-14-
De heer Koevoets zegt, dat in het kader van de ruilverkaveling het fiets
pad is aangelegd. Hij snapt dan niet goed waarom er van de norm mag
worden afgeweken.
Hij herhaalt nog eens dat gezien de breedte van het fietspad er beslist
geen bromfietsers op mogen komen. Er kan namelijk eigenlijk maar van een
rijbreedte van 2,50 meter worden gesproken.
Hij merkt op, dat in de raadsnotulen van mei jongstleden kan worden gele
zen dat toen door het college naar voren werd gebracht dat het fietspad
toegankelijk zou worden voor zowel fietsers als bromfietsers.
De voorzitter antwoordt op dit laatste, dat het college dit^besluit nooit
heeft genomen.
De heer de Vos merkt op dat het destijds door wethouder Fakkers in de
raadsvergadering is gezegd.
De heer Koevoets zegt nog dat wethouder Fakkers toen als volgt antwoordde
op vragen van de heer van Halderen: .Het fietspad wordt zowel voor
fietsers als voor bromfietsers....". Zijn fractie schrikt hier toch wel
van, gezien het feit dat het fietspad veel smaller is dan de gestelde
norm
Wordt als voorlopige oplossing bij de "kop" van het fietspad gekozen
datgene dat in de antwoordbrief van het college is verwoord dus aanslui
ting van het fietspad op de hoofdrijbaan van de Parallelweg, dan vindt
zijn fractie 50 kilometer per uur voor het snelverkeer beslist nog te
veel
Zijn fractie vindt dat de mogelijkheid tot invoering van een maximum snel
heid van 30 kilcmeter per uur beslist moet worden onderzocht.
Verder zou bij graag willen zien dat reeds ter hoogte van de van Heemstra
laan verkeersborden dienen te worden geplaatst, inhoudende maximum snel
heid 30 kilometer per uur.
Hij hoopt, dat hetgeen nu door zijn fractie naar voren wordt gebracht
wordt meegenomen in de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening.
De voorzitter antwoordt, dat het geheel de aandacht zal krijgen tijdens
de commissievergadering.
Hij zegt dat er een wet in voorbereiding is betreffende de mogelijkheid
om in de bebouwde kom een maximum snelheid in te stellen van 30 kilome
ter per uur. Het is nog de vraag of deze wet er komt en zou deze wet er
komen dan is het nog altijd zo dat de invoering van deze maximum snel-
heid alleen kan met zeer stringente eisen en alleen daar waar het betreft
een woonfunctie. De verkeersfunctie is daarbij uitdrukkelijk uitgezonderd
Het is dan ook zo goed als uitgesloten dat er aan de Parallelweg een snel
heidsbeperking kan worden ingevoerd tot 30 kilometer per uur.
De heer van Dueren den Hollander vraagt nog of is nagegaan wat precies de
route is van de scholieren van de Mavo.
Naar zijn mening maakt zeker 85% a 90% gebruik van de van Heemstralaan,
hetgeen zijn betoog nog eens extra onderstreept.
De heer Koevoets merkt nog op, dat de raad mag verwachten dat hem een en
ander inzake deze kwestie zal bereiken.
De voorzitter antwoordt, dat alle zaken die een raadsbeslissing eisen in
de raad komen.
De heer de Vos vraagt of het college wel mededeling kan doen aan de raad
van de beslissing die wordt genomen.
De heer Bos merkt op, dat elke oplossing de nodige financiële consequen
ties met zich meebrengt. Het zal hierom altijd in de raad komen.
De voorzitter beaamt dit en daarom zegt hij ook dat al wat in de raad
moet de raad zal worden voorgelegd.
De heer de Vos zegt, dat één van de delegatiebesluiten inhoudt, dat de
raad het plaatsen van verkeersborden heeft gedelegeerd aan het college.
De voorzitter antwoordt, dat de raad best aan zijn trekken zal komen.