de uitvoering van de rioleringswerkzaamheden te Oudemolen en omstreken
en^de Oude Heijningsedijk stelt de P.L.F. een verhoging van het rioolrecht van
25/6, hetgeen neerkomt op f 5,25 per aansluiting. De aanleg van genoemde riolering
kan alleen maar uitgevoerd worden als daar een verhoging tegenover staat van het
recht tot f 50,-- per aansluiting. Men zal in deze zaak een besliste keuze moeten
doen met de daaraan verbonden gevolgen. Een middenweg is er niet.
Instemmen met het investeringsplan betekent nu eenmaal verhoging van de plaatse
lijke belastingen anders kan het plan niet uitgevoerd worden.
De P.v.d.A. is tegen belastingverhoging en zegt, dat de ruimte in de begroting
zelf gevonden moet worden. De P.L.F. is tegen verhoging van de onroerend goedbe-
lastingde reinigingsrechten en de hondenbelasting. De verhoging van het riool-
afvoerrecht mag bij uitvoering van de rioleringswerkzaamheden verhoogd worden met
2 5%
Algemeen Belang en Gemeentebelang zijn voor de voorgestelde verhogingen,
waarbij het rioolafvoerrecht met slechts 4% verhoogd mag worden. Vf
Voor de V.V.D. is de verhoging van de onroerend-goedbelasting eerst zinvol
als de resultaten van de rekeningen bekend zijn. Opgemerkt wordt, dat een verhoging
van de onroerend-goedbelasting voor de aanvang van het belastingjaar plaats
moet vinden. Een wijziging van de tarieven kan niet plaats vinden in de loop van
het betreffende jaar. Met de overige verhogingen kan zij zich verenigen.
Het C.D.A. is voor de voorgestelde verhogingen, met uitzondering van één lid,
dat geen verhoging van de onroerend-goedbelasting voorstaat.
In de tijd tussen het samenstellen en het vaststellen van de begroting kunnen
zowel meevallers als tegenvallers optreden. Een meevaller is in deze de verhoging
van de norm voor administratiekosten van de woningwetwoningen, welke neerkomt op
een bedrag van f 11.837,--. Dit bedrag moet worden toegevoegd aan de post onvoor
ziene uitgaven. Wij zijn echter bereid om het tarief van de onroerend-goedbelasting
niet met 4% te verhogen maar met 2%. Hierdoor wordt de verhoging van deze belasting
dus f 11.535,50 in plaats van f 23.071,--. Het verschil van f 11.535,50 kan nu
gedekt worden uit de verhoging van evengenoemde norm.