-17-
De voorzitter antwoordt hem, dat er sinds kort een commissie voor de
financiën is.
De heer van de Merbel zegt, dat deze steeds beter gaat functioneren.
Het doel, waarom hij hier zo uitvoerig op is ingegaan is duidelijk, omdat
straks ook nog enkele voorstellen tot belastingverhoging aan de orde komen.
Een belangrijk aanknopingspunt is dat de Gewone Dienst het gewoon nodig
maakt. Er is een tekort en als men de voorzieningen in 1980 wil uitvoeren
moeten de belastingen worden verhoogd. Dit belangrijk argument is dus wel
voldoende ontzenuwd, waarbij hij andere motieven nog een rol zal kunnen la
ten spelen om enige mate van belastingverhoging door zijn fractie wel te la
ten goedkeuren. Vorig jaar is door zijn fractie een pleidooi gehouden om de
aanslagdatum van de belastingen te vervroegen, hetgeen voor de gemeente
een rentevoordeel kan opleveren. Dit is toen ook toegezegd maar het is dit
jaar kennelijk nog niet gelukt.
Vorig jaar heeft zijn fractie wel ingestemd om enkele belastingen te ver
hogen. De motivering was toen, dat er toen werd gerekend met belangrijke
verschuivingen van de materiele naar de immateriële sfeer. Enige maanden
geleden heeft de meerderheid van de raad de subsidie-aanvraag voor de
VOS cursus afgewezen. Zijn fractie heeft hieruit de konklusie getrokken,
dat er voor een echte verschuiving naar de immateriële sfeer kennelijk in
deze raad nog niet het juiste klimaat aanwezig is. Dit maakt het voor zijn
fractie wel moeilijk om andere redenen, dan puur financiële, akkoord te gaan
met de belastingverhogingen, zoals die in grote lijnen worden voorgesteld.
Het eind-oordeel zal zijn fractie geven bij de behandeling van de desbetref
fende belasting-voorstellen
De heer van Dis deelt mede, dat zijn fractiegenoot, de heer van Halderen,
straks nog enkele concrete punten uit de begroting naar voren zal brengen.
Als de voorzitter kritiek uitoefent op zijn woorden "eenmaal gekozen hebbend
voor een dergelijke verdeling" houdt dat ook in, dat men de rol van een
individueel lid van het college accepteert. Het punt waar het om gaat is -
en dat was de parallel die hij trok met de wijziging van de algemene be
schouwingen - dat men ook uitgangspunten ter discussie kan stellen. Hij
heeft moeten konkluderen, dat het uitgangspunt van deze verdeling door dit
college niet meer ter discussie gesteld zal worden. Zijn fractie wil in dit
verband de suggestie van Mevr. Verhagen om de portefeuilleverdeling nog eens
opnieuw door het college te laten bezien, van harte ondersteunen.
In de gemeentegids die hij hedenmorgen heeft thuisgekregen, staat vermeld,
dat de wethouders iedere maand spreekuur houden op het gemeentehuis en de
burgemeester niet meer. Hij vindt dat deze verdeling te ver gaat. Hij is bang
dat de voorzitter van de raad c.q. de burgemeester dan misschien toch wel
eens teveel het contact met de gemeente kan verliezen.
Hij is blij met de uitgangspunten die collega van Dueren den Hollander om
trent Fort Sabina naar voren heeft gebracht.
De algemene beschouwingen lenen zich uitermate goed om dergelijke uitgangs
punten naar voren te brengen. In grote lijnen kan zijn fractie zich met de
uitgangspunten van het CDA verenigen. Hij kan instemmen met het standpunt
dat gecalculeerd wordt, rekening houdend met de beperkte financiële armslag.
Dit is een uitnemend standpunt. Ook met het standpunt, dat de gehele gemeen
te hiervan moet kunnen profiteren, gaat zijn fractie mee. Omtrent het ant
woord op de vraag of een CAI ontvangst al of niet een consumptieartikel is,
moet hij zeggen, dat er bij de voorzitter in feite een soort spraakverwar
ring is te konstateren.
Als men de uitgaven van de individuele gezinshuishouding beziet dan vallen
die in grote lijnen uiteen in verschillende posten te weten: belastingen,
besparingen en de consumptieuitgaven. Men kan een bepaalde mening hebben over
een bepaalde post in deze consumptie-uitgaven.