- 7 - 7* Voorstel aanschaf maaimachine/20e wijziging gemeentebegroting 1979, volgnr79-VII-52. 50L Dc heer van Halderen toont zich - net zoals hij reeds in de commissie vergadering heeft gedaan - een sterke voorstander van het aanschaffen van deze maaimachine. Hij wil weten of de "Reserve-tractie" die het college nu opvoert in het voorstel nu inderdaad is neergelegd in de aanpassing van de begroting 1977, zo niet, in hoeverre/zich dan de "Reserve-tractie", vermeld onder punt 14 van het Investeringsplan 1979 (stand per 1 januari 1979 ƒ.25.000,tot het bedrag van 56.736,75 vermeld in het voorstel- /verhoudt De heer van de Herbei vraagt waarom de ingewikkelde manier van dekking eigenlijk gevolgd wordt. De "Reserve-tractie" wordt gesteld op 56.736,75, met twee jaar rente-bijschrijving komt dit bedrag wel op ƒ.65.000, Het thans benodigde bedrag kan toch best ineens uit deze "Reserve-tractie" worden geput? Als men nu reserves gaat kweken waarop reeds bij voorbaat een bepaalde claim wordt gelegd, omdat er kapitaalslasten van moeten wor- en gefinancierd, krijgt men wel een mooi nominaal bedrag, doch dit geeft dan een vertekend beeld. Wat zit hier eigenlijk achter of is dit een bepaalde taktiek? Hierdoor wordt de zaak weinig overzichtelijk gemaakt. In de commissievergadering van openbare werken is gezegd, dat het Investe ringsplan zal worden bijgesteld. V/at behelst dit? j?e heer Kannekens deelt mede, dat hij deze stukken heeft vergeleken met door hem ingewonnen informatie over een ander merk maaimachine en hij komt, an tot de conclusie, dat men voor de voorgestelde machine ƒ.15.000, eveel betaalt. Dit is toch nog wel een bedrag waar over gepraat mag worden. Wat heeft de oude machine aan onderhoud gekost? In een opgestelde berekening om het maaien eventueel uit te besteden of om het zelf te blijven doen staat vermeld, dat er met de aanschaf van deze machine een besparing is aan brandstof van ƒ.1.500,— per jaar. Deze machine kost bij gebruik van LPG-gas ƒ.3.000,— aan brandstof per jaar. Naar zijn mening heeft de oude maaimachine hooguit ƒ.500,aan randstof per jaar gekost. Hij kan daarom niet begrijpen, dat deze ma chine eenbesparing kan opleveren van ƒ.1.500,— per jaar. Indien deze machine wordt aangeschaft, omdat deze milieuvriendelijk zou zijn, geeft hij in overweging om een diesel aan te schaffen, want die is nog milieu vriendelijker. Indien men de technische gegevens van deze machine verge- i met een Tor°. met eenzelfde capaciteit (een maaibreedte van 2.15 m, met een 3 PK sterkere motor, stevigere banden en helemaal hydraulisch uitgevoerd) kan men deze Toro kopen voor een bedrag van ƒ.30.845, inclusief B.T.W. De opbouw van een LPG tank kost ongeveer ƒ.1.500, Deze machine wordt o.a. gebruikt in Bergen op Zoom, Breda en het vlieg veld Schiphol. Service kan er worden verleend vanuit Zeeland of Oost- Brabant. Hij stelt daarom voor om dit voorstel terug te nemen om het nog eens grondig door de commissie openbare werken te laten bekijken. De voorzitter vindt een verschil van ƒ.15.000,— geen gering bedrag. Hij kan echter de gegevens, waarover de heer Kannekens spreekt, niet na gaan. Hij gaat er wel vanuit dat de heer Kannekens alle zorgvuldigheid in acht heeft genomen, die een raadslid betaamt. Het zou daarom verstandig zijn om dit voorstel tenminste één maand aan te houden. De heer van Dueren den Hollander heeft bewondering voor het vele werk wat de heer Kannekens hiervoor heeft gedaan. Het zou van een slecht be- ei getuigen indien de raad tegen een eventuele besparing van ƒ.15.000, onverschillig zou staan. Hij vraagt uit hoeveel offertes deze keuze is gemaakt. ge voorzitter deelt hem mede, dat er bij de stukken één offerte ter inzage eeft gelegen. Verder is deze zaak uitvoerig behandeld in de vergadering van de commissie openbare werken. De kwestie van de levering kan ook in de beschouwingen worden betrokken nu het wordt aangehouden.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1979 | | pagina 91