-8- Er ligt thans een voorstel ter tafel voor een machine, waarbij de vorige keer werd uitgegaan, dat hiervoor ƒ.15.000,-- te veel zou worden betaald. Omdat toen nog eens nader zou worden onderzocht of dit zo was is dit voorstel toen terug genomen. Alle door hem genoemde merken zijn leverbaar geweest met een diesel motor. Dat deze nu niet meer geleverd kunnen worden vanwege de lawaaioverlast, moec hij dan toch wel in twijfel trekken. Als men dan bedenkt dat er een 4 cylinder Volkswagenmotor in de voorgestelde maaimachine komt en wie hem dan wijs kan maken, dat een dieselmotor meer leven maakt dan een benzinemotor, kan men dat wel proberen, doch dan kunnen ze ook wel zeggen dat onze Lieve Heer "Hendrik" heet, maar dan zit hij hier achter de tafel. Volgens het voorstel zou de nieuw aan te schaffen machine er een moeten zijn met 10 poten. Het blijft voor hem een moeilijke zaak, dat er gezegd wordt dat er geen machine met diesel motor geleverd kan worden. Er is voor dit werk volgens hem geen betere tractie te vinden dan een dieselmotor. Men kan er wel een LPG gas-installatie op plaat sen, maar daar komt men op terug. Hij geeft het college in overweging nog eens na te gaan wat er wordt aangeschaft, waarbij hij stelt, dat hij er niet tegen is dat er een nieuwe machine wordt aangeschaft, doch wel indien er een te dure machine wordt aangeschaft. Plaatst men op de machine een LPG gasinstallatie voor de Volkswagenmotor, dan komt men PK's tekort voor het werk. De voorzitter verwijst de heer Kannekens voor het antwoord naar de 6 in het voor stel genoemde punten. Als men van deze 6 punten uitgaat en men wil daarvan niets inleveren dan komt men uit op de Roberine, die niet met dieselmotor geleverd kan worden. Uit een vergelijking van deze machine met de Torro is gebleken dat de voorgestelde machine 15 DB A geluidsarmer is dan de Torro. Wat de opbouw van een LPG installatie betreft deelt hij mede, dat het college dit nog een keer nader zal laten onderzoeken. Hij adviseert de voorgestelde machine aan te schaffen ge let op de 6 genoémde punten, waarbij hij opmerkt, dat de andere machines niet vergelijkbaar zijn, omdat die duidelijk minder mogelijkheden hebben. De heer Lauwers merkt op dat hij de vorige keer het voorstel van de heer Kanne kens heeft gesteund omdat de machine ƒ.15.000,-- te duur zou zijn. Hij heeft ook de aanwezige documentatie doorgenomen. Ten aanzien van de 15 DB minder ge luidsoverlast zegt hij dat dit weinig lijkt, maar men moet de gehele dag maar eens op zo'n machine zitten, dan merkt men het echter wel. Hij wil er de heer Kannekens op wijzen, dat LPG geen 50% minder vermogen ople vert, het komt naar zijn mening altijd nog in de buurt van 90% van het vermogen van een benzinemotor. Nu er door de technische mensen van gemeentewerken wordt geadviseerd om deze Roberine aan te schaffen, moet de raad daarin vertrouwen hebben, anders is men nergens meer. Het advies is voor hem aanvaardbaar. De be sparing voor een LPG is thans veel groter als een besparing die men zou krijgen met dieselolie, want die kost thans ongeveer 93 a 94 cent per liter en LPG nog 45 cent. Wat de heer Kannekens thans naar voren heeft gebracht vindt hij niet overtuigend. De heer van Dueren den Hollander deelt mede, indien er in de stukken wordt ge sproken over 4 takt, dat dit dan betrekking heeft op benzinemotoren. De heer Kannekens deelt ten aanzien van de 15 DB geluidsarmer mede, dat er in de handel hiervoor technische hulpmiddelen zijn voor de personen die met zulke machines moeten werken. Dat LPG zo sterk zou zijn betwijfelt hij, want hij heeft zelf een auto met benzinemotor gehad, die 225 km per uur kan loperi. Nu hij er een LPG installatie heeft laten inbouwen kan hij maar 150 km per uur meer halen. Ten aanzien van de opmerking van de heer Lauwers, dat de dieselolie duurder is dan LPG, merkt hij op dat de "witte" dieselolie goedkoper is dan LPG, omdat deze voor landbouwwerktuigen wordt gebruikt. De prijs hiervan bedraagt wel 40 tot 50 cent minder dan de "rode" dieselolie van de heer Lauwers. Hij blijft bij zijn aanvankelijk gemaakte opmerkingen waarbij hij er nog aan toevoegt, dat de LPG installatie, die op de machine moet worden gebouwd, moet worden gekeurd. Hij blijft er bij om een machine aan te schaffen met een dieselmotor indien dit moge lijk is.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1980 | | pagina 43