-4- Alleen al daarom wenst de meerderheid van het College de motie voor kennisgeving aan te nemen. Wethouder Fakkers zegt in hetgeen de heer van de Merbel heeft gezegd een aantal over wegingen zitten die er hem toe hebben gebracht adhaesie te betuigen. Hij vindt dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de verkeerde kant is opgegaan door alle verzoeken om adhaesie in feite op één hoop te gooien. Met dit soort zaken komt men dan duidelijk in conflictsituaties te verkeren. Dit is ook een van de overwegingen geweest om vóór de motie van de gemeenteraad van Stavoren te zijn. De heer Bos wenst ten aanzien van dit punt stemming. De raad besluib met 9 stemmen vóór en 4 stemmen tegen het schrijven van burgemeester en wethouders van Stavoren voor kennisgeving aan te nemen. Voor stemmen mevrouw Verhagen en de heren van Dueren den Hollander, Evers, Munters, Kannekens, Laros, van Dis, van Halderen en van der Werf. -Te£en stemmen de heren Lauwers, Bos, van de Merbel en Fakkers. De heer van de Merbel heeft een opmerking ten aanzien van punt o Slotwijziging van de begroting 1979 en de 3e tot en met de 7e wijziging van de begroting 1980 van de Regionale Brandweerkring Roosendaal. In het ambtelijk advies dat bij de stukken lag eeft hij gelezen dat de voorgestelde aanschaffingen noodzakelijk zijn. Vervolgens wordt gesteld dat er aangedrongen moet worden op een zekere matiging. Hij vindt dit laa vaag gesteld. Hij vindt het een dermate vaagheid waarbij hij zich afvraagt wat hier voor ogen staat. Wanneer men een zekere matiging wil hebben dan moet er gewoon een brief worden ontworpen die aan alle instellingen waaraan geld wordt gegeven, wordt gestuurd. Of er moet aangegeven worden ten aanzien van welke onderdelen de gemeente moeite heeft. Hij heeft er bezwaar tegen om deze instelling er zondermeer uit te lichten en die een bericht te sturen dat er een zekere matiging moet plaatsvinden zonder dat de instel ling te horen krijgt waarop. De voorzitter zegt dat het College van mening is dat er wat kritischer moet worden gestaan tegenover aanschaffingen, tegenover de gehele exploitatie. Er zijn tijden geweest dat hierop toch wat minder kritisch op werd gelet en dat er wat gemakkelijker tot zaken werd overgegaan. Ten aanzien van hetgeen de heer van Merbel heeft gezegd dat niet willekeurig bij de ene regeling dit en de andere regeling dat wordt gezegd zegt hij het volgende. Alle regelingen worden momenteel intern op een rij gezet. Bij de begroting wordt hiervan een overzicht verstrekt aan de raad. Doel hiervan is om in het vervolg de zaken kritischer te gaan bekijken. Mede zal hierbij worden gestreefd dat de afgevaardigde van de gemeente in de gemeenschappelijke regeling zich duide lijker en gerichter kan opstellen. Het is namelijk zó dat de raad met steeds minder geld moet zien uit te komen. Als de kosten van de gemeenschappelijke regelingen blijven groeien dan zal dit betekenen dat de gemeente het geld ergens vandaan zal moe ten halen. De burger zou dit dan via heffingen moeten gaan betalen en/of er zou moe ten worden "gesneden" in de gemeentebegroting. Het is wel zó dat de gemeente natuurlijk afhankelijk zal zijn van de gemeenschappelijke regelingen, van hoe daar gehandeld wordt. De greep van één raad op een gemeenschappe lijke regeling is niet groot. Wanneer meerdere vertegenwoordigers van een aangesloten gemeente een zelfde geluid laten horen dan heeft dit tot gevolg dat er meer in die richting gedacht gaat worden door het bestuur van de betreffende gemeenschappelijke regeling. De raad besluit vervolgens ten aanzien van de ingekomen stukken a tot en met m en 0 t/m g_ zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. Mededelingen De voorzitter gaat in op een overzicht, waarop o.a. de data staan vermeld van verzen ding van begroting aan de raad, vergaderingen commissies etc., dat is samengesteld door het seniorenconvent op 21 oktober j.l. Tijdens deze vergadering is gesproken over de behandeling van de begroting.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1980 | | pagina 123