-13- Hij vraagt waarom hiervan nu is afgeweken. Het fietspad lijkt zijn frac tie, gezien de breedte ervan, ook bijzonder geschikt voor de bromfiet sers De voorzitter antwoordt, dat het momenteel de keuze van het college is om het fietspad alleen te bestemmen voor fietsers en niet voor bromfietsers, teneinde de fietsers een zekere veiligheid te geven. In de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening kan hierover nog worden gediscus sieerd of het eventueel niet anders moet. Besluit het college overigens nu om het fietspad zowel voor fietsers als voor bromfietsers te bestemmen dan is er geen andere mogelijkheid meer. Wethouder van Dis zegt dat over 3 weken de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening wordt gehouden. De dienst Openbare Werken zal met verschillende alternatieven op tafel komen. Van de zijde van de politie zal er iemand aanwezig zijn om de verkeersproblematiek, die aan iedere oplossing verbonden is, toe te lichten. De commissie zal bij elke oplossing de voor- en nadelen tegen elkaar af dienen te wegen. Door de commissie zal advies worden uitgebracht aan het college, waarna de zaak aan de raad zal worden voorgelegd. De heer de Vos zegt, dat het hem verstandig lijkt daar de provincie voor de situatie nabij het viaduct de verkeersmaatregelen moet instellen om ook dit geval door te spreken met de heren van de provincie. De voorzitter antwoordt, dat dit - voor zover het kan - zeker zal worden gedaan De heer van Dueren den Hollander deelt mede, dat een en ander betreffende de kop-oplossing in zijn fractie is doorgesproken. Zijn fractie kan zich redelijk vinden in het schrijven van de fractie van de Partij van de Ar beid. De kop-oplossing vindt zij een gevaarlijke oplossing, met name voor het langzame, fietsende verkeer dat richting Oudemolen gaat. Dit verkeer moet namelijk komende vanaf Autopalace de weg oversteken. Zijn fractie is blij vernomen te hebben dat bromfietsers geen gebruik mogen maken van het fietspad Hij vindt het een misvatting dat de voorlopige kop-oplossing zo moet worden gerealiseerd zoals in de antwoordbrief van het college staat ver meld. Hij vindt het jammer dat deze oplossing gekozen is. Het wandelpad was vol gens hem zeker een alternatief geweest. Het is dan weliswaar smal, maar naar zijn mening veel veiliger. Was gekozen voor het wandelpad dan hadden de fietsers via dit pad de van Heemstralaan in kunnen rijden. Nu dient echter steeds wanneer richting Oudemolen gereden wordt, door de fietsers de Parallelweg te worden overgestoken. Hij begrijpt niet dat mensen die hier veel dieper in thuis zijn voor deze tijdelijke oplossing hebben gekozen. De heer Nachtzaam deelt namens zijn fractie mede, dat de gemeente als eerste opdracht heeft om de fietsers en vooral de kinderen te beschermen. Rijkswaterstaat heeft voor de aanleg van fietspaden buiten de bebouwde kom normen voorgeschreven, de zogenaamde RONA-normen. Volgens deze nor men moet een fietspad, dat in twee richtingen bereden wordt, minimaal 3 meter breed zijn. De adviesbreedte wordt hierbij gesteld op 3,50 meter. Het fietspad, dat thans is aangelegd naast de Parallelweg, heeft maar een breedte van 2,70 meter en zijn fractie stelt hierom voor om het fiets pad niet toegankelijk te laten zijn voor de bromfietsers. Zijn fractie stelt voor om het fietspad door te trekken naar de van Heemstralaan via d geluidswal. Graag ziet ze ook dat de fietsers die richting Oudemolen fiet sen nu nog gebruik mogen maken van de hoofdrijbaan, zodat ze niet de Parallelweg over hoeven te steken naar het fietspad toe, daar dit naar de mening van zijn fractie leidt tot levensgevaarlijke situaties. De voorzitter antwoordt, dat de normen ten aanzien van de breedte inder daad zo zijn. Het college heeft steeds getracht het fietspad langs de Parallelweg zo breed mogelijk te krijgen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1982 | | pagina 148