-18- post 88000 .Subsidie aan de Carnavabs tichtinq. De PLF-fractie is verheugd dat met één advies van de vele is rekening gehouden. Het te zot bedrag wat in de ontwerpbegroting was opgenomen is verdwenen.Het huidige en vroegere bedrag van ƒ1111,11 past beter bij een zottefeest. Hoofdstuk 9.Beqeleidinqsnota jeugdwerkloosheid. Wij kunnen volledig instemmen met Uw plannen.Gezien de problematiek zien wij die graag binnen de gestelde termijn tegemoet. post 964.00.Kosten bijzonder onderzoekambtenaar. Een bouwregistratieverordening is er niet gekomen.Ondermeer omdat dit tot de taak van andere overheden behoort.De kontrole op mensen met een uitkering behoort volgens wetten tot de taak van de uitkeringsinstanties.Wij hebben dan ook grote moeite met deze post door de houding van de overheden. Tegenover de burger met een minimumuitkering wordt het onverkoopbaar te steller dat deze zich aan allerlei strikte regeltjes dient te houden;terwijl men door leugens en bedrog staatssecretaris kan worden en nog 2,5 ton daarmee kan op strijken ook. Hoofdstuk 10.Economische aangelegenheden. Het oplossen van de werkloosheid is ook een probleem voor onze gemeente. Wij menen,dat met name de gemeenten -hoe klein dan ook- juist een belangrijke taak hebben bij het verdelen van de bestaande werkgelegenheid en het stimuleer en het begeleiden van nieuwe economische bedrijvigheid cq.werkgelegenheid. In de prioriteitenstelling dient tot uiting te komen,dat de werkgelegenheid een van de belangrijkste uitgangspunten in het gemeentebeleid moet zijn. Deze politieke bereidheid dient uiteraard vertaald te worden in het daarvoor vrijmaken van de benodigde financiële middelen. Onze fractie is voor het doen van rendabele investeringen en denkt daarbij vooral aan de bouwnijverheid.Ook het stimuleren van kleinschalige werkgelegen heid heeft onze voorkeur. Wij missen de nodige creativiteit bij UW College in deze en dat is jammer. Hoofdstuk 11Financiële beschouwingen. In het begin van onze beschouwing hebben we gezegd,dat we betrokkenheid van het College missen.Een daadwerkelijk meeleven met de problemen van de burgers. Want grote problemen zijn ontstaan door de bezuinigingen,ombuigingen en al die andere fraaie termen die momenteel gebruikt worden door de Rijksoverheid. Mooie woorden om het eigen falen te verdoezelen. Niet alleen de gemeenten hebben het moeilijk.De burgers en zeker de mensen met een uitkering worden nu en in het komende jaar gekonfronteerd met verhogingen van belastingtarieven,verzekeringspremies,prijzen voor eerste levensbehoefte^ tarieven van semi-overheidsinstellingen zoals gas, water, licht, openbaar vervfr, PTT,ziekenfonds en zo kunnen we nog wel een uurtje doorgaan. De belastingdienst stuurt alvast maar voorlopige aanslagen naar o.a. de bejaar den.Bijna alle huurders hebben voorlopig 10 huurverhoging gekregen.De mensen die nog werken krijgen bij een herziening van hun arbeidsvoorwaarden steeds meer te maken met een 'terug naar het jaar nul'beleid. In de gezondheidszorg is het inmiddels meer regel dan uitzondering om met een (overigens noodgedwongen)slechtere service gekonfronteerd te worden, terwijl hogere prijzen en eigen bijdragen gerekend worden. En dat allemaal door de bezuinigingen van de Rijksoverheid. Wij hebben in het voorgaande alleen nog maar gesproken over de financiële gevolgen voor de bevolking.Even groot,zo niet groter zijn de maatschappelijke konsekwenties van een falend beleid. Iedereen is somber.We lopen allemaal te kankeren en de prof essionele hulp verlening zit met de handen in het haar door het meerdere werk,minder mensen en geringere middelen.Onze hele samenleving is dolgedraaid. In dit dolgedraaide land zijn mensen aan het bewind of hebben de touwtjes in handen,die maar door blijven hollen met medicijnen voor een zieke economie. Pepmiddelen uit het verleden die niet blijken te helpen,en die worden toege diend zonder enig begrip voor de gevolgen daarvan voor de samenleving.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1982 | | pagina 213