-9- De voorzitter wil nog beklemtonen, dat 15 DB A inderdaad veel is. Een DB neemt af via een logaritmische rekenmethode. Hij deelt de heer Kannekens mede, indien een machine met LPG installatie wordt gekocht, men deze gekeurd en wel koopt. Dat de heer Kannekens niet tegen is om een machine aan te schaffen sterkt hem om de discussies af te ronden, waarbij hij vraagt of er hoofdelijke stemming wordt verlangd. Stemming wordt niet verlangd. Deraad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 9* voorstel beschikbaarstelling krediet voor aanleg sportpark Oude Appelaar/14e wij ziging gemeentebegroting en le wijziging begroting grondbedriif 1980. volenr. 80-111-20. De heervanDis is blij, met dit voorstel en hij hoopt dat dit voorstel op korte termijn in uitvoering kan worden gebracht en dat het dit jaar nog kan worden af gerond. Dit is naar zijn mening wel het verlangen van de gehele raad. Hij wil ook gaarne weten wanneer met de aanleg wordt begonnen en of het ook inderdaad dit jaar nog gereed zal komen. Ten aanzien van de financiële kant merkt hij op, dat een bedrag van ruim 800.000,-- niet mis is en hij vraagt zich af of er niet enkele bezuinigingen hadden kunnen worden aangebracht. Omtrent de aanleg van de banen heeft hij informaties ingewonnen in diverse gemeenten. De laatste banen die hier in de Westhoek zijn aangelegd zijn allemaal van gravel- beton en niet meer van gewone gravel vanwege het dure onderhoud. Een echte enthousiaste tennisser zal altijd wel op een gravelbaan willen tennissen. In Willemstad zowel als in Standdaarbuiten wordt er op goedkopere banen getennist. Hij weet echter niet wat het reële prijsverschil is tussen een dure en een goed kope baan. Zijn fractie heeft ook moeite met de wijze van de financiering. Het college heeft eerst de 400.000,-- uit het investeringsplan hiervoor willen ge bruiken, doch toen na uitwerking bleek, dat dit een aanzienlijke last zou bete kenen is voorgesteld om dit bedrag maar in zijn totaliteit ten laste van de re serves brengen. Wat zijn de consequenties hiervan? Toen hij voor het eerst in de gemeenteraad kwam had men een achterstand ten aanzien van het opmaken van de gemeenterekeningen van 5 a 6 jaar. Het gevolg hiervan was, dat elke gemeentere kening nadat deze was opgemaakt een zeker overschot opleverde. Naarmate de achterstand in het opmaken van de gemeenterekeningen werd ingelopen kwamen ook de overschotten sneller ter beschikking, maar men ging zo ook vlugger opmaken. In dit voorstel wordt rekening gehouden met een overschot van een gemeentereke ning die nog niet definitief is vastgesteld en dat hiervoor nu reeds wordt aange wend en dat vindt hij een groot bezwaar. Het gevolg van deze financieringswijze is wel dat de ƒ.800.000,uit de reserves die tot nu toe op basis van 7/£% aan de gemeente werden geleend komen te vervallen, terwijl de gemeente deze nu zal moeten gaan lenen tegen 11 of 12%. Hierdoor wordt de rekening van de gemeente wel belast met ƒ.32.000,--. Hij zou daarom liever willen vasthouden aan het aanvanke lijke voorstel om ƒ.400.000,-- uit de reserves te halen en de rest jaarlijks ten laste van de gemeentebegroting te brengen zoals is voorgesteld. De inflatie kan hierbij ook nog een voordeel opleveren indien het geld in de komende jaren minder waard wordt. Het is dan voor de verenigingen gemakkelijker om wat op te brengen. Het zal echter later altijd moeilijk zijn om een vergoeding te vragen, die boven de directe kosten gaat zoals die uit de gemeentebegroting blijken. Naarmate de mogelijkheden die zich dan voordoen kan de gemeente bijsturen. In deze begroting wordt ook uitgegaan van een blijvende WSW kracht voor het onderhoud, doch bij het opmaken van een begroting mag dit naar zijn mening geen uitgangspunt zijn. Dit is een wisselvallig iets en hij verwijst hiervoor naar het vervallen van de regeling voor E-objecten en dit is derhalve onverantwoord. De heer Munters vindt dat dit een goed voorstel is. Een bijdrage van ƒ.817.000,-- a fonds perdu spreekt zijn fractie wel aan, hetgeen betekent dat men geen jaar lijkse lasten meer heeft voor rente en aflossing. Er dient echter wel rekening mee te worden gehouden wat dit inhoudt voor de prioriteiten, zoals vermeld in het Investeringsschema voor 1980.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1980 | | pagina 44