-9- De heer Bos ligt namens de F.v.d.A. de volgende verklaring af: Mijnheer de Voorzitter, Alvorens hoofdstukagewijs enige Kanttekeningen te plaatsen,graag enkele opmerkingen van algemene aard. Wanneer voor öe begrotingsbehandeling in deze raad unaniem,inclusief data, een bepaalde procedure wordt vastgesteld en er fracties zijn die daarnaar' en daarop aigestend hun schema en data inste 1len,dan hebben wij grote en onoverkome ijke bezwaren tegen een eenzijdige wijziging achteraf. needs bij de beschouwingen van vorig jaar hebben wij een herziening van een sterk verouderd reglement van orde bepleit, uit kreeg toen de steun van vrijwel alle fracties. In hoeverre is hieraan aandacht geschonken en hoever zijn de vorderingen op dit punt. Voor alle duidelijkheid, geen derde maal hier ter tafel,maar uitvoeren. Bij ons rijst de vraag of het na een ruime inwerkperiode uwerzijds M.d.V. niet wenselijk is de huidige portefeuille verdeling in het college te herzien,om tot een zo groot mogelijke evenredigheid in deze te komen. untelbare malen is er vanuit de Raad op aangedrongen het uitreiken der stukken voor raads-en kommissievergaderiugen te vervroegen en met name denken wij daarbij aan de abonnementhouders. De zwijgende muren hebben het vermoedelijk beter gehoord dan zij die evenzovele malen toezegden met deze wens rekening te zullen nouden. lie v moeten nu eindelijk eens geen woorden maar daden worden Het verheugt ons dat uwerzijds gestreefd wordt de huidige kommissie financien om te zetten in een vaste kommissie van advies en bijstand.Unze zienswijze in deze verschilt echter met de uwe in die zin, dat naar onze mening ook deze kommissie zo dient te zijn als alle reeds functionerende kommissies van advies en bijstand. het is blijkbaar een gewoonte geworden om bij voorstellen ,die aankopen van materieel betreffen,tijdens de raadsvergadering met tegenoffertes te komen, twrwijl dit tijdens de behandeling in de betreffende kommissievergadering niet ter sprake wordt gebracht. Up deze wijze is het voor de raad en het college niet mogelijk deze tegenofferte op zijn merites te beoordelen, waardoor de besluitvorming zich aan het oog van de buregerij onttrekt. Wanneer men denkt dat men een bepaalde zaak goedkoper kan aanschaffen dan W volgens het co 1legevoorste 1is naar onze mening de betreffende kommissie de enig anngewezen weg om dit naar voren te brengen,omdat dan het college met de ambtenaren voldoende tijd heeft de twee of meer offertes tegen elkaar af te wegen om zo met het voor de gemeente beste voorstil te komen, uoor de kommissie te passeren beledigt men bijna zichzelfmaar kwetst me n in ieder geval anderen. Door u wordt terecht gesteld,dat wij allen worden geconfronteerd met bezuini gingen,zowel de gemeente als de burgers. in feite heeft onze fractie ditzelfde argument ook vorig jaar al gebruikt bij onze oproep tot matiging bij de toen aan de orde zijnde belastingvoorstellen. Hij zijn er verheugd over,dat onze argumenten thans door het college worden overgenomen en dat er ook binnen het college beseft wordt,dat enerzijds de loonmatiging en anderzijds de voortgaande prijsstijgingen ^denk m&ar aan de gasprijs; zwaar zal wegen in de gezinsverhoudingen met name daar waar men ook zonder die verslechtering reeds moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. winder verheugd zijn wij over het feit,dat het college onze opvattingen met het woord wei onderschrijft maar dit in onvoldoende mate met de daad bekrach tig' ue voor 1981 gepresenteerde belastingvoorstellen voorzien immers in een totale lastenverzwaring welke niet beduidend laner ligt dan die welke in novermer 1979 is doorgevoerd. Bovendien constateren wij binnen het belastinggebied een verschuiving welke zich niet in gunstige zin beweert naar de minder draugkrachtigen in onze gemeente. Een motivering van die verschuiving ontbreekt. Zowel in onze beschouwing over d? financiële positie als bij behandeling van de belastingvoorstellen komen wij hier nader op terug.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1980 | | pagina 155