Financiële positie. Vorig jaar hebben wij bij de algemene beschouwingen gefundeerde kritiek geleverd op het feit, dat 0 de sluitpost van de begroting 1980, welke toen ongeveer 78.000,bearoeg, verminderde met 25.000,waardoor er dus voor 1980 een post onvoorziene uitgaven resteerde van circa 53.000, Deze vermindering hield verband met een reservering voor plan centrum, dus voor een voorziening die toen en trouwens ook nu nog niet door de gemeente raad is goedgekeurd. Bezien we thans de begroting voor 1981 dan blijkt, dat u niet enkel de ook door uw college als onjuist erkende handelwijze voortzet doch dat u boven dien het voor 'entrumvoorzieningen bestemde bedrag thans stelt op het twee voudige Volgens uw eigen begroting is er in 1981 een begrotingsoverschot van circa 76.000,Zonder deugdelijke toelichting meent u dit overschot voor een groot deelnamelijk voor f 50.000,——, opzij te moeten zetten voor Centrum voorzieningen. Dus voor nog niet goedgekeurde toekomstige investeringen. Wanneer raadsfrakties en de burgerij daar niet doorheen kunnen of willen kijken dan zullen zij het nieuwe jaar ingaan met de bange gedachte, dat er voor nieuwe dingen in 1981 nauwelijks gelden over zijn en in elk geval ten hoogste maar 26.000, Wij keuren deze handelwijze af. U gaat op deze manier voort met verwarring te scheppen tussen de funkties van de begroting en de funkties van het los van de begroting staande investeringsplan. Wanneer u in het investeringsplan 1981 voor plan Centrum een investering raamt van 100.000,—— dan is daarmee in het eerste jaar een kapitaallast gemoeid van ten hoogste 20.500,— (10# afschrijving lo£ rente). Deze kapitaallast behoort te worden meegenomen in de verdere financiële verta ling van het investeringsplan. Het is niet juist dit bedrag in de primitieve begroting voor 1981 te ramen en bovendien is er een groot verscnil tussen 20.500,en f 50.000, Mocht uw college een andere mening zijn toegedaan en daarin willen volhar den dan zou het goed zijn wanneer het kon verklaren waarom het wel de kapi taallasten van de toekomstige Centrumvoorzieningen nu al op de begroting van de gewone dienst wil laten drukken en waarom zij dit niet doet met de kapitaallasten van de overige investeringen die genoemd worden in het voor liggend investeringsplan I98I. Onze voorgaande opmerkingen inzake reservering van kapitaallasten op de ge wone dienst hebben een algemeen geldend karakter. Zij zijn b.v. ook toepas selijk op de reservering van 30.000,-r-, geraamd onder volgno. 652.00. Ook die kapitaallasten horen thuis in de financiële vertaling van het voor kennisgeving aan te nemen investeringsplan en niet in de vast te stellen gemeentebegroting voor I98I. Weliswaar heeft de raad in dit geval inmiddels een krediet gevoteerd, doch voor de aanvang van de dienst van 1981 zal de raad zich niet meer kunnen uitspreken over de kapitaallasten. Dit zeker niet nu er vanuit de raad een offerte is of wordt aangedragen met een veel goedkopere huisvuilwagen. Volledigheidshalve willen wij in onze beoordeling van de reservering voor de huisvuilwagen betrekken, dat van de geraamde 30.000,totaal 58 ofwel ongeveer f I7.5OO,—ten laste komt van de buurgemeenten, zodat het gunstig begrotingseffect van het weglaten van deze reservering 12.500, bedraagt Bezien we dus uw ontwerp—begroting in eerste instantie los van het investe ringsplan en het dekkingsplan, dan stellen wij vast, dat de onder volgno. 1350.00 geraamde post voor onvoorziene uitgaven verhoogd dient te worden met respectievelijk 50.000,en 12.500,zodat deze post dan niet f 26.000,blijkt te bedragen doch niet minder dan 88.500, Kn er is nog meer, Mi inheer d<- Voi.rzi t.tor. - i 3-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1980 | | pagina 159