De heer Kannekens zegt, dat hetgeen de heer van de Merbel over Oud Gastel
naar voren heeft gebracht niet juist is. Onze gemeente heeft lang genoeg
op de gegevens van de gemeente Oud Gastel zitten wachten, maar die kwamen
niet af. Het had dan misschien wel wat voordeliger kunnen uitvallen, maar
dan had men toch wel voorzieningen moeten treffen voor plan Oost. Hij is
in het bezit van een brief van de gemeente Oud Gastel van ruim jaar
geleden en sedertdien is niets meer vernomen.
Wethouder Fakkers zegt, dat er nog wel een aantal punten zijn te noemen,
die onvoordeliger uitkwamen, indien men op het systeem van Oud Gastel had
aangesloten.
Hij deelt de heren van de Merbel, Munters en van Dis ten aanzien van de
financiële kant mede, dat de kern van de zaak is los van de cijfers
de gelijke rechtsbedeling. Zowel de commissie als het college zijn uitge
gaan van de gelijke rechtsbedeling, voorzover dit mogelijk was. Hij wil
niet ontkennen dat er niet nadrukkelijk over andere mogelijkheden is ge
sproken. Telkens kwam men en de commissie was daarin unaniem - op dit model
juist om daar nog te proberen enige gelijke rechtsbedeling mogelijk te maken.
In de wandelgangen is zojuist de suggestie gedaan om met een gedifferentieerd
tarief te werken voor degenen die nog niet betaald hebben. Dit is ook een
zaak die men kan verdedigen evenals men kan zeggen dat de kosten kunnen worden
omgeslagen voor het gehele dorp Fijnaart. Uit een oogpunt van gelijke rechts
bedeling heeft het college voor deze mogelijkheid gekozen en dit ziet het
college nog als de meest reële mogelijkheid. Het college is zich ook bewust
van de moeilijkheden die daaruit kunnen voortvloeien. Er is een uitvoerige be
cijfering opgesteld per woning in dit gebied waarin o.a. staat hoe de kosten
per woning liggen, hoeveel de onderhoudskosten bedragen die betaald hadden
moeten worden en van de entreegelden die niet betaald zijn en hoe dit alle
maal verrekend gaat worden.
Het college heeft dus bewust voor deze mogelijkheden gekozen en is ook voor
nemens om dit vast te houden. Overigens wil hij niet tekort doen aan het
cijferwerk, want dit is een gevolg van het standpunt dat men inneemt. Hij
deelt verder de heer van Dis ten aanzien van de door hem genoemde 1.3 miljoen
gulden en de korte tijd dat de leden gelegenheid hebben gehad om dit te be
studeren mede, dat het college de stukken één maand voor de raadsleden ter
visie heeft gelegd. Hij wil niet ontkennen, dat het geen ingewikkelde pro
blematiek is, doch dit is een gevolg van de gehele C.AI-geschiedenis
Het college is er ook een voorstander van dat er in de gemeenterekening geen
vermenging van kosten mag plaatsvinden. De entreegelden zijn ook berekend
als alternatief en aangevoerd vanwege de afdeling financiën, die dit een
voordelige zaak vindt. Hij kan het daarom ook eens zijn met de woorden van
de heer Munters, dat de resultaten van de enquête moeten meetellen bij de
vraag of men wel of geen entreegeld zal heffen.
De offertes worden geacht bindend te zijn tot 30 juni 1979, hetgeen staat ver
meld op blz. 7 van het bestek. Bovendien moeten de in de offerte vermelde
prijzen bindend zijn gedurende cfe gehele levertijd. Prijswijzigingen tengevolge
van de stijging van de lonen en materiaalprijzen zullen echter kunnen worden
verrekend volgens een glijdprijsformule gebaseerd op indexcijfers van het C.B.Ï
Op verzoek van de voorzitter geeft de heer Verschoor lid van de technische
ad-hoc commissie C.A.I. - vanaf de publieke tribune een toelichting op de
glijdprijsformule
Wethouder Fakkers deelt ten aanzien van de betalingsregeling mede, dat de
betaling van installateur per wijk als volgt zal geschieden:
90% van de aanneemsom wordt gedeeld door het totale aantal aansluitingen en
vermenigvuldigd met het aantal in de betreffende wijk gereedgekomen exploi
table aansluitingen, met dien verstande, dat de som van de vervallen bedragen
nimmer de totale aanneemsom mag overschrijden.
De resterende 10% wordt 3 maanden na gereedkomen van het gehele werk uitbe
taald, wanneer de installatie door de installateur in goede staat is
- opgeleverd -