-5-
Wij zullen daarin moeten berusten en wij zullen onze controlerende en onze
stimulerende taak inderdaad blijven uitoefenen op de wijze, zoals wij tot
nu toe hebben gedaan.
Een van de middelen daarbij is het stellen van vragen en aangezien het regle
ment van orde voor de raad geen mondelinge vragen toestaat zal dit schrifte
lijk moeten gebeuren. Uiteraard zullen wij daarbij steeds selectief te werk
blijven gaan.
Hoewel niet om de rondvraag op zich, vragen wij ons af of het zo langzamerhand
niet de hoogste tijd wordt een zo sterk verouderd reglement van orde in aange
paste en hernieuwde vorm te herschrijven.
Wanneer straks het nieuwe gemeentehuis gereed zal zijn welke bestemming denkt
U dan te geven aan de vrijkomende panden aan de Voorstraat?
De fractie van de V.V.D. zegt het te zullen betreuren wanneer er in ons dorp
standpunten worden ingenomen die tot polarisatie leiden.
Men verwijt daarbij onze fractie, dat die rood is en men verwijt de C.D.A.
fractie dat die nog niet de juiste kleur groen heeft gevonden.
Het zijn juist dit soort hypocriete opmerkingen die de polarisatie in de hand
werken en wij vinden dit een vorm van uitlokking waar het gemeentebelang niet
mee gediend is.
Uw antwoord inzake de openbare veiligheid vinden wij onvoldoende.
Een wat langere vacature is voor het geheel geen excuus. Het is niet de vacatu
re, maar de werkwijze die alles betekenend is. Over dit probleem is binnen deze
raad al meerdere malen gestoeid. De oplossing staat of valt niet met een va
cature. Natuurlijk is er een taak voor alle door U genoemde personen en instel
lingen, maar of er tijdens het weekend talloze voorzieningen zijn waar de jeugd
zich kan vermaken - anders dan daar waar overmatig drankmisbruik nu juist het
eerst te verwachten is - is een open vraag.
De plaatselijke overheid mag er zich niet met een Jantje van Leijden vanaf ma
ken. Wij zullen het dan ook op prijsstellen als Uw aandacht op dit punt bij
voortduur gevestigd blijft.
U deelt mede, dat U voor de grond nabij de Sparwinkel reeds een schetsplan hebt
laten vervaardigen. Gaarne vernemen wij de inhoud van dat schetsplan.
Betreft dit uitsluitend woningen? Wordt er gedacht aan het bouwen in een enkele
laag of in twee lagen? Welk aantal woningen denkt U hier te kunnen laten bouwen
en hoeveel kleinere woningen zijn daarin begrepen?
Wij begrijpen uit Uw opmerkingen over een eventuele regionale woningcorporatie,
dat een en ander zich nog in een pril stadium bevindt.
Wij willen een broedende kip niet storen. Wel willen wij opmerken, dat het ge
bied van onze gemeente samen met het gebied van de gemeente Klundert naar onze
mening niet groot genoeg zal zijn om een voldoende draagvlak te vormen voor een
zelfstandige woningcorporatie met een zelfstandig beheersapparaat
Uw mededeling dat het welzijnsplan in de loop van 1980 ter vaststelling zal
worden aangeboden is voor ons aanleiding U te vragen naar een wat exactere aan
duiding, b.v. in het le of 2e kwartaal dan wel december 1980. Het is n.l. alle
maal in de loop van
Door onze fractie is blijkbaar terecht aangetoond, dat er in 1980 op de gewone
dienst ƒ.25.000,meer overblijft dan door U was geraamd.
Het college heeft zich echter gehaast om dit voordeel weer gauw voor een groot
deel ongedaan te maken. Er blijkt van die ƒ.25.000,-- opeens toch nog ƒ19.000,-
nodig te zijn voer het overeind houden van het dekkingsplan.
Wij zijn het daar niet mee eens, want de investeringen waarvoor die door U ge
noemde ƒ.19.000,-- nodig zijn, zullen volgens het investeringsplan ineens wor
den afgeschreven van de reserves.
Uw antwoord had dus zonder meer moeten zijn, dat er reëel sprake is van een be-
grotings-overschot van ƒ.78.000,-- en U had beter maar niet kunnen zoeken naar
een verklaring want die is er feitelijk niet.
Wij blijven dus bij onze opvatting, dat er voor de gewone dienst een belangrijke
meevaller is van 25.000,
En daar blijft het niet bij.
Wij hebben met aandacht ook Uw antwoorden gelezen op enkele vragen die de heer
van Dis heeft gesteld over de omvang van de reserves.