-8-
Er ligt thans een voorstel ter tafel voor een machine, waarbij de vorige keer
werd uitgegaan, dat hiervoor ƒ.15.000,-- te veel zou worden betaald. Omdat toen
nog eens nader zou worden onderzocht of dit zo was is dit voorstel toen terug
genomen. Alle door hem genoemde merken zijn leverbaar geweest met een diesel
motor. Dat deze nu niet meer geleverd kunnen worden vanwege de lawaaioverlast,
moec hij dan toch wel in twijfel trekken. Als men dan bedenkt dat er een
4 cylinder Volkswagenmotor in de voorgestelde maaimachine komt en wie hem dan
wijs kan maken, dat een dieselmotor meer leven maakt dan een benzinemotor, kan
men dat wel proberen, doch dan kunnen ze ook wel zeggen dat onze Lieve Heer
"Hendrik" heet, maar dan zit hij hier achter de tafel. Volgens het voorstel zou
de nieuw aan te schaffen machine er een moeten zijn met 10 poten. Het blijft
voor hem een moeilijke zaak, dat er gezegd wordt dat er geen machine met diesel
motor geleverd kan worden. Er is voor dit werk volgens hem geen betere tractie
te vinden dan een dieselmotor. Men kan er wel een LPG gas-installatie op plaat
sen, maar daar komt men op terug. Hij geeft het college in overweging nog eens
na te gaan wat er wordt aangeschaft, waarbij hij stelt, dat hij er niet tegen is
dat er een nieuwe machine wordt aangeschaft, doch wel indien er een te dure
machine wordt aangeschaft. Plaatst men op de machine een LPG gasinstallatie voor
de Volkswagenmotor, dan komt men PK's tekort voor het werk.
De voorzitter verwijst de heer Kannekens voor het antwoord naar de 6 in het voor
stel genoemde punten. Als men van deze 6 punten uitgaat en men wil daarvan niets
inleveren dan komt men uit op de Roberine, die niet met dieselmotor geleverd kan
worden. Uit een vergelijking van deze machine met de Torro is gebleken dat de
voorgestelde machine 15 DB A geluidsarmer is dan de Torro. Wat de opbouw van een
LPG installatie betreft deelt hij mede, dat het college dit nog een keer nader
zal laten onderzoeken. Hij adviseert de voorgestelde machine aan te schaffen ge
let op de 6 genoémde punten, waarbij hij opmerkt, dat de andere machines niet
vergelijkbaar zijn, omdat die duidelijk minder mogelijkheden hebben.
De heer Lauwers merkt op dat hij de vorige keer het voorstel van de heer Kanne
kens heeft gesteund omdat de machine ƒ.15.000,-- te duur zou zijn. Hij heeft
ook de aanwezige documentatie doorgenomen. Ten aanzien van de 15 DB minder ge
luidsoverlast zegt hij dat dit weinig lijkt, maar men moet de gehele dag maar
eens op zo'n machine zitten, dan merkt men het echter wel.
Hij wil er de heer Kannekens op wijzen, dat LPG geen 50% minder vermogen ople
vert, het komt naar zijn mening altijd nog in de buurt van 90% van het vermogen
van een benzinemotor. Nu er door de technische mensen van gemeentewerken wordt
geadviseerd om deze Roberine aan te schaffen, moet de raad daarin vertrouwen
hebben, anders is men nergens meer. Het advies is voor hem aanvaardbaar. De be
sparing voor een LPG is thans veel groter als een besparing die men zou krijgen
met dieselolie, want die kost thans ongeveer 93 a 94 cent per liter en LPG nog
45 cent. Wat de heer Kannekens thans naar voren heeft gebracht vindt hij niet
overtuigend.
De heer van Dueren den Hollander deelt mede, indien er in de stukken wordt ge
sproken over 4 takt, dat dit dan betrekking heeft op benzinemotoren.
De heer Kannekens deelt ten aanzien van de 15 DB geluidsarmer mede, dat er in de
handel hiervoor technische hulpmiddelen zijn voor de personen die met zulke
machines moeten werken. Dat LPG zo sterk zou zijn betwijfelt hij, want hij heeft
zelf een auto met benzinemotor gehad, die 225 km per uur kan loperi. Nu hij er
een LPG installatie heeft laten inbouwen kan hij maar 150 km per uur meer halen.
Ten aanzien van de opmerking van de heer Lauwers, dat de dieselolie duurder is
dan LPG, merkt hij op dat de "witte" dieselolie goedkoper is dan LPG, omdat deze
voor landbouwwerktuigen wordt gebruikt. De prijs hiervan bedraagt wel 40 tot 50
cent minder dan de "rode" dieselolie van de heer Lauwers. Hij blijft bij zijn
aanvankelijk gemaakte opmerkingen waarbij hij er nog aan toevoegt, dat de LPG
installatie, die op de machine moet worden gebouwd, moet worden gekeurd. Hij
blijft er bij om een machine aan te schaffen met een dieselmotor indien dit moge
lijk is.