- 3 -
De bedoeling van het Ministerie is zondermeer dat de raad er niet buiten
gehouden wordt bij de invulling van de vragenlijst.
Wanneer de raad zou uitspreken dat over de invulling van deze lijst van te
voren moet worden gediscussieerd, dan conformeert het college zich hier in
het vervolg aan.
De heer Bos merkt op dat de woningen vóór 1946 zijn gebouwd. Onmiddellijk
na de bevrijding is er aan begonnen.
De heer de Vos antwoordt, dat dit misschien voor de woningen in Heijningen
geldt maar zeker niet voor de woningen in plan Langeweg en plan Westkreek.
Hian Westkreek bestond nog helemaal niet in 1946.
De heer Bos zegt, dat dit ook helemaal niet wordt gezegd. Er staat 10
bungalows Heijningen en Zwingelspaan en deze zijn vóór 1946 gebouwd.
De heer de Vos merkt op,dat op de verzamel staat alle woningen staangenoemd
die voor 1946 zijn gebouwd.
De voorzitter zegt toe, dat hetgeen aan de orde is gesteld zal worden
nagegaan. Zou het van belang zijn, dan zal het zeker worden gewijzigd
De heer de Vos merkt op, dat gezegd wordt dat het steeds de gewoonte is
geweest dat het college de vragenlijst invulde. Van een gewoonte kan worden
afgeweken en hij vraagt dan ook in het vervolg de vragenlijst ter vaststel
ling aan de raad voor te leggen.
voorzitter antwoordt, dat het college in het vervolg de vragenlijst
direct voor de raad ter inzage zal leggen, zodat ieder die daar behoefte
aan heeft er kanttekeningen bij kan plaatsen.
m6 K°evoets gaat in op punt o, een brief van het Streekgewest Westelijk
Noord-Brabant aangaande de vaststelling van het noodplan voor de afvalver
werking door de gewestraad. Namens zijn fractie deelt hij mede, dat uit het
noodplan blijkt dat de gemeente op 1 januari 1981 het vuilaanbod dat niet
verbrand kan worden laat afvoeren door een niet met name genoemde particu
lier en op een onbekende stortplaats.
Hij vraagt of dit momenteel nog zo is.
De voorzitter antwoordt bevestigend.
De heer Koevoets vindt, dat de gemeente toch wel verantwoordelijk is voor
het vuil dat opgehaald wordt. Wordt dit opgehaald door iemand en weet men
niet waar het vuil blijft, dan krijgt men naar zijn mening toch wel Uniser-
toestanden. Hij vraagt of het college hier niet bang voor is.
Wethouder Fakkers deelt mede, dat tot 1981 de gemeente het verzoek kreeg
om voor met name particuliere aanbieders van grote hoeveelheden bedrijfs
afval containers te plaatsen. De gemeente heeft geen containers.
Een particulier bedrijf heeft toen haar diensten aangeboden en het blijkt
dat deze veel goedkoper kan werken dan welke andere overheidsinstelling
dan ook, omdat de overheid de voorzieningen veelal niet heeft en zo zij
deze zou aanschaffen de kosten omhoog zouden gaan.
Doordat het particulier bedrijf haar diensten aanbiedt is het mogelijk ge
worden dat de gemeenschappelijke huisvuilophaaldienst, die de gemeente
heeft met de gemeenten Willemstad en Klundert, meer tijd vrij heeft voor het
ophalen van het gewone huisafval.
Het bedrijfsafval en het grove vuil dat via de containers weggaat via een
particulier wordt elders gestort, in elk geval niet binnen de regio.
De heer Kannekens merkt op, dat wel gestort zal worden door de particulier
op plaatsen waarvoor deze vergunning heeft.
Wethouder Fakkers antwoordt, dat dit uiteraard het geval is.
Yy°orz-e— nog, dat het gaat om volkomen erkende bedrijven die uit
sluitend onder de geldende regels mogen storten.
^ethouder Fakkers deelt nog mede, dat er een regel komt dat al wat in een
bepaalde regio wordt geproduceerd, de regio niet meer uitmag.
De heer Kannekens merkt op, dat door de bedrijven voor het bedrijfsafval de
containers worden gebruikt. De eigen huisvuiIdienst wordt hiermede enigszins
verlicht met het doen van werkzaamheden. Daarnaast is het zo dat hiermede