-9-
De heer Bos ligt namens de F.v.d.A. de volgende verklaring af:
Mijnheer de Voorzitter,
Alvorens hoofdstukagewijs enige Kanttekeningen te plaatsen,graag enkele
opmerkingen van algemene aard.
Wanneer voor öe begrotingsbehandeling in deze raad unaniem,inclusief data,
een bepaalde procedure wordt vastgesteld en er fracties zijn die daarnaar'
en daarop aigestend hun schema en data inste 1len,dan hebben wij grote en
onoverkome ijke bezwaren tegen een eenzijdige wijziging achteraf.
needs bij de beschouwingen van vorig jaar hebben wij een herziening van een
sterk verouderd reglement van orde bepleit, uit kreeg toen de steun van
vrijwel alle fracties. In hoeverre is hieraan aandacht geschonken en hoever
zijn de vorderingen op dit punt. Voor alle duidelijkheid, geen derde maal
hier ter tafel,maar uitvoeren.
Bij ons rijst de vraag of het na een ruime inwerkperiode uwerzijds M.d.V.
niet wenselijk is de huidige portefeuille verdeling in het college te
herzien,om tot een zo groot mogelijke evenredigheid in deze te komen.
untelbare malen is er vanuit de Raad op aangedrongen het uitreiken der
stukken voor raads-en kommissievergaderiugen te vervroegen en met name
denken wij daarbij aan de abonnementhouders. De zwijgende muren hebben het
vermoedelijk beter gehoord dan zij die evenzovele malen toezegden met deze
wens rekening te zullen nouden. lie v moeten nu eindelijk eens geen woorden
maar daden worden
Het verheugt ons dat uwerzijds gestreefd wordt de huidige kommissie financien
om te zetten in een vaste kommissie van advies en bijstand.Unze zienswijze
in deze verschilt echter met de uwe in die zin, dat naar onze mening ook deze
kommissie zo dient te zijn als alle reeds functionerende kommissies van
advies en bijstand.
het is blijkbaar een gewoonte geworden om bij voorstellen ,die aankopen van
materieel betreffen,tijdens de raadsvergadering met tegenoffertes te komen,
twrwijl dit tijdens de behandeling in de betreffende kommissievergadering
niet ter sprake wordt gebracht. Up deze wijze is het voor de raad en het
college niet mogelijk deze tegenofferte op zijn merites te beoordelen,
waardoor de besluitvorming zich aan het oog van de buregerij onttrekt.
Wanneer men denkt dat men een bepaalde zaak goedkoper kan aanschaffen dan
W volgens het co 1legevoorste 1is naar onze mening de betreffende kommissie
de enig anngewezen weg om dit naar voren te brengen,omdat dan het college
met de ambtenaren voldoende tijd heeft de twee of meer offertes tegen
elkaar af te wegen om zo met het voor de gemeente beste voorstil te komen,
uoor de kommissie te passeren beledigt men bijna zichzelfmaar kwetst me n
in ieder geval anderen.
Door u wordt terecht gesteld,dat wij allen worden geconfronteerd met bezuini
gingen,zowel de gemeente als de burgers.
in feite heeft onze fractie ditzelfde argument ook vorig jaar al gebruikt
bij onze oproep tot matiging bij de toen aan de orde zijnde belastingvoorstellen.
Hij zijn er verheugd over,dat onze argumenten thans door het college worden
overgenomen en dat er ook binnen het college beseft wordt,dat enerzijds
de loonmatiging en anderzijds de voortgaande prijsstijgingen ^denk m&ar
aan de gasprijs; zwaar zal wegen in de gezinsverhoudingen met name daar
waar men ook zonder die verslechtering reeds moeite heeft om de eindjes aan
elkaar te knopen.
winder verheugd zijn wij over het feit,dat het college onze opvattingen met
het woord wei onderschrijft maar dit in onvoldoende mate met de daad bekrach
tig' ue voor 1981 gepresenteerde belastingvoorstellen voorzien immers in
een totale lastenverzwaring welke niet beduidend laner ligt dan die welke
in novermer 1979 is doorgevoerd. Bovendien constateren wij binnen het
belastinggebied een verschuiving welke zich niet in gunstige zin beweert naar
de minder draugkrachtigen in onze gemeente. Een motivering van die verschuiving
ontbreekt. Zowel in onze beschouwing over d? financiële positie als bij
behandeling van de belastingvoorstellen komen wij hier nader op terug.