Hij heeft zowel in het voorstel ais in het verslag van de commissievergadering ge mist of het College zich beraden heeft ten aanzien van andere mogelijkheden voor wat betreft de huisvuilophaaldienst. Met name denkt hij hierbij aan uitbesteden. Hij tekent hierbij aan dat hij niet zo n voorstander is van uitbesteden, maar hij vindt wel dat de zaak op een rijtje gezet zou kunnen worden. In de beleidsnota wordt gesproken over een VNG-rapport. Hij heeft dit wel gemist bij de stukken. Het lijkt hem toch een goede zaak om de "voors en tegens" van het zelf doen of het laten doen tegen elkaar af te wegen. Hij begrijpt dat het College dit heeft gedaan en daaruit haar conclusie heeft getrokken. Hij zou daarover graag een nadere toelichting willen hebben. Hij heeft ook een klein verschil geconstateerd. Er wordt een aftrekpost toegepast voor het vervallen van een aantal aansluitingen. Dit zijn 300 aansluitingen maal ƒ.60,--. In de begroting voor het nieuwe jaar wordt gesproken over een bedrag van ƒ.51,50 per aansluiting. Het lijkt hem een goede zaak dat het College dit toelicht om misverstanden te voor komen De voorzitter antwoordt op de eerste vraag van de heer Laros, dat onderhandelingen altijd namens het College plaatsvinden. Wethouder Fakkers zegt dat in de commissie van de drie gemeenten, Fijnaart en Heijningen, Willemstad en Klundert, is gesteld dat door Daf werd geadviseerd de bestaande huisvuilauto via inschrijving aan derden aan te bieden. Hij merkt, naar aanleiding van de rekensom die de heer van de Merbel heeft gemaakt ten aanzien van de afschrijving op, dat de gebruiksduur van de wagen wellicht in de praktijk zal neerkomen op 6,5 jaar. Het College heeft de veilige kant gekozen door de afschrijvingstermijn op 6 jaar te stellen. Eind 1979 is door de gemeente Klundert gevraagd te bekijken welke dienst goedkoper is; a. Het uitbesteden, of b. Het in eigen beheer houden van het ophalen van huis vuil. De dienst heeft niet die duurte dat deze moet worden afgestoten. Door de 300 huisaansluitingen die extra kunnen worden meegenomen door het afstoten van Dintelmond, hetgeen een halve dag scheelt met het ophalen en door een grotere capaciteit van de auto, zou er nog efficiënter met de wagen en met de mini-huis- vuilregeling kunnen worden gewerkt. Qua cijfermateriaal komt men dan ongeveer gelijk uit met de uitbesteding. Over het verschil waarop de heer van de Merbel doelt zegt hij het volgende. De prijs per aansluiting ophalen door de firma Boon is enkele jaren geleden vast gesteld. Per 1 januari 1981 zal er een bijstelling plaatsvinden van die prijs. De voorzitter zegt dat er altijd naar wordt gestreefd naar het stellen van een zon scherp mogelijke prijs. Hij voegt hieraan toe dat het College uiteraard be reid is tot een scherpere prijs te komen wanneer"dit mogelijk zou zijn. Wethouder Fakkers deelt mede, dat er bekeken is of het mogelijk is de regeling op te heffen. Geconstateerd is dat dit niet mogelijk is, daar de chauffeur en de la ders van de huisvuilwagen dan op wachtgeld moeten worden gesteld wat in de x-dui- zenden guldens loopt. De voorzitter merkt op dat door het College inderdaad de voorzichtige kant is gekozen voor wat betreft de afschrijving. De vervangingswaarde zal in de toekomst belangrijk hoger zijn en dan is het plezierig dat er een zekere speling is. De heer Laros zegt dat hij een offerte heeft die veel goedkoper uitkomt. Het gaat om dezelfde wagen en chassis. Hij is bereid om daarover met het College een gesprek aan te gaan De voorzitter antwoordt, dat, wanneer het om hetzelfde type gaat en het inderdaad een scherpere offerte is, het College gaarne bereid is om deze met hem te bekijken. Wanneer het met dezelfde service en dezelfde mogelijkheden goedkoper kan dan moet zeker op die offerte worden ingegaan. Dit neemt niet weg dat het het beste is gewoon het krediet te voteren en de offerte daarbij eventueel te betrekken.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1980 | | pagina 141