-26-
Die ƒ.85.000,-- zijr, in 1978 kennelijk eer keer op tafel gekomen en dit
bedrag wordt elk jaar nu weer gretig aangevoerd door het college. Er wordt
gezegd, dat dit een uitspraak van de raad is geweest, dat zal wel, omdat
hij er in die tijd nog niet in zat. Hij respecteert wel uitspraken van
vorige raden.
Die ƒ.85.000,-- waren wel voor 1978 en dit heeft hij nog eens nagelezen.
Het is algemeen bekend, dat de kosten van de vuilverwerking schrikbarend
zijn toegenomen in de loop der tijden. Er is door het college al gezegd,
dat het die kosten dusdanig wil gaan beheersen, dat er misschien toch wel
een ander perspectief uitkomt. Destijds was het een punt, omdat de vuil
verbrandingsoven te kampen had met onderbezetting, dit gold ook nog in
1978. Inmiddels schijnt deze verbrandingsoven zelfs al behoorlijk over
bezet te zijn. Dit is echter r.og niet tot uitdrukking gekomen in de kosten
van de vuilverwerking. Hij vindt, dat de situatie sinds 1978 toch wel wat
is veranderd. Vorig jaar is reeds gesteld dat het college die 70% norm
stelt. Er is toen ook gezegd, dat dit niet voor deze gemeente gold, doch
voor de gemeenten die aanzienlijke tekorten hebben op de gemeentebegroting^^
Hij wil in herinnering brengen, dat deze gemeente geen "tekort gemeente" is.
Dit soort argumenten zijn misschien meer bedoeld om het straks Koninklijk
goedgekeurd te krijgen. Argumenten, die niet voor de raad zijn bestemd,
moeten dan ook maar niet in de voorstellen worden vermeld, dat werkt alleen
maar een beetje sluimerend. Er zijn dus geen zakelijke redenen aanwezig
om met dit verhogingspercentage akkoord te gaan, zoals door zijn fractie
reeds eerder is gesteld. Ook uit financieel oogpunt is het niet nodig. Er
is reeds een morele reden aangevoerd waarom zijn fractie behoedzaam wil
zijn met belastingverhogingen. Het college zal dan wel kunnen begrijpen,
dat zijn fractie tegen dit voorstel geen "ja" kan zeggen.
Wethouder Fakkers zegt dat, het standpunt van de Partij van de Arbeid
vastligt en hierop kan hij geen "ja" zeggen. De verhoging van dit bedrag
berust duidelijk op een uitspraak van de raad waarbij is gesteld, dat ge
streefd zal moeten worden naar een 60 - 40 verhouding. In het verleden
zijn ook een aantal jaren de reinigingsrechten niet verhoogd waardoor men
structureel een zodanige achterstand heeft gekregen, dat de verhouding
tussen opbrengsten en kosten totaal uit de hand was gelopen. Omtrent de
vuilverwerking in zijn totaliteit merkt hij op, dat de vuilverbrandings
oven op dit moment inderdaad draait op meer dan volle capaciteit. Dat is
een geluk, maar er zijn een aantal jaren geweest, dat men met een onderbe
zetting draaide De onderbezettingsverliezendie hierdoor zijn ontstaan,
zijn geactiveerd waardoor de kosten vooruit worden geschoven omdat deze
toch een keer moeten weggewerkt en dit gebeurt op dit moment uiteraard.
Een ander punt zal zijn, zoals ook al is vermeld in de aanbiedingsbrief be
horende bij de begroting, het provinciale afvalstoffenplanEr zijn een
aantal gemeenten in een bepaalde regio ingedeeld. Als men in regionaal
verband - en hij kan dit niet nadrukkelijk genoeg stellen - de solidari
teit met elkaar kan opbrengen om het huisvuil in de regio centraal te
gaan verwerken - waarbij de verbrandingsoven in Roosendaal ware in te pas
sen - dan zal dit voor de deelnemende gemeenten en zeker voor deze gemeen
te een kostenbesparing met zich mee kunnen brengen. Het storten van huis
vuil is een Étuk goedkoper, doch zoals het nu gebeurt kan men daar r.og wel
een aantal opmerkingen over maken. Zoals uit het inventarisatierapport
van het Streekgewest blijkt, zal ook het storten wel duurder worden
Volgens dit rapport varieert de prijs van een paar gulden tot 11,16,
en 21,-- per ton. Er zal wel een betere controle moeten worden uitgeoefend.
Die voordelen zullen - naar zijn mening - alleen maar komen in de toe
komst en ook op het moment, dat het Streekgewest en de daarin samenwerkende
gemeenten elkaar vinden om deze problematiek gezamenlijk tot een oplossing
te brengen.