-4-
Er zullen nieuwe richtlijnen moeten komen, richtlijnen die tevens de beperkingen
aangeven waarmee de gemeenteraad dan op voorhand rekening kan houden. Zo men al
op deze wijze wenst door te gaan.
Voor alle duidelijkheid: de fendertse profielschets was een naar één partij leu
nend profiel, het was geen zgn gemengde profielschets dat ruimte zou hebben kun
nen geven aan een doorsneepatroon naar provinciale of landelijke politieke verhou
dingen
De uitspraken van de Minister van Binnenlandse Zaken OOK in Noord Brabant met na
druk op ook, de landelijke politieke verhoudingen tot uitdrukking te brengen
duidt er op dat er iets bijzonders aan de hand is, iets gekunstelds, dat wordt
afgeweken van, dat men op gespannen voet komt te verkeren met de in deze provin
cie geldende plaatselijke verhoudingen=lokale democratie.
Want kan Noord Brabant er soms wat aan doen dat daar vanuit de lokale democratie
minder gevraagd wordt om landelijke politieke verhoudingen tot hun recht - wat
dat dan ook is - te laten komen? Het heeft er alle schijn van dat vergeten wordt
dat het Rijk als voorwaarden scheppend instituut bezig dient te zijn en niet alsw
beknotter van de autonomie en de lokale democratie. Men zou eigenlijk vanuit de^®
Hoge Toren uit den Haag toch eens moeten afdalen naar die kleine gemeenten om
het besturen aldaar eens mee te maken. Dan zou men naar mijn mening al snel het
dogma van landelijke politieke verhoudingen verlaten en zou de Commissaris der
Koningin meer speelruimte hebben.
Het wordt naar mijn mening dan ook tijd dat Noord Brabant met aan het hoofd een
Commissaris die zoveel Brabant in zijn hart draagt en wiens geharnaste uitspra
ken inzake de reorganisatie van het Binnenlands Bestuur er mede toe hebben geleid
dat Brabant, voorlopig althans, één blijft (Ook hier is waakzaamheid geboden, ook
hier speelt politiek een rol), dat datzelfde Brabant en diezelfde Commissaris ge
harnaste uitspraken richting den Haag zouden moeten laten klinken om aan het in
breken in dat ene Brabant voor eens en voor altijd een einde te maken. Niet van
wege enghartig isolationisme, maar uit respect voor de lokale democratie.
Mijnheer Ockels, mevrouw,mijne heren leden van de raad,
Gedurende de zes maanden dat ik mocht waarnemen, locoën wordt het ook wel ge
noemd, heb ik veel steun ondervonden.
Steun van collega van der Werf die samen met mij de winkel beheerde, zonder dat
het noodzakelijk was gebruik te maken van het feit dat ik in een vergadering van
burgemeester en wethouders 2 stemmen had. De samenwerking was en is uitstekend,
maar kan bijna ook niet anders zijn als je zo goed als dagelijks overlegt. Dank W
daarvoor.
Gemeentesecretaris: Zonder steun Uwerzijds en van de medewerkers zou het onmoge
lijk zijn om te functioneren. Overleg was steeds mogelijk. Adviezen volgden.
Vele gesprekken werden gevoerd waardoor mijn inzicht in het reilen en zeilen van
het apparaat, zoals dat wel wordt genoemd, vergroot werd. Ook de onderlinge con
tacten waren goed. Oprechte dank ook voor het feit dat U soms meer geduld had
dan ik.
Mevrouw, mijne heren leden van de gemeenteraad. De wijze waarop U mij als raads
voorzitter accepteerde deed mij goed. Het leiden van Uw vergaderingen was voor mij
een ervaring waarbij de persoonlijke relaties steeds goed bleven. Er kon gelukkig
tijdens de raadsvergaderingen altijd wel tenminste één keer gelachen worden. U
hebt en dat is belangrijk U zelf politiek niet ingehouden, steeds gezegd hoe U
over de voorstellen van burgemeester en wethouders dacht. Bedankt.
Seniorenconvent: Toen de benoeming van burgemeester van Bochoven bekend werd was
de keuze doorgaan met ons tweeën (collega van der Werf en ik) of een tijdelijke
derde wethouder, of doorgaan met z'n tweeën en meer inhoud geven aan het senioren
convent. Toen we die mogelijkheden bespraken werd na ampele overwegingen gekozen
voor de laatste oplossing die goed werkbaar bleek. De gesprekken die om de zes
weken ongeveer plaatsvonden verliepen in goede sfeer en in goed vertrouwenzon
der welke werken onmogelijk is. Ook U met name genoemd de heren Bos, van Dis en
Evers, bedankt.