-14- De heer Koevoets zegt, dat in het kader van de ruilverkaveling het fiets pad is aangelegd. Hij snapt dan niet goed waarom er van de norm mag worden afgeweken. Hij herhaalt nog eens dat gezien de breedte van het fietspad er beslist geen bromfietsers op mogen komen. Er kan namelijk eigenlijk maar van een rijbreedte van 2,50 meter worden gesproken. Hij merkt op, dat in de raadsnotulen van mei jongstleden kan worden gele zen dat toen door het college naar voren werd gebracht dat het fietspad toegankelijk zou worden voor zowel fietsers als bromfietsers. De voorzitter antwoordt op dit laatste, dat het college dit^besluit nooit heeft genomen. De heer de Vos merkt op dat het destijds door wethouder Fakkers in de raadsvergadering is gezegd. De heer Koevoets zegt nog dat wethouder Fakkers toen als volgt antwoordde op vragen van de heer van Halderen: .Het fietspad wordt zowel voor fietsers als voor bromfietsers....". Zijn fractie schrikt hier toch wel van, gezien het feit dat het fietspad veel smaller is dan de gestelde norm Wordt als voorlopige oplossing bij de "kop" van het fietspad gekozen datgene dat in de antwoordbrief van het college is verwoord dus aanslui ting van het fietspad op de hoofdrijbaan van de Parallelweg, dan vindt zijn fractie 50 kilometer per uur voor het snelverkeer beslist nog te veel Zijn fractie vindt dat de mogelijkheid tot invoering van een maximum snel heid van 30 kilcmeter per uur beslist moet worden onderzocht. Verder zou bij graag willen zien dat reeds ter hoogte van de van Heemstra laan verkeersborden dienen te worden geplaatst, inhoudende maximum snel heid 30 kilometer per uur. Hij hoopt, dat hetgeen nu door zijn fractie naar voren wordt gebracht wordt meegenomen in de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening. De voorzitter antwoordt, dat het geheel de aandacht zal krijgen tijdens de commissievergadering. Hij zegt dat er een wet in voorbereiding is betreffende de mogelijkheid om in de bebouwde kom een maximum snelheid in te stellen van 30 kilome ter per uur. Het is nog de vraag of deze wet er komt en zou deze wet er komen dan is het nog altijd zo dat de invoering van deze maximum snel- heid alleen kan met zeer stringente eisen en alleen daar waar het betreft een woonfunctie. De verkeersfunctie is daarbij uitdrukkelijk uitgezonderd Het is dan ook zo goed als uitgesloten dat er aan de Parallelweg een snel heidsbeperking kan worden ingevoerd tot 30 kilometer per uur. De heer van Dueren den Hollander vraagt nog of is nagegaan wat precies de route is van de scholieren van de Mavo. Naar zijn mening maakt zeker 85% a 90% gebruik van de van Heemstralaan, hetgeen zijn betoog nog eens extra onderstreept. De heer Koevoets merkt nog op, dat de raad mag verwachten dat hem een en ander inzake deze kwestie zal bereiken. De voorzitter antwoordt, dat alle zaken die een raadsbeslissing eisen in de raad komen. De heer de Vos vraagt of het college wel mededeling kan doen aan de raad van de beslissing die wordt genomen. De heer Bos merkt op, dat elke oplossing de nodige financiële consequen ties met zich meebrengt. Het zal hierom altijd in de raad komen. De voorzitter beaamt dit en daarom zegt hij ook dat al wat in de raad moet de raad zal worden voorgelegd. De heer de Vos zegt, dat één van de delegatiebesluiten inhoudt, dat de raad het plaatsen van verkeersborden heeft gedelegeerd aan het college. De voorzitter antwoordt, dat de raad best aan zijn trekken zal komen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1982 | | pagina 149