- 5 -
De heer Lauwers deelt mede, dat zijn fractie dit een goed stuk vindt,
sterker nog niet sterk genoeg. Vooral het punt over de geluidshinder
gaat zijn fractie niet ver genoeg. Hij stelt voor om voor de vlieg-
tijden een strenge reglementering op te stellen, juist om de geluids
hinder zoveel mogelijk te voorkomen. De werkgelegenheid komt hierdoor
naar zijn mening niet in gevaar. Wat betreft de door collega van Hal-
dcren genoemde 700.000 uitgaande vlieg KM merkt hij op dat dit, gezien
de energiecrisis, ook best kan worden beperkt.
De voorzitter deelt de heer van Dueren den Hollander mede, dat het col
lege aan de hand van het opgestelde Zwartboek deze notities heeft
opgesteld.
Er is door de heer van Dueren den Hollander ook verwezen naar een kran
tenartikel. Het is de bedoeling om de zorg, die de gemeente als aan
deelhouder heeft, duidelijk in dit voorstel naar voren te laten komen.
Vanuit die zorg is dit voorstel opgesteld waarbij een aantal argumenten
de doorslag hebben gegeven. Het college is niet wars van de werkgele
genheid. Van de andere kant vraagt de burger bescherming tegen de geluids
hinder. De afweging zal zorgvuldig moeten plaatsvinden en dat geldt voor
Seppe heel duidelijk. Dat de werfkracht voor het aantrekken van de in
dustrieën niet is bewaarheid blijkt wel omdat van de 48000 vliegbewe
gingen er maar 4810 betrekking hebben op zakelijk vluchten, de rest
is recreatieverkeer. Wat betreft de eventuele uitbreiding van dit vlieg
veld is hem uit een vergadering van aandeelhouders bekend, dat momen
teel door de Rijksluchtvaartdienst wordt bekeken hoe de veiligheid van
het vliegveld Seppe kan worden verhoogd. Door de Rijksluchtvaartdienst
wordt in dit verband ook bezien of er rond dit vliegveld een zonering
moet komen waarbinnen geen geluidshinder of een bepaalde geluidshinder
wordt toegestaan. De door de heer van Halderen genoemde 700.000 gere
gistreerde uitgaande KM zijn hem niet bekend. Uit het jaarverslag 1978
blijkt, dat voor het zakelijk verkeer 570.000 KM is gevlogen en dit
zijn buitenlandse trips. Hij neemt aan, dat het recreatievliegen daaraan
nog een aantal KM toevoegd. Het cijfer van 25.000 passieve recreanten
kan hij niet nagaan. Voor de samenstelling en grootte van de werkgroep
verwijst hij naar het ter inzage gelegde rapport. Met betrekking tot de
door de heer Lauwers aangevoerde reglementering van de vliegtijden deelt
hij mede, dat hij van mening is, dat die er al is. Op Hemelvaartsdag
is men nl. reeds voor zeven uur met een vliegtuig opgestegen en hierte
gen zijn door omwonenden klachten ingediend, omdat dit buiten de toege
stane tijd was. Door de direktie zal hieraan aandacht worden besteed.
De zorg van het college strekt zich dus ook uit over de klachten die
er zijn en daarop te letten.
De heer van Dueren den Hollander vindt het voor zijn fractie na het
antwoord van de voorzitter nog geen afgeronde zaak. Er is gesteld, dat
men met de veiligheid verantwoordelijk moet omspringen. Hij vraagt of al
hetgeen hier al gezegd is in de vergadering van aandeelhouders is gespuid.
Hij weet dit uit ervaring omdat hij ook eens een vergadering van aandeel
houders van dit vliegveld heeft bijgewoond. Hij denkt, dat al hetgeen
daar is gezegd in dit kader zal moeten staan en ook wel aangevochten zal
zijn. Hij wil niet zeggen dat er in het Zwartboek niet een aantal waar
heden zullen staan. Er zijn nog wel een aantal andere mensen die in de
positieve zin iets dergelijks naar voren gebracht zullen hebben waar
mede hij op het ogenblik bezig is. Als aandeelhouder mag de gemeente best
op onveilige situaties wijzen, neen, moet er zelfs op wijzen. Aan de
andere kant moet men zuinig zijn met een vliegveld in de buurt.
Dit vliegveld kan bij calamiteiten uitstekende diensten bewijzen. Als
aandeelhouder moet men alles doen om de veiligheid te bevorderen, waar
bij een eventuele uitbreiding noodzakelijk kan zijn. Het vliegveld voor
ziet naar zijn mening in een behoefte.