Hij betwijfelt of het college wel de juridische mogelijkheden heeft om die
122.000,te gaan navorderen. Hij vindt het ook niet realistisch om te
denken, dat dit op vrijwillige basis zou kunnen geschieden indien dit niet
op juridische gronden kan worden gedaan. Hij vindt het een beetje naïef
gedacht om dit na vijf jaar nog te gaan navorderen. Zijn fractie staat het
laten vervallen van de navordering voor. Dit heeft echter wel konsekwenties
ten aanzien van de personen die reeds betaald hebben. Gelijke rechtsbedeling
staat de Partij van de Arbeid, net zo goed als de anderen, allemaal voor.
Dat geldt ook voor de heer Kannekens. Nu hij reeds heeft gezegd om van
invordering af te zien wil hij ook voorstellen om de reeds betaalde entree
gelden te restitueren.
Als dit allemaal is gebeurd kan men met een schone lei beginnen en begint ieder
een in een quitte-positie. Dit zou wel inhouden dat het tarief van 13,
omhoog zou moeten. Hij ziet wel een mogelijkheid om dit beperkt te houden
volgens een door hem opgestelde alternatieve exploitatiebegroting, welke
toch wel als reëel beschouwd moet worden.
Uit deze begroting blijkt, dat hij de afschrijvingstermijn voor de actieve
elementen op 10 jaar wil handhaven. Voor de passieve elementen wil hij de
termijn van 25 jaar wijzigen in 30 jaar. Hierbij gaat hij uit van adviezen
van deskundigen. Hij wil ook een termijn aanhouden van 30 jaar voor de kosten
van de oude C.A.S. Het ligt hier gemakkelijker omdat er tegenover de boek
waarde in feite niets staat.
De heer Kannekens zegt, dat de boekwaarde van die oude elementen 242.554,29
bedraagt. De heer van de Merbel wil daarbij ook nog het achterstallige bedrag
niet invorderen. Dan blijft er helemaal van de boekwaarde niets meer over.
De heer van de Merbel stelt ook voor om de kosten van de oude C.A.S. af te
schrijven in 30 jaar. In deze situatie vindt hij het te verdedigen om hiervoor
7% te hanteren in plaats van de marktrente van 9%. Dit is nog iets meer dan
het werkelijke nominale omslagpercentage van de laatste jaren, want dit was
niet hoger dan 6.5 a 6.6. Als Gedeputeerde Staten het niet goed zouden vinden,
dat enig bedrag ongemoeid werd gelaten, zouden zij er best begrip voor kunnen
opbrengen dat hier geen 9%, doch omdat het oude posten zijn, 7% werd aange
houden. Hij is ook van mening, dat er ook best begrip bij Gedeputeerde Staten
zal bestaan om de afschrijvingstermijn van 25 jaar te verlengen tot 30 jaar.
Als men dit cijfermatig benadert komt dit neer op een tariefsverhoging van
0,20 per maand. Als hij hierdoor het college van een ondankbare en onuit
voerbare taak zou kunnen afhouden om het na te vorderen, dan zou men hierover
iets serieuzer moeten denken en praten, dan nu gebeurd is.
De heer Munters zou het op prijs hebben gesteld indien de heer van de Merbel
de cijfers exact had weergegeven, want hij is hier toch wel aan het "goochelen"
met cijfers en verschillende zaken door elkaar aan het halen, waarvan hij de
konsekwenties niet kan overzien.
De voorzitter vindt dat het hier gaat om een principiële zaak. Men kan het
ook nog een politieke zaak noemen, omdat het meer is dan alleen maar cijferen.
Daarom wil hij de heer van de Merbel in de gelegenheid stellen om in de pauze
zijn begroting voor de overige raadsleden te laten kopieëren.
De heer van Dis vindt, dat dit de vergadering van de grote bedragen is, want
het gaat nu om 1.3 miljoen en straks gaat het om een veelvoud van dit bedrag.
Over het algemeen wordt daarover niet gesproken, doch de C.A.I. in Fijnaart
maakt hierop nu dus een uitzondering. In plan Oost is een C.A.I. moeilijk weg
te denken. Gezien de voortgang van de bouw in dit plan is het onvermijdelijk,
dat op korte termijn met de aanleg van de C.A.I. in dit plan wordt begonnen.
Het was wel wenselijk geweest indien de raadsleden meer speling met de tijd
hadden gehad, maar zijn fractie wil zich aan de omstandigheden aanpassen. Het
gaat vanavond alleen om de beschikbaarstelling van een krediet van 1,3 miljoen
gulden. Er wordt dus geen besluit genomen over de beheersvorm en over de ta
rieven.