-4- De woonsituatie is zo slecht dat daarop ook vanwege de Inspectie van de Volksgezondheid de aandacht is gevestigd. De huurder heeft via zijn be zoeken aan het maandelijks spreekuur het college op zijn slechte woon toestand opmerkzaam gemaakt. Dat heteai slimme manier is om op deze wijze een woning te verkrijgen daar zal iedereen wel zo over denken. Dit is ook de reden van het college geweest om de woning onbewoonbaar te ver klaren om dit soort gevallen voor de toekomst te voorkomen. De manier waarop deze mensen wonen is niet bevordelijk voor het welzijn van het gezin. Ten opzichte van 1976 is er wel een verandering opgetreden, om dat er inmiddels een gezinsuitbreiding heeft plaats gehad - ook andere factoren hebben nog een rol gespeeld waarover hij in het openbaar niet wil spreken - en dit heeft tot dit besluit geleid. De heer Lauwers zegt, dat in 1976 de woning slecht was hetgeen zwart op wit staat in het stuk dat de eigenaar voor de gemeente heeft ingevuld. De eige naar stond toen kennelijk ook niet in de rij om deze woning te verhuren. Het interesseert hem echter niet dat deze woning onbewoonbaar wordt ver klaard, want hij heeft deze woning harder nodig als pakhuis. Door aandrang van de huurder is hij er echter toen toe overgegaan deze woning aan hem te verhuren. Verder staat er ook zwart op wit in een rapport van gemeentewerken dat de woning vochtig is, kozijnen verrot zijn, maar dat de woning niet op instorten staat. De woning vormt dus niet 4 la minute een gevaar voor de mensen die er in wonen. Hij onderkent zondermeer de motivering van wethou der Fakkers, dat er gezinsuitbreiding heeft plaatsgevonden waardoor de zaak ernstiger geworden is. Hij vindt het echter net zo erg dat hierdoor weer een aantal jonge mensen langer op een woning moeten wachten. De raad zal dus maar eens moeten laten blijken, dat zulke mensen ook maar in de rij moeten komen staan, hoe hard dit ook klinkt. De voorzitter zegt, dat het logisch is dat het vanaf 1976 tot 1979 heeft moeten duren totdat het voorstel tot onbewoonbaarverklaring aan de raad is aangeboden want anders had de gemeente de bewoner reeds eerder een andere woning moeten geven. De nood is nu wel hoog gestegen in dit gezin. De raad moet echter voldoende vertrouwen hebben in de mensen die adviseren over de toewijzing van vrijkomende woningen. Dit is iets wat niet in de raad thuis hoort. Het college heeft voor de tweede maal leergeld betaald voor dit zelfde huis. Er moet nu maar eens een eind aan komen en de enige manier om dit te bereiken is onbewoonbaarverklaring. De raad besluit overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. De heren Lauwers en van de Merbel wensen de aantekening dat zij geacht worden te hebben tegengestemd. 7. Voorstel tot aanleg centrale antenne-inrichting Fijnaart/37e wijziging gemeen tebegroting 1979, volgnr. 79-XI-82. De voorzitter stelt voor om dit voorstel in drie fasen te behandelen n.l. het technische gedeelte, het financieel gedeelte en zo daar behoefte aan is de beheersvorm. De heer Munters vraagt of er bezwaar tegen bestaat om het gecombineerd te behan delen, waarop de voorzitter hem antwoordt, dat hij dit niet kan verbieden. De heer van de Merbel vraagt waarom is afgestapt van een eerder plan om aan te sluiten op de centrale antenne inrichting in Oud Gastel. Verder vraagt hij hoe de raming van de kosten van toezicht ad 100.000,is samengesteld voor de aanlegperiode van 3 maanden. Hij kan het verband hierin niet ontdekken. De heer Munters zegt, dat er in het verleden fouten zijn gemaakt, ook op technisch gebied. De huidige opzet is op zich zelf een verbetering nu er diverse mensen bij betrokken zijn geweest. Dit stelt zijn fractie gerust en hij spreekt de hoop uit, dat hierdoorde technische fouten, die in het ver leden zijn gemaakt niet meer zullen voorkomen. Ten aanzien van de begroting merkt hij op dat er o.a. een afschrijvingstermijn wordt gehandteerd van 10.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1979 | | pagina 131