-4-
Alleen al daarom wenst de meerderheid van het College de motie voor kennisgeving aan
te nemen.
Wethouder Fakkers zegt in hetgeen de heer van de Merbel heeft gezegd een aantal over
wegingen zitten die er hem toe hebben gebracht adhaesie te betuigen.
Hij vindt dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de verkeerde kant is opgegaan
door alle verzoeken om adhaesie in feite op één hoop te gooien.
Met dit soort zaken komt men dan duidelijk in conflictsituaties te verkeren. Dit is
ook een van de overwegingen geweest om vóór de motie van de gemeenteraad van Stavoren
te zijn.
De heer Bos wenst ten aanzien van dit punt stemming.
De raad besluib met 9 stemmen vóór en 4 stemmen tegen het schrijven van burgemeester
en wethouders van Stavoren voor kennisgeving aan te nemen.
Voor stemmen mevrouw Verhagen en de heren van Dueren den Hollander, Evers, Munters,
Kannekens, Laros, van Dis, van Halderen en van der Werf.
-Te£en stemmen de heren Lauwers, Bos, van de Merbel en Fakkers.
De heer van de Merbel heeft een opmerking ten aanzien van punt o Slotwijziging van
de begroting 1979 en de 3e tot en met de 7e wijziging van de begroting 1980 van de
Regionale Brandweerkring Roosendaal. In het ambtelijk advies dat bij de stukken lag
eeft hij gelezen dat de voorgestelde aanschaffingen noodzakelijk zijn. Vervolgens
wordt gesteld dat er aangedrongen moet worden op een zekere matiging. Hij vindt dit
laa vaag gesteld. Hij vindt het een dermate vaagheid waarbij hij zich afvraagt wat
hier voor ogen staat. Wanneer men een zekere matiging wil hebben dan moet er gewoon
een brief worden ontworpen die aan alle instellingen waaraan geld wordt gegeven,
wordt gestuurd. Of er moet aangegeven worden ten aanzien van welke onderdelen de
gemeente moeite heeft.
Hij heeft er bezwaar tegen om deze instelling er zondermeer uit te lichten en die een
bericht te sturen dat er een zekere matiging moet plaatsvinden zonder dat de instel
ling te horen krijgt waarop.
De voorzitter zegt dat het College van mening is dat er wat kritischer moet worden
gestaan tegenover aanschaffingen, tegenover de gehele exploitatie. Er zijn tijden
geweest dat hierop toch wat minder kritisch op werd gelet en dat er wat gemakkelijker
tot zaken werd overgegaan. Ten aanzien van hetgeen de heer van Merbel heeft gezegd dat
niet willekeurig bij de ene regeling dit en de andere regeling dat wordt gezegd zegt
hij het volgende. Alle regelingen worden momenteel intern op een rij gezet. Bij de
begroting wordt hiervan een overzicht verstrekt aan de raad. Doel hiervan is om in
het vervolg de zaken kritischer te gaan bekijken. Mede zal hierbij worden gestreefd
dat de afgevaardigde van de gemeente in de gemeenschappelijke regeling zich duide
lijker en gerichter kan opstellen. Het is namelijk zó dat de raad met steeds minder
geld moet zien uit te komen. Als de kosten van de gemeenschappelijke regelingen
blijven groeien dan zal dit betekenen dat de gemeente het geld ergens vandaan zal moe
ten halen. De burger zou dit dan via heffingen moeten gaan betalen en/of er zou moe
ten worden "gesneden" in de gemeentebegroting.
Het is wel zó dat de gemeente natuurlijk afhankelijk zal zijn van de gemeenschappelijke
regelingen, van hoe daar gehandeld wordt. De greep van één raad op een gemeenschappe
lijke regeling is niet groot. Wanneer meerdere vertegenwoordigers van een aangesloten
gemeente een zelfde geluid laten horen dan heeft dit tot gevolg dat er meer in die
richting gedacht gaat worden door het bestuur van de betreffende gemeenschappelijke
regeling.
De raad besluit vervolgens ten aanzien van de ingekomen stukken a tot en met m en
0 t/m g_ zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en
wethouders.
Mededelingen
De voorzitter gaat in op een overzicht, waarop o.a. de data staan vermeld van verzen
ding van begroting aan de raad, vergaderingen commissies etc., dat is samengesteld
door het seniorenconvent op 21 oktober j.l. Tijdens deze vergadering is gesproken over
de behandeling van de begroting.