-17- De voorzitter antwoordt hem, dat er sinds kort een commissie voor de financiën is. De heer van de Merbel zegt, dat deze steeds beter gaat functioneren. Het doel, waarom hij hier zo uitvoerig op is ingegaan is duidelijk, omdat straks ook nog enkele voorstellen tot belastingverhoging aan de orde komen. Een belangrijk aanknopingspunt is dat de Gewone Dienst het gewoon nodig maakt. Er is een tekort en als men de voorzieningen in 1980 wil uitvoeren moeten de belastingen worden verhoogd. Dit belangrijk argument is dus wel voldoende ontzenuwd, waarbij hij andere motieven nog een rol zal kunnen la ten spelen om enige mate van belastingverhoging door zijn fractie wel te la ten goedkeuren. Vorig jaar is door zijn fractie een pleidooi gehouden om de aanslagdatum van de belastingen te vervroegen, hetgeen voor de gemeente een rentevoordeel kan opleveren. Dit is toen ook toegezegd maar het is dit jaar kennelijk nog niet gelukt. Vorig jaar heeft zijn fractie wel ingestemd om enkele belastingen te ver hogen. De motivering was toen, dat er toen werd gerekend met belangrijke verschuivingen van de materiele naar de immateriële sfeer. Enige maanden geleden heeft de meerderheid van de raad de subsidie-aanvraag voor de VOS cursus afgewezen. Zijn fractie heeft hieruit de konklusie getrokken, dat er voor een echte verschuiving naar de immateriële sfeer kennelijk in deze raad nog niet het juiste klimaat aanwezig is. Dit maakt het voor zijn fractie wel moeilijk om andere redenen, dan puur financiële, akkoord te gaan met de belastingverhogingen, zoals die in grote lijnen worden voorgesteld. Het eind-oordeel zal zijn fractie geven bij de behandeling van de desbetref fende belasting-voorstellen De heer van Dis deelt mede, dat zijn fractiegenoot, de heer van Halderen, straks nog enkele concrete punten uit de begroting naar voren zal brengen. Als de voorzitter kritiek uitoefent op zijn woorden "eenmaal gekozen hebbend voor een dergelijke verdeling" houdt dat ook in, dat men de rol van een individueel lid van het college accepteert. Het punt waar het om gaat is - en dat was de parallel die hij trok met de wijziging van de algemene be schouwingen - dat men ook uitgangspunten ter discussie kan stellen. Hij heeft moeten konkluderen, dat het uitgangspunt van deze verdeling door dit college niet meer ter discussie gesteld zal worden. Zijn fractie wil in dit verband de suggestie van Mevr. Verhagen om de portefeuilleverdeling nog eens opnieuw door het college te laten bezien, van harte ondersteunen. In de gemeentegids die hij hedenmorgen heeft thuisgekregen, staat vermeld, dat de wethouders iedere maand spreekuur houden op het gemeentehuis en de burgemeester niet meer. Hij vindt dat deze verdeling te ver gaat. Hij is bang dat de voorzitter van de raad c.q. de burgemeester dan misschien toch wel eens teveel het contact met de gemeente kan verliezen. Hij is blij met de uitgangspunten die collega van Dueren den Hollander om trent Fort Sabina naar voren heeft gebracht. De algemene beschouwingen lenen zich uitermate goed om dergelijke uitgangs punten naar voren te brengen. In grote lijnen kan zijn fractie zich met de uitgangspunten van het CDA verenigen. Hij kan instemmen met het standpunt dat gecalculeerd wordt, rekening houdend met de beperkte financiële armslag. Dit is een uitnemend standpunt. Ook met het standpunt, dat de gehele gemeen te hiervan moet kunnen profiteren, gaat zijn fractie mee. Omtrent het ant woord op de vraag of een CAI ontvangst al of niet een consumptieartikel is, moet hij zeggen, dat er bij de voorzitter in feite een soort spraakverwar ring is te konstateren. Als men de uitgaven van de individuele gezinshuishouding beziet dan vallen die in grote lijnen uiteen in verschillende posten te weten: belastingen, besparingen en de consumptieuitgaven. Men kan een bepaalde mening hebben over een bepaalde post in deze consumptie-uitgaven.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1979 | | pagina 163