-39- Centrale antenne inrichting. Ten aanzien van de uitbreiding van de centrale antenne inrichting is de keuze van ons college altijd rechtlijnig geweest en is tot op heden nog steeds dezelfde. Het tarief zal kostendekkend moeten zijn. Daarbij is het tarief van f 15,-- een maatstaf geweest, waarbinnen de kom van de gemeente aangesloten moest kunnen worden. Door aansluiting van Dintelocrd kwamen de Oude Heijningsedijk en de kom van Heij- ningen binnen de mogelijkheden. Een verdere uitbreiding op dit moment betekent in feite een nieuw beleid, hetgeen door ons voor wat betreft de c.a.i. niet wordt voorgestaan Slotsamenvatting Concluderend blijkt, dat het C.D.A., de V.V.D., de P.v.d.A. en de P.L.F. momenteel tegen de aanleg van een evenmenten-terrein zijn, waarbij het C.D.A. aantekent, dat eerst de resultaten van de rekeningen bekend moeten zijn om een beslissing te kunnen nemen. Ook ten aanzien van de bibliotheek neemt het C.D.A. dit standpunt in. Algemeen Belang en Gemeentebelang zijn tegen de aanleg van de riolering van Oudemclen en omstreken en de Oude Heijningsedijk met de daaraan gekoppelde verhoging van het rioolafvoerrecht tot f 50,-- per aansluiting. Zij vragen zich voorts af of een investering van f 60.000,-- voor de bibliotheek met de daaraan verbonden jaarlijkse last van f 13.500,-- wel verantwoord is. Voor de P.L.F. kan de herinrichting van de Voorstraat achterwege blijven. Over de aankoop van onroerend goed kan zij geen oordeel geven Tegenover de uitvoering van de rioleringswerkzaamheden te Oudemolen en omstreken en^de Oude Heijningsedijk stelt de P.L.F. een verhoging van het rioolrecht van 25/6, hetgeen neerkomt op f 5,25 per aansluiting. De aanleg van genoemde riolering kan alleen maar uitgevoerd worden als daar een verhoging tegenover staat van het recht tot f 50,-- per aansluiting. Men zal in deze zaak een besliste keuze moeten doen met de daaraan verbonden gevolgen. Een middenweg is er niet. Instemmen met het investeringsplan betekent nu eenmaal verhoging van de plaatse lijke belastingen anders kan het plan niet uitgevoerd worden. De P.v.d.A. is tegen belastingverhoging en zegt, dat de ruimte in de begroting zelf gevonden moet worden. De P.L.F. is tegen verhoging van de onroerend goedbe- lastingde reinigingsrechten en de hondenbelasting. De verhoging van het riool- afvoerrecht mag bij uitvoering van de rioleringswerkzaamheden verhoogd worden met 2 5% Algemeen Belang en Gemeentebelang zijn voor de voorgestelde verhogingen, waarbij het rioolafvoerrecht met slechts 4% verhoogd mag worden. Vf Voor de V.V.D. is de verhoging van de onroerend-goedbelasting eerst zinvol als de resultaten van de rekeningen bekend zijn. Opgemerkt wordt, dat een verhoging van de onroerend-goedbelasting voor de aanvang van het belastingjaar plaats moet vinden. Een wijziging van de tarieven kan niet plaats vinden in de loop van het betreffende jaar. Met de overige verhogingen kan zij zich verenigen. Het C.D.A. is voor de voorgestelde verhogingen, met uitzondering van één lid, dat geen verhoging van de onroerend-goedbelasting voorstaat. In de tijd tussen het samenstellen en het vaststellen van de begroting kunnen zowel meevallers als tegenvallers optreden. Een meevaller is in deze de verhoging van de norm voor administratiekosten van de woningwetwoningen, welke neerkomt op een bedrag van f 11.837,--. Dit bedrag moet worden toegevoegd aan de post onvoor ziene uitgaven. Wij zijn echter bereid om het tarief van de onroerend-goedbelasting niet met 4% te verhogen maar met 2%. Hierdoor wordt de verhoging van deze belasting dus f 11.535,50 in plaats van f 23.071,--. Het verschil van f 11.535,50 kan nu gedekt worden uit de verhoging van evengenoemde norm.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1982 | | pagina 231