- 5 - De heer Lauwers deelt mede, dat zijn fractie dit een goed stuk vindt, sterker nog niet sterk genoeg. Vooral het punt over de geluidshinder gaat zijn fractie niet ver genoeg. Hij stelt voor om voor de vlieg- tijden een strenge reglementering op te stellen, juist om de geluids hinder zoveel mogelijk te voorkomen. De werkgelegenheid komt hierdoor naar zijn mening niet in gevaar. Wat betreft de door collega van Hal- dcren genoemde 700.000 uitgaande vlieg KM merkt hij op dat dit, gezien de energiecrisis, ook best kan worden beperkt. De voorzitter deelt de heer van Dueren den Hollander mede, dat het col lege aan de hand van het opgestelde Zwartboek deze notities heeft opgesteld. Er is door de heer van Dueren den Hollander ook verwezen naar een kran tenartikel. Het is de bedoeling om de zorg, die de gemeente als aan deelhouder heeft, duidelijk in dit voorstel naar voren te laten komen. Vanuit die zorg is dit voorstel opgesteld waarbij een aantal argumenten de doorslag hebben gegeven. Het college is niet wars van de werkgele genheid. Van de andere kant vraagt de burger bescherming tegen de geluids hinder. De afweging zal zorgvuldig moeten plaatsvinden en dat geldt voor Seppe heel duidelijk. Dat de werfkracht voor het aantrekken van de in dustrieën niet is bewaarheid blijkt wel omdat van de 48000 vliegbewe gingen er maar 4810 betrekking hebben op zakelijk vluchten, de rest is recreatieverkeer. Wat betreft de eventuele uitbreiding van dit vlieg veld is hem uit een vergadering van aandeelhouders bekend, dat momen teel door de Rijksluchtvaartdienst wordt bekeken hoe de veiligheid van het vliegveld Seppe kan worden verhoogd. Door de Rijksluchtvaartdienst wordt in dit verband ook bezien of er rond dit vliegveld een zonering moet komen waarbinnen geen geluidshinder of een bepaalde geluidshinder wordt toegestaan. De door de heer van Halderen genoemde 700.000 gere gistreerde uitgaande KM zijn hem niet bekend. Uit het jaarverslag 1978 blijkt, dat voor het zakelijk verkeer 570.000 KM is gevlogen en dit zijn buitenlandse trips. Hij neemt aan, dat het recreatievliegen daaraan nog een aantal KM toevoegd. Het cijfer van 25.000 passieve recreanten kan hij niet nagaan. Voor de samenstelling en grootte van de werkgroep verwijst hij naar het ter inzage gelegde rapport. Met betrekking tot de door de heer Lauwers aangevoerde reglementering van de vliegtijden deelt hij mede, dat hij van mening is, dat die er al is. Op Hemelvaartsdag is men nl. reeds voor zeven uur met een vliegtuig opgestegen en hierte gen zijn door omwonenden klachten ingediend, omdat dit buiten de toege stane tijd was. Door de direktie zal hieraan aandacht worden besteed. De zorg van het college strekt zich dus ook uit over de klachten die er zijn en daarop te letten. De heer van Dueren den Hollander vindt het voor zijn fractie na het antwoord van de voorzitter nog geen afgeronde zaak. Er is gesteld, dat men met de veiligheid verantwoordelijk moet omspringen. Hij vraagt of al hetgeen hier al gezegd is in de vergadering van aandeelhouders is gespuid. Hij weet dit uit ervaring omdat hij ook eens een vergadering van aandeel houders van dit vliegveld heeft bijgewoond. Hij denkt, dat al hetgeen daar is gezegd in dit kader zal moeten staan en ook wel aangevochten zal zijn. Hij wil niet zeggen dat er in het Zwartboek niet een aantal waar heden zullen staan. Er zijn nog wel een aantal andere mensen die in de positieve zin iets dergelijks naar voren gebracht zullen hebben waar mede hij op het ogenblik bezig is. Als aandeelhouder mag de gemeente best op onveilige situaties wijzen, neen, moet er zelfs op wijzen. Aan de andere kant moet men zuinig zijn met een vliegveld in de buurt. Dit vliegveld kan bij calamiteiten uitstekende diensten bewijzen. Als aandeelhouder moet men alles doen om de veiligheid te bevorderen, waar bij een eventuele uitbreiding noodzakelijk kan zijn. Het vliegveld voor ziet naar zijn mening in een behoefte.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1979 | | pagina 89