Hij heeft zowel in het voorstel ais in het verslag van de commissievergadering ge
mist of het College zich beraden heeft ten aanzien van andere mogelijkheden voor
wat betreft de huisvuilophaaldienst.
Met name denkt hij hierbij aan uitbesteden. Hij tekent hierbij aan dat hij niet
zo n voorstander is van uitbesteden, maar hij vindt wel dat de zaak op een rijtje
gezet zou kunnen worden.
In de beleidsnota wordt gesproken over een VNG-rapport. Hij heeft dit wel gemist
bij de stukken. Het lijkt hem toch een goede zaak om de "voors en tegens" van het
zelf doen of het laten doen tegen elkaar af te wegen. Hij begrijpt dat het College
dit heeft gedaan en daaruit haar conclusie heeft getrokken. Hij zou daarover graag
een nadere toelichting willen hebben.
Hij heeft ook een klein verschil geconstateerd.
Er wordt een aftrekpost toegepast voor het vervallen van een aantal aansluitingen.
Dit zijn 300 aansluitingen maal ƒ.60,--. In de begroting voor het nieuwe jaar
wordt gesproken over een bedrag van ƒ.51,50 per aansluiting.
Het lijkt hem een goede zaak dat het College dit toelicht om misverstanden te voor
komen
De voorzitter antwoordt op de eerste vraag van de heer Laros, dat onderhandelingen
altijd namens het College plaatsvinden.
Wethouder Fakkers zegt dat in de commissie van de drie gemeenten, Fijnaart en
Heijningen, Willemstad en Klundert, is gesteld dat door Daf werd geadviseerd de
bestaande huisvuilauto via inschrijving aan derden aan te bieden.
Hij merkt, naar aanleiding van de rekensom die de heer van de Merbel heeft gemaakt
ten aanzien van de afschrijving op, dat de gebruiksduur van de wagen wellicht in
de praktijk zal neerkomen op 6,5 jaar.
Het College heeft de veilige kant gekozen door de afschrijvingstermijn op 6 jaar
te stellen.
Eind 1979 is door de gemeente Klundert gevraagd te bekijken welke dienst goedkoper
is; a. Het uitbesteden, of b. Het in eigen beheer houden van het ophalen van huis
vuil.
De dienst heeft niet die duurte dat deze moet worden afgestoten.
Door de 300 huisaansluitingen die extra kunnen worden meegenomen door het afstoten
van Dintelmond, hetgeen een halve dag scheelt met het ophalen en door een grotere
capaciteit van de auto, zou er nog efficiënter met de wagen en met de mini-huis-
vuilregeling kunnen worden gewerkt.
Qua cijfermateriaal komt men dan ongeveer gelijk uit met de uitbesteding.
Over het verschil waarop de heer van de Merbel doelt zegt hij het volgende.
De prijs per aansluiting ophalen door de firma Boon is enkele jaren geleden vast
gesteld. Per 1 januari 1981 zal er een bijstelling plaatsvinden van die prijs.
De voorzitter zegt dat er altijd naar wordt gestreefd naar het stellen van een
zon scherp mogelijke prijs. Hij voegt hieraan toe dat het College uiteraard be
reid is tot een scherpere prijs te komen wanneer"dit mogelijk zou zijn.
Wethouder Fakkers deelt mede, dat er bekeken is of het mogelijk is de regeling op
te heffen. Geconstateerd is dat dit niet mogelijk is, daar de chauffeur en de la
ders van de huisvuilwagen dan op wachtgeld moeten worden gesteld wat in de x-dui-
zenden guldens loopt.
De voorzitter merkt op dat door het College inderdaad de voorzichtige kant is
gekozen voor wat betreft de afschrijving. De vervangingswaarde zal in de toekomst
belangrijk hoger zijn en dan is het plezierig dat er een zekere speling is.
De heer Laros zegt dat hij een offerte heeft die veel goedkoper uitkomt. Het gaat
om dezelfde wagen en chassis. Hij is bereid om daarover met het College een gesprek
aan te gaan
De voorzitter antwoordt, dat, wanneer het om hetzelfde type gaat en het inderdaad
een scherpere offerte is, het College gaarne bereid is om deze met hem te bekijken.
Wanneer het met dezelfde service en dezelfde mogelijkheden goedkoper kan dan moet
zeker op die offerte worden ingegaan.
Dit neemt niet weg dat het het beste is gewoon het krediet te voteren en de offerte
daarbij eventueel te betrekken.