-4-
De woonsituatie is zo slecht dat daarop ook vanwege de Inspectie van de
Volksgezondheid de aandacht is gevestigd. De huurder heeft via zijn be
zoeken aan het maandelijks spreekuur het college op zijn slechte woon
toestand opmerkzaam gemaakt. Dat heteai slimme manier is om op deze wijze
een woning te verkrijgen daar zal iedereen wel zo over denken. Dit is
ook de reden van het college geweest om de woning onbewoonbaar te ver
klaren om dit soort gevallen voor de toekomst te voorkomen.
De manier waarop deze mensen wonen is niet bevordelijk voor het welzijn van
het gezin. Ten opzichte van 1976 is er wel een verandering opgetreden, om
dat er inmiddels een gezinsuitbreiding heeft plaats gehad - ook andere
factoren hebben nog een rol gespeeld waarover hij in het openbaar niet wil
spreken - en dit heeft tot dit besluit geleid.
De heer Lauwers zegt, dat in 1976 de woning slecht was hetgeen zwart op wit
staat in het stuk dat de eigenaar voor de gemeente heeft ingevuld. De eige
naar stond toen kennelijk ook niet in de rij om deze woning te verhuren.
Het interesseert hem echter niet dat deze woning onbewoonbaar wordt ver
klaard, want hij heeft deze woning harder nodig als pakhuis. Door aandrang
van de huurder is hij er echter toen toe overgegaan deze woning aan hem te
verhuren. Verder staat er ook zwart op wit in een rapport van gemeentewerken
dat de woning vochtig is, kozijnen verrot zijn, maar dat de woning niet op
instorten staat. De woning vormt dus niet 4 la minute een gevaar voor de
mensen die er in wonen. Hij onderkent zondermeer de motivering van wethou
der Fakkers, dat er gezinsuitbreiding heeft plaatsgevonden waardoor de zaak
ernstiger geworden is. Hij vindt het echter net zo erg dat hierdoor weer
een aantal jonge mensen langer op een woning moeten wachten. De raad zal dus
maar eens moeten laten blijken, dat zulke mensen ook maar in de rij moeten
komen staan, hoe hard dit ook klinkt.
De voorzitter zegt, dat het logisch is dat het vanaf 1976 tot 1979 heeft
moeten duren totdat het voorstel tot onbewoonbaarverklaring aan de raad is
aangeboden want anders had de gemeente de bewoner reeds eerder een andere
woning moeten geven. De nood is nu wel hoog gestegen in dit gezin. De raad
moet echter voldoende vertrouwen hebben in de mensen die adviseren over de
toewijzing van vrijkomende woningen. Dit is iets wat niet in de raad thuis
hoort. Het college heeft voor de tweede maal leergeld betaald voor dit
zelfde huis. Er moet nu maar eens een eind aan komen en de enige manier om
dit te bereiken is onbewoonbaarverklaring.
De raad besluit overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders.
De heren Lauwers en van de Merbel wensen de aantekening dat zij geacht worden
te hebben tegengestemd.
7. Voorstel tot aanleg centrale antenne-inrichting Fijnaart/37e wijziging gemeen
tebegroting 1979, volgnr. 79-XI-82.
De voorzitter stelt voor om dit voorstel in drie fasen te behandelen n.l. het
technische gedeelte, het financieel gedeelte en zo daar behoefte aan is de
beheersvorm.
De heer Munters vraagt of er bezwaar tegen bestaat om het gecombineerd te behan
delen, waarop de voorzitter hem antwoordt, dat hij dit niet kan verbieden.
De heer van de Merbel vraagt waarom is afgestapt van een eerder plan om aan te
sluiten op de centrale antenne inrichting in Oud Gastel. Verder vraagt hij
hoe de raming van de kosten van toezicht ad 100.000,is samengesteld voor
de aanlegperiode van 3 maanden. Hij kan het verband hierin niet ontdekken.
De heer Munters zegt, dat er in het verleden fouten zijn gemaakt, ook op
technisch gebied. De huidige opzet is op zich zelf een verbetering nu er
diverse mensen bij betrokken zijn geweest. Dit stelt zijn fractie gerust en
hij spreekt de hoop uit, dat hierdoorde technische fouten, die in het ver
leden zijn gemaakt niet meer zullen voorkomen. Ten aanzien van de begroting
merkt hij op dat er o.a. een afschrijvingstermijn wordt gehandteerd van 10.