- 7 -
Volgens mij behoren de administratie en samenstelling van de roos
ters thuis bij de badmeesters.
Ik zou zo zeggen "schoenmaker blijf bij je leest". Mijnheer de voor
zitter, in de laatste vergadering van de commissie werden uitspraken
gedaan dat de administratie volgens het verificatiebureau bij de
gemeente-ambtenaar thuis behoort. Waar staat dat beschreven?
Als alles goed is, heeft dit bureau alleen de controle maar uit te
voeren en daarmee basta.
Er kwam nog zo'n mooie opmerking over de tarieven. Zouden wij de
kindertarieven op ƒ.1,houden en deze volgend jaar naar ƒ.1,25
willen optrekken dan zou van de Minister van Economische /Eken geen
toestemming worden verkregen. Dit ligt anders hoor, want je wordt
met open armen ontvangen voor een verhoging.
Dergelijke opmerkingen kun je beter niet uitspreken.
De voorzitter deelt de heer Evers mede, dat hierover nog eens van
gedachten moet worden gewisseld, maar hij stelt dat dit dan wel een
financiële verhoging zal inhouden van tot b.v. ƒ.180,
Het is voor het college geen kwestie van het geld, maar van de veilig
heid die voorop moet staan. Hij deelt de heer Lauwers mede, dat één
en ander uitvoerig met de badmeesters is besproken, mede gelet op de
ervaringen in het verleden. Nu er een badmeesteres is bijgekomen
wil het college niet beginnen door het programma zó te overladen, dat
men binnenkort weer in de problemen op het medische vlak zit. Het
voorlopig ontwerp-rooster, aan de hand waarvan alles is opgesteld, was
een ideaal rooster.
Er wordt nog overleg gepleegd met de schoolhoofden en bovendien wordt
het definitieve rooster op 3 mei a.s. nog eenmaal behandeld in de ver
gadering van de Commissie Onderwijs, Culturele- en Jeugd- en Sportza
ken. Uitgangspunt van het college is, dat er dan maar minder gezwommen
moet worden. Het moet dus niet zo worden dat iedereen maar kan zwemmen
wanneer hij wil en dan maar zien hoelang de badmeester het volhoudt.
De heer Lauwers zal er volgende week in de Commissievergadering nader
op terug komen.
De voorzitter antwoordt de heer Kannekens indien de betrokkenen kunnen
aantonen, dat zij over een niet volledig gebruikte zwemleskaart of
zwemabonnement beschikken zij de nog niet verbruikte termijn zonder
bijbetaling in het nieuwe zwembad kunnen gebruiken.
Het tegendeel staat niet in de verordening en het zijn in zekere zin
gekochte rechten, die gehonoreerd dienen te worden.
Hij neemt aan dat de zwemleskaarten zijn geregistreerd, zodat dit geen
problemen behoeft op te leveren.
Nu de heer van der Werf het niet eens is met de tarieven gedurende
periode B nodigt hij hem uit om met een voorstel te komen om de ta
rieven gewijzigd te krijgen.
Uit een oogpunt van interne controle is het niet mogelijk, dat de
volledige administratie in het zwembad wordt gevoerd. De afspraken,
die op dit terrein zijn gemaakt zijn goed en hij geeft in overweging
om daarin niet te gaan schuiven. Er vindt niet alleen controle plaats
vanwege het verificatiebureau maar ook vanwege de afdeling financiën
De heer Evers vindt een bedrag van ƒ.120,— voor 20 gehandicapten een
vrij hoog bedrag. Dit komt neer op ƒ.6,— per uur per gehandicapte
en hij geeft in overweging hieraan iets te doen. De vereniging D.S.O.
heeft geen moeite met een vaste huur voor het bad, maar dit moet niet
omgerekend /orden per deelnemer. Voor valide bezoekers bedraagt dit
ƒ.1,25 voor een kind en ƒ.2,25 voor een volwassene. De gehandicapten
worden op deze manier nog eens extra zwaar belast. Bovendien wijst hij
er ook nog op, dat er door D.S.O. een flink aantal begeleiders wordt
geleverd