Financiële positie.
Vorig jaar hebben wij bij de algemene beschouwingen gefundeerde kritiek
geleverd op het feit, dat 0 de sluitpost van de begroting 1980, welke toen
ongeveer 78.000,bearoeg, verminderde met 25.000,waardoor er dus
voor 1980 een post onvoorziene uitgaven resteerde van circa 53.000,
Deze vermindering hield verband met een reservering voor plan centrum, dus
voor een voorziening die toen en trouwens ook nu nog niet door de gemeente
raad is goedgekeurd.
Bezien we thans de begroting voor 1981 dan blijkt, dat u niet enkel de ook
door uw college als onjuist erkende handelwijze voortzet doch dat u boven
dien het voor 'entrumvoorzieningen bestemde bedrag thans stelt op het twee
voudige
Volgens uw eigen begroting is er in 1981 een begrotingsoverschot van circa
76.000,Zonder deugdelijke toelichting meent u dit overschot voor een
groot deelnamelijk voor f 50.000,——, opzij te moeten zetten voor Centrum
voorzieningen. Dus voor nog niet goedgekeurde toekomstige investeringen.
Wanneer raadsfrakties en de burgerij daar niet doorheen kunnen of willen
kijken dan zullen zij het nieuwe jaar ingaan met de bange gedachte, dat er
voor nieuwe dingen in 1981 nauwelijks gelden over zijn en in elk geval ten
hoogste maar 26.000,
Wij keuren deze handelwijze af. U gaat op deze manier voort met verwarring
te scheppen tussen de funkties van de begroting en de funkties van het los
van de begroting staande investeringsplan.
Wanneer u in het investeringsplan 1981 voor plan Centrum een investering
raamt van 100.000,—— dan is daarmee in het eerste jaar een kapitaallast
gemoeid van ten hoogste 20.500,— (10# afschrijving lo£ rente). Deze
kapitaallast behoort te worden meegenomen in de verdere financiële verta
ling van het investeringsplan.
Het is niet juist dit bedrag in de primitieve begroting voor 1981 te ramen
en bovendien is er een groot verscnil tussen 20.500,en f 50.000,
Mocht uw college een andere mening zijn toegedaan en daarin willen volhar
den dan zou het goed zijn wanneer het kon verklaren waarom het wel de kapi
taallasten van de toekomstige Centrumvoorzieningen nu al op de begroting
van de gewone dienst wil laten drukken en waarom zij dit niet doet met de
kapitaallasten van de overige investeringen die genoemd worden in het voor
liggend investeringsplan I98I.
Onze voorgaande opmerkingen inzake reservering van kapitaallasten op de ge
wone dienst hebben een algemeen geldend karakter. Zij zijn b.v. ook toepas
selijk op de reservering van 30.000,-r-, geraamd onder volgno. 652.00.
Ook die kapitaallasten horen thuis in de financiële vertaling van het voor
kennisgeving aan te nemen investeringsplan en niet in de vast te stellen
gemeentebegroting voor I98I.
Weliswaar heeft de raad in dit geval inmiddels een krediet gevoteerd, doch
voor de aanvang van de dienst van 1981 zal de raad zich niet meer kunnen
uitspreken over de kapitaallasten. Dit zeker niet nu er vanuit de raad een
offerte is of wordt aangedragen met een veel goedkopere huisvuilwagen.
Volledigheidshalve willen wij in onze beoordeling van de reservering voor
de huisvuilwagen betrekken, dat van de geraamde 30.000,totaal 58
ofwel ongeveer f I7.5OO,—ten laste komt van de buurgemeenten, zodat het
gunstig begrotingseffect van het weglaten van deze reservering 12.500,
bedraagt
Bezien we dus uw ontwerp—begroting in eerste instantie los van het investe
ringsplan en het dekkingsplan, dan stellen wij vast, dat de onder volgno.
1350.00 geraamde post voor onvoorziene uitgaven verhoogd dient te worden
met respectievelijk 50.000,en 12.500,zodat deze post dan niet
f 26.000,blijkt te bedragen doch niet minder dan 88.500,
Kn er is nog meer, Mi inheer d<- Voi.rzi t.tor.
- i 3-