- 7 -
Hij stelt voor over dit amendement te beraadslagen en te beslis
sen in de eerstvolgende vergadering van de raad inclusief - al
naar gelang de afloop van de stemmingen - over het meerderheids-
en minderheidsvoorstel van het college van bugemeester en wet
houders
De raad besluit overeenkomstig dit voorstel met de stemmen van
de leden van Halderen, van Dis, van de Merbel, Bos en Lauwers tegen.
8Voorstel bezinningsnota Streekgewest Westelijk Noord-Brabant,
volgnr. 79-11-11.
Bij hoofdstuk II van het voorstel plaatst de heer Bos de kantte
kening, dat veel zal afhangen wat de minister gaat vaststellen
met betrekking tot de al dan niet 3-deling van Noord-Brabant.
Komt die er niet, moeten we zijns inziens naar een groter Streek
gewest, terwijl het Streekgewest zou kunnen verdwijnen indien de
3-deling er wel komt.
Wat betreft de taak van het Streekgewest deelt de voorzitter mede
dat burgemeester en wethouders vinden dat de zaak niet te am
bitieus moet worden aangepakt. Een en ander zal een bepaald groei
proces moeten ondergaan en we moeten het zien als een verlengstuk
van lokaal bestuur.
Het college vindt dat het Streekgewest meer een coördinerende
functie heeft.
Over de grondslag en structuur (Hoofdstuk IV) deelt hij mede dat het
college van burgemeester en wethouders meer de nadruk leggen op de
vertegenwoordiging van alle gemeentelijke bestuursorganen in de ge
westraad, te weten de raad, het college van burgemeester en wethou
ders en de burgemeester, dit met het oog op de communicatie.
Hij stelt zich een andere verdeelsleutel voor voor de bemanning
van het Streekgewest, namelijk 1 afgevaardigde per 10.000 inwoners
én 1 afgevaardigde uit het college van burgemeester en wethouders.
Het dagelijks bestuur zou moeten worden gekozen uit de afgevaardig
den, die zitting hebben in de colleges van b. en w.
Het Streekgewest is voor de oude regeling om aan de raad over te
laten wie worden afgevaardigd op basis van 1 op 5.000 inwoners of
een gedeelte daarvan.
Op deze basis komen van 12 gemeenten maximaal tot 2 vertegenwoor
digde bestuursorganen en de 5 kleinste gemeenten slechts tot 1.
De heer van Dis vindt dat het college met dit voorstel veel gaat
losmaken. De samenstelling en verdeelsleutel is na moeizaam en
pijnlijk overleg tot stand gekomen. De grote gemeenten zullen met
dit voorstel wel moeite hebben. Zijn fractie is tegen de benoe
ming van burgemeesters in het Streekgewest, omdat die reeds in
het college van advies en bijstand zitten. Hij vindt het principieel
onjuist, indien de raad de burgemeester zou aanwijzen.
Mogelijk zou het ook staatsrechtelijk problemen geven indien de
raad de burgemeester ter verantwoording wil roepen.
De heer Bos is het in grote lijnen eens met de heer van Dis.
Hij heeft echter geen moeite met de afvaardiging van de burgemees
ter of een lid van het college, als dit maar niet bindend wordt
vastgelegd
Wel vindt hij het onverteerbaar dat het dagelijks bestuur alleen maar
gekozen zou kunnen worden uit de afgevaardigden uit de colleges
van burgemeester en wethouders.
Dit moet naar zijn mening zonder meer vervallen en het Streekge^
west moet uit zijn midden het dagelijks bestuur moeten kunnen kie
zen, zonder beperking.